• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nieuwe merken op de retailmarkt, maak kennis met: Kaai, Spooq, Revolte

Nieuwe merken op de retailmarkt, maak kennis met: Kaai, Spooq, Revolte

Door Saraï van Well

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

FashionUnited stelt maandelijks een aantal nieuwe merken voor. Wie zijn de nieuwkomers in de industrie, voor wie maken zij hun collecties, wat drijft hen en wat is hun wens? Deze maand gaat FashionUnited in gesprek met handtassenmerk Kaai, damesmodemerk Spooq en schoenenmerk Revolte.

KAAI: “Voor de vrouw die altijd in beweging is”

Ze leerden elkaar tien jaar geleden voor het eerst kennen als zakenrelaties binnen de mode- en retailmarkt. Twee jaar geleden sloegen Ine Verhaert en Helga Meersmans de handen ineen en startten ze het handtassenmerk Kaai.“Ik was Helga’s grootste klant in België toen ik bij Veritas werkte en zij bij damesmodemerk Wolford. Toen ik in 2017 vertrok bij Veritas belde Helga op om te vragen of ik al wist wat ik hierna wilde gaan doen. Ik vertelde dat ik graag iets voor mijzelf wilde beginnen, maar niet precies wist wat. Helga had wel een idee, drie maanden later in september 2017 hebben we Kaai opgericht”, vertelt medeoprichtster Ine Verhaert als FashionUnited haar telefonisch spreek.

Kaai, een verwijzing naar Antwerpen als modestad en de Vlaamse naam voor oever van de rivier, staat symbool voor het continu in beweging zijn van vrouwen. “Dat is ook de doelgroep van ons merk”. Het handtassenmerk is sinds september 2018 op de markt en ontstond naar eigen zeggen door een behoefte naar modieuze en praktische businesstassen. “We hebben veel moeten reizen voor ons werk en kwamen erachter dat er geen mooie, luxe businesstassen voor vrouwen waren. De markt was destijds vooral op mannen gericht met tassen met een sportief uiterlijk. Als ik op reis ging dan had ik drie handtassen bij: een kleintje voor persoonlijke spullen, een voor mijn laptop en een voor mijn papieren.” De oprichters ‘zagen een gat in de markt’ maar deden een jaar ‘gedegen’ onderzoek naar de behoefte van vrouwen. “Een jaar lang hebben we marktonderzoek gedaan, prototypes uitgewerkt, vrouwen gevolgd tijdens hun werk om te kijken wat zij zochten in een tas en hen ook de prototypes laten testen.”

Signatuur

Kaai laat zich het best herkennen aan haar minimalistische design, vertelt Verhaert. “Ons ontwerp is heel strak en Noord-Europees minimalistisch met architecturale lijnen, geïnspireerd door de Art deco. Veel businesstassen zijn zwart, maar we hebben gekozen voor kleur in onze tassen. Daarnaast zijn ze allemaal herkenbaar door de petrol blauwe binnenvoering. Dat is zeker een herkenningspunt geworden voor veel van onze klanten. We noemen het zelf ook wel Kaai blauw, omdat het refereert aan het water.”

“Onze klanten hechten daarnaast veel waarden aan het minimalisme en willen graag een discrete tas. Daarom hebben we er ook voor gekozen om geen logo aan de buitenkant te plaatsen, maar deze in de binnenvoering te verwerken.”

Retail

De klanten weten de tassen steeds vaker te vinden en de derde collectie ligt dan ook al in de winkels, stelt Verhaert. “We hebben klanten die in een jaar tijd twee á drie tassen bij ons online en in de winkel hebben gekocht, daar zijn we wel heel trots op.” De ontwerpers geloven dan ook in een combinatie van online verkoop met retail en wholesale. “We hebben bij de oprichting meteen een webshop gelanceerd, maar ook een flagshipstore in Antwerpen geopend. Als merk moet je aanwezig zijn in de winkelstraten. Onze focus ligt op België, daar hebben we nu dertien verkooppunten. Over een jaar openen we hoogstwaarschijnlijk een nieuwe eigen winkel in Brussel. Nu kijken we ook de grens over. Vanaf dit najaar zijn we verkrijgbaar in Nederland, bij Arnolds, een conceptstore in Tilburg. Er is ook vanuit Duitsland interesse in onze tassen.”

Segment

“Wij zitten op het hogere prijssegment, met verkoopprijzen tussen de 400 en de 700 euro. We werken met krasvrij, waterbestendig en kleurvast leder uit Italië, dat lang meegaat maar wel iets meer kost. Daarbij is vervaardigen complex, sommige modellen hebben tot twaalf compartimenten om laptop en persoonlijke spullen op te bergen.”

Toekomst

“Als we kijken naar de korte termijn dan zetten we ons in op het uitbreiden van het merk in België en Nederland. Onze wens is om over vijf jaar, drie eigen winkels te hebben in deze landen. Daarnaast willen we werkende vrouwen blijven motiveren om het beste uit zichzelf te halen. We spreken regelmatig op netwerkbijeenkomsten over vrouwelijke ondernemerschap en willen ons daar ook de komende jaren voor inzetten.”

Spooq: “Het is mijn droom om een volwaardig lifestyle brand te worden”

Binnen een jaar tijd afstuderen en een eigen label opzetten, het was een droom die uitkwam voor Lot Schoot van damesmodemerk Spooq. “Het afgelopen jaar is het snel gegaan, alsof ik in een rollercoaster zat”, lacht de ontwerpster aan de telefoon. “In 2018 ben ik afgestudeerd aan de Akademie Vogue in Amsterdam. Tijdens de diploma-uitreiking werd ons gevraagd naar onze droom. Ik schreef op: een eigen label starten. Ik liep al een tijdje met het idee rond, maar dacht dat ik eerst ervaring op moest doen in de mode. Toch trok ik de stoute schoenen aan en ben ik mijn eigen damesmodelabel begonnen. In januari ben ik gestart met het ontwikkelen van de eerste collectie, deze wordt nu uitgeleverd aan 30 verkooppunten in Nederland.”

“Ik was op zoek naar een krachtige en korte merknaam. Ik heb verschillende namen opgeschreven en ben daarmee gaan husselen. Ik streepte wat weg en combineerde een paar woorden en uiteindelijk kwam daar Spooq uit.” De nieuwbakken ontwerpster doet alles zelf en staat aan de vooravond van het verkopen van haar tweede collectie aan retailers, vertelt ze. “Ik ben bij het hele proces betrokken, van het ontwerpen tot de marketing. De totale ontwikkeling en productie van de collectie van Spooq vindt in Europa plaats. Ik selecteer eigenhandig de materialen en creëer zelf mijn eigen patronen en prints. Ik bezoek regelmatig de fabrieken om de ontwikkelingen te volgen en bespreken.”

Signatuur

Spooq is te herkennen aan het stoere en strakke uiterlijk, aldus Schoot. “Maar ook aan de minimalistische stijl, daar hou ik zelf erg van en dat zie je ook terug in de collectie. Af en toe maak ik ook een statement item met een opvallende print. De collectie heeft een jeugdige look, in lijn met de trends van het seizoen.”

Wholesale

“Ik geloof sterk in de kracht van kleding in fysieke winkels. In de winkel bouw je je naamsbekendheid op en creëer je een beleving omdat de kledingstukken kunnen worden aangeraakt en de stoffen gevoeld. Spooq is nu te koop in dertig winkels in Nederland, waaronder Franken Mode in Bergeijk en Evy’s Conceptstore in Alkmaar.” Daarnaast lanceert het merk in september een webshop voor retailers en een voor consumenten.

Segment

“Spooq is een damesmodemerk in het middenhoog segment. Jurken kosten bijvoorbeeld 149,95 euro in de winkel, sweaters 69,95 euro, T-shirts 59,95 euro, knitwear 169,95 euro, broekjes 139,95 euro en jassen 279,95 euro.”

Toekomst

De toekomst is voor de oprichtster duidelijk, vertelt ze. “Eerst richt ik mij op Nederland. Daar wil ik het aantal verkooppunten uitbouwen. Ook België is een korte termijn plan, daar kijkt een agent naar de mogelijkheden. Over vijf jaar wil ik graag een volledig lifestylemerk hebben staan, met accessoires, schoenen en onder andere lingerie. Dat klanten echt hun hele outfit bij elkaar kunnen shoppen. Daarnaast hoop ik dan ook meer Europese markten te bereiken en verkooppunten te hebben in Duitsland, Frankrijk en de Scandinavische landen.”

Revolte: “Wij geloven niet meer in seizoenen”

Van oud-collega’s tot oprichters en eigenaren van het lifestylemerk Revolte. Etienne Aarts en Philippine Kaiser richtten in 2017 het designbureau Hyphen-United op, om collecties te ontwerpen voor (inter)nationale modemerken. Daarnaast zijn ze in 2018 gestart met het lifestylemerk Revolte. “We kregen steeds vaker de vraag waarom we zelf niet een merk startten. In 2018 namen we de stap. Revolte was een feit”, vertelt Kaiser in een telefonisch gesprek met de twee oprichters en eigenaren.

“We komen uit de schoenenbusiness, waar we samen hebben gewerkt”, vertelt Aarts. “Zelf zit ik al meer dan dertig jaar in de internationale schoenenbranche. Philippine is vooral gespecialiseerd in trend forecasting door haar werkzaamheden, onder andere bij Lidewij Edelkoort. Onze passie voor schoenen en trends komt samen in Revolte”. Revolte, waarvan de naam een verwijzing is naar alle protesten die plaatsvinden bij jongeren zoals Occupy en de klimaatstakingen, ziet een organische groei in de activiteiten. “We zijn begonnen met schoenen, maar al snel kwam de vraag of we ook kleding konden maken die aansloot op het merk Revolte. Doordat we een groot netwerk hebben en ruime ervaring in de modebranche kunnen we snel schakelen”, vertelt Kaiser.

Signatuur

De lente/zomer 2020 collectie is de derde collectie van het merk, vertelt Aarts. “Onze collecties laten zich het best typeren door het stoere, rebelse en vernieuwende tintje. Op het randje van edgy. We willen dat onze schoenen en kleding iets hebben dat mensen twee keer laat kijken. Veel van onze sneakers zijn tevens te herkennen aan de R die op de sneakers prijkt en de tekst ‘Rebel by day, dancer by night’ die op onverwachte plaatsen is verwerkt.”

De eigenaren besloten desgevraagd ook kleding toe te voegen aan hun collectie. Vanaf lente/zomer 2020 biedt Revolte een jonge casual kledinglijn aan. “Onze kledingcollectie valt te omschrijven als semi sportwear met onder andere T-shirts en truien. De kleding is voorzien van opvallende details, prints en outboss logo’s. Typerend is dat onze collecties niet seizoensgebonden zijn. Witte sneakers draag je net zo vaak in de zomer als in de winter en een bootie wordt ook gedragen onder een jurkje. Seizoenen bestaan niet meer.”

Wholesale

“We zijn gestart in België met ruim zestig verkooppunten. Zo ligt Revolte onder andere bij (de Belgische schoenenketens, red.) Torfs en Paris Londres. Dat aantal groeit snel verder. We geloven in de zichtbaarheid van ons merk in de winkels. Sinds 2019 zetten we ook in op de Nederlandse markt en hebben we verkooppunten in Duitsland en Frankrijk.” Vanaf augustus heeft het merk een nieuwe showroom in indoor-winkelcentrum C.A.S.T. in Nieuwegein om zo ook de Nederlandse markt te kunnen betreden. Daarnaast is het merk verkrijgbaar in de Revolte showroom op de Trademart in Brussel en via een webshop voor retailers.

Segment

“Revolte is een hoogwaardig middensegment merk. De verkoopprijzen variëren van 59,95 euro voor damessandalen tot 139 euro, de gemiddelde prijs van een paar sneakers. Betaalbaar, maar zonder concessies te doen op kwaliteit. Alle schoenen zijn van leder met lederen lining en uitneembaar voetbed. Duurzaamheid en kwaliteit vinden we belangrijk, voor zowel de schoenen als kleding maken we gebruik van ecologische materialen. De kledingcollectie, met onder andere T-shirts en truien, wordt verkocht voor verkoopprijzen tussen de 39,95 euro en 89,95 euro”, vertelt Kaiser.

Toekomst

De oprichters hebben grote plannen voor de toekomst, vertellen ze. Aarts: “Uiteraard gaan we door met wat we nu doen. Daarnaast willen we verder de Europese markt betreden en ook overzees kijken naar de mogelijkheden tot uitbreiden. Het is ons uiteindelijke doel om een volwaardig lifestyle merk te ontwikkelen, we willen onze collectie graag uitbreiden met accessoires in de ruimste zin van het woord. Hier zijn we op dit moment ook mee bezig.”

Heeft u een nieuw modemerk? Laat het de redactie weten via news@fashionunited.com

Foto 1: Kaai
Foto 2: Spooq
Foto 3: Revolte SS20, credit Thomas Abrahams

KAAI
Nieuwe merken
Revolte
Spooq