• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Onderzoek ABN Amro: 'Spijkerbroek hoort 33 euro duurder te zijn'

Onderzoek ABN Amro: 'Spijkerbroek hoort 33 euro duurder te zijn'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Uit het onderzoek van Impact Institute en ABN Amro blijkt dat de true price gap voor een spijkerbroek bijna 33 euro is. Dit betekent dat een jeans bijna 33 euro duurder moet zijn om alle veroorzaakte directe sociale- en milieuschade te compenseren. Volgens het onderzoek liggen de meeste consumentenprijzen voor een spijkerbroek in Nederland tussen de 14- en 200 euro. Het onderzoek noemt geen prijs die een spijkerbroek minstens moet kosten. Gemiddeld bezitten consumenten 5,4 spijkerbroeken per persoon.

De ‘true price-methodologie’

Het Impact Institute paste de zelfontwikkelde ‘true price-methodologie’ toe voor zijn berekeningen. Daarin staat centraal de ‘true price gap’: dit is het verschil tussen de inkoopprijs die de retailer betaalt en de totale productiekosten met daarin verwerkt de schade aan milieu en maatschappij, die volgens het onderzoek niet worden doorberekend in huidige prijzen. Uit deze methode is gekomen dat de true price gap 33 euro bedraagt. In het onderzoek is er gekeken naar verschillende productieprocessen in India en Bangladesh. Denimproductie landen zoals Portugal, Italië en Turkije zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Jeansproductie ook negatieve effecten op de samenleving

Effecten van denimproductie op het milieu zijn het gebruik van schaars water, verontreiniging van de lucht en de verandering van het klimaat. In het rapport wordt genoemd dat de grootste externe kosten in de waardeketen worden veroorzaakt door de teelt van katoen en de verwerking ervan tot denimtexiel. Maar in de denimtextiel-productie en de spijkerbroeken-productie domineren de sociale externe kosten, zoals gedwongen arbeid, kinderarbeid en onderbetaling.

Ook goed nieuws

Er is niet alleen slecht nieuws. Volgens het rapport kunnen de meeste materiële externe kosten omlaag worden gebracht, waardoor de echte productieprijs van een jeans een stuk dichter bij de retail inkoopprijs kan komen te liggen. Volgens Impact Institute en ABN Amro kan dit op vier manieren: 1. Efficiënter watergebruik in de katoenteelt in India verlaagt de true price gap. 2. Aanpak gedwongen arbeid in de textielproductie in India verlaagt de true price gap met 10,30 euro per jeans. 3. Naar een leefbaar inkomen en lonen in de hele waardeketen verlaagt de true price gap met 2,95 euro per jeans. 4. Hergebruik van denimtextiel uit spijkerbroeken verlaagt de true price gap met 1,30 euro per jeans.

FashionUnited heeft contact opgenomen met de perswoordvoerder van Denim City voor een reactie. Dit stuk wordt verder aangevuld.

Geschreven door Kenza Benjekra.

Beeld: Pexels

ABN AMRO
Denim
Jeans
spijkerbroek
true price gap