• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Paris Haute Couture Week: 6x Hollandse en Belgische glorie op de catwalk

Paris Haute Couture Week: 6x Hollandse en Belgische glorie op de catwalk

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|IN BEELD

De modewereld is de afgelopen week weer massaal toegestroomd naar Parijs. Reden: Paris Haute Couture Week Autumn Winter 2019/2020 stond weer op het programma. Op het schema stonden onder andere meerdere Nederlandse en Belgische modehuizen. Een snel overzicht in beelden, want wie houdt er nou niet van plaatjes kijken?

Xuan

Nederlands-Vietnamese ontwerper Xuan nam haar ontwerpen weer mee naar de catwalk. Waar afgelopen seizoen het om een couture presentatie ging, werden de stukken nu op een full blown catwalk getoond. Vorig seizoen koos ze nog voor een geheel zwart palet, zodat de details alle aandacht zouden krijgen, maar Xuan-Thu Nguyen ging nu voor een pastelkleurige collectie. Elementen van tule en veren, een overkoepelende trend tijdens de afgelopen weken, zorgden voor een levendig tafereel.

Beeld: Catwalkpictures/ Xuan

Iris van Herpen

Iris van Herpen pakte weer uit met een show tijdens Paris Couture Fashion Week. Voor de oplettende kijker waren er elementen van haar vorige collectie te zien, maar ook de techniek van haar ontwerp voor Jordan Roth tijdens het Met Gala kwam voorbij. Hier heeft ze met een ingewikkeld raster en een ander gekleurde onderlaag gezorgd dat een andere kleur of afbeelding getoond wordt wanneer het kledingstuk beweegt.

Van Herpen liet zich inspireren door het werk van kunstenaar Anthony Howe. Howe maakte voor de show van de Nederlandse ontwerper een bolvormige sculptuur die bewoog gedurende de presentatie en diende als doorgang voor de modellen. “De Hypnosis collectie is een hypnotiserende visualisatie van het natuurlijke decor, de symbiotische cycli van onze biosfeer die de lucht, het land en de oceanen met elkaar verbinden. Daarnaast weerspiegelt het werk de voortdurende ontleding van de ritmes van ons leven en resoneert het met de fragiliteit in onze verweven werelden,” aldus Van Herpen in het persbericht. De laatste look van de collectie, de ‘Infinity’-jurk, was samengesteld uit spiralen van aluminium, roestvrij staal en lager die draaiden om hun eigen centrum.

Beeld: Via Iris van Herpen

Maison Margiela

Bij Maison Margiela waren duidelijk elementen van de strijdkrachten te zien; het leger, de marine en de luchtmacht. Elementen van de uniformen, oud en nieuw, kwamen in een kenmerkende gedeconstrueerde Margiela-manier voor. Zo ging het soms om enkel een boord van een overhemd, een andere keer was het weer een trenchcoat of accessoires zoals een baret, ‘dixie cup’ van de marine en een ‘side cap’ van de luchtmacht. Deze traditionele elementen werden gecombineerd met gelaagde outfits met transparante en gekleurde bovenlagen.

Deze transparante stoffen zijn geprint met een nieuw ontwerpproces van John Galliano, de hoofdontwerper van het modehuis, zo weet WWD te melden. ‘Projective filtrage’ print afbeeldingen en kleuren op stoffen zoals crinoline waarna ze boven op dikkere stoffen worden ‘gestapeld’.

RDVK/Ronald van der Kemp

Bij de eclectische mix van looks bij Ronald van der Kemp is één ding zeker; de outfits zijn gemaakt met bestaand materiaal. De ontwerper maakt nog steeds gebruik van overstock, vintage, overblijfselen van vorige collecties en afval van fabrieken. Van der Kemp gebruikt dan ook de stof als startpunt van een collectie in plaats van een vooropgesteld idee.

Beeld: Catwalkpictures RDVK / Ronald van der Kemp

Viktor&Rolf

Diep in de nacht, dat is de tijd wanneer er magische dingen gebeuren. Dat is de eerste indruk die je krijgt bij de nieuwe haute couture collectie van Viktor&Rolf. Donkere silhouetten, wild haar en beeld referenties naar uilen, de maan en de sterren; het geheel lijkt veel op druïden, heksen en andere magiërs.

Zoals altijd gaat er een diepere laag bij Viktor&Rolf, die bekend staan om hun uitgebreide concepten, schuil onder de collecties. Viktor Horsting en Rolf Snoeren, de volledige namen van het duo, onderzochten de oude mening van het woord ‘glamour’, wat neerkomt op betoveren. Voor de oplettende kijker waren elementen uit voorgaande collecties te zien, zoals het vlechtwerk bij een van de rokken dat deed denken aan de Couture SS18 collectie. Ook de opstaande schouder partijen zijn al te zien geweest bij de voorgaande couture collectie Fashion Statements in januari 2019 en zelfs bij de ‘Russian Doll’ collectie in 1999.

Voor de nieuwe haute couture collectie werkte het duo samen met Claudy Jongstra. Jongstra maakt vilt met wol van haar eigenschappen en verft de stof met elementen van haar biologische tuin. Ze gebruikt hiervoor een Middeleeuws ‘recept’ dat een diep zwarte kleur met een rode ondertoon creëert, aldus WWD.

Beeld: Catwalkpictures / Viktor & Rolf

Schueller de Waal

Nederlands duo Schueller de Waal veegde letterlijk de straten schoon van Parijs. Voor de couture collectie werkte het samen met Pik Pik Environment en kreeg steun van de stad Parijs. Schueller de Waal zetten in plaats van een catwalk een presentatie neer. De collectie is gemaakt van de overblijfselen uit de studio van Schueller de Waal.

Beeld: Via Schueller de Waal

Iris van Herpen
Maison Margiela
Paris Haute Couture Week
Ronald van der Kemp
Schueller de Waal
Viktor&Rolf
Xuan