• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nederlands merk Breizh wordt damesmodelabel Plein Publique

Nederlands merk Breizh wordt damesmodelabel Plein Publique

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Om uitbreiding mogelijk te maken, is het modemerk Breizh van naam veranderd. Het merk dat bekend stond om de Bretons gestreepte truien, gaat verder als Plein Publique en richt zich volledig op damesmode, zo bevestigt oprichter en eigenaar Nicole Hoefsmit telefonisch aan FashionUnited. “De nieuwe naam biedt meer ruimte voor uitbreiding van het tot op heden uitsluitend Bretons georiënteerde concept.” Het is de bedoeling dat uiteindelijk een complete collectie tot stand komt en het merk een echt lifestyle-merk wordt, aldus Hoefsmit.

“Na ruim 2 jaar als Breizh door het leven te zijn gegaan, werd het tijd om het roer om te gooien. Stilstand is achteruitgang, en de markt vraagt altijd om beweging. Na even aarzelen heb ik gekozen voor een naamsverandering, een drastische maar noodzakelijke maatregel.” De naam Breizh, Bretons voor Bretagne, paste destijds goed bij het concept van het merk en de producten. Echter bleek het moeilijk te onthouden en werd soms verkeerd verstaan als ‘brides’, bruiden, aldus Hoefsmit in een persbericht.

Nieuwe naam voor Breizh, focus op damesmode

“Plein Publique is een tot de verbeelding sprekend begrip, het betekent zoiets als ‘volledig openbaar, zichtbaar en hoorbaar voor iedereen’. Oftwel: onvermijdelijk en flink aanwezig. En dat heeft het merk nodig.” Toch blijft de grote lijn hetzelfde, ‘het karakter’ als het ware. “Dus nog steeds met een Franse insteek, want de liefde voor Frankrijk gaat ver.” Naast de Bretons gestreepte truien zal het assortiment aangevuld worden met andere items. Een tijd geleden maakte Hoefsmit al bekend dat ze alleen verder zou gaan met damesmode. “Op zoek naar vernieuwing liep ik steeds vaker tegen producten en ideeën aan die niet in het conceptuele plaatje pasten, maar simpelweg té leuk waren om zomaar te negeren,” wat Hoefsmit dan ook niet deed aldus het persbericht.

De nieuwe naam geeft vooral meer vrijheid en meer mogelijkheden. “De mogelijkheid om andere dingen erbij te doen, samenwerkingsverbanden aan te gaan, iets geks en onverwachts in de collectie te verwerken.” Denk bijvoorbeeld aan de paraplu met de opdruk “Merde, il pleut” die het merk al eerder introduceerde. Hoefsmit ziet de verandering vooral als de mogelijkheid om door te groeien. “Natuurlijk ga ik door met het maken van goede spullen, in mooie kwaliteit en met mijn eigen kenmerkende handschrift. Alleen niet onder de naam Breizh, maar onder de naam Plein Publique.” Het prijsniveau van het merk zal hetzelfde blijven als de collecties van Breizh, zo vertelt Hoefsmit tijdens een telefonisch gesprek. Op de website zijn al enkele nieuwe items te zien met bijvoorbeeld de opdruk ‘Merde’, ‘Je m’en fous’ of rode lippen.

De nieuwe items zijn al verkrijgbaar via de website. Naast de eigen website heeft Plein Publique ook een tiental verkooppunten.

Beeld: Plein Publique

breizh
PLEIN PUBLIQUE