Programma Amsterdam Fashion Week: ‘Toegankelijk voor een breed publiek’

Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam slaat een nieuwe weg in. De modeweek vaarde enige tijd tegen de wind in, nadat de organisatie vorig jaar zonder programmadirecteur kwam te zitten en de Amsterdamse gemeente geen subsidie wilde verlenen voor het evenement. “Maar mode is niet dood,” zo vertelt de nieuwe creatief directeur Iris Ruisch tijdens de bekendmaking van het catwalkprogramma. “En dat is het uitgangspunt van de nieuwe visie en strategie van de fashion week.”

Nieuwe visie en strategie voor de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

”Sommigen beweren dat mode dood is, maar ik wil bewijzen dat dat niet zo is,” begint Ruisch donderdagavond haar praatje in de Glazen Foyer van het DeLaMar Theater. Ze begon twee en een halve maand geleden als nieuw creatief directeur met de ontwikkeling van een nieuw imago van de modeweek. “Ik zie het als mijn taak om de organisatie van de fashion week naar een hoger plan te tillen. Ik streef naar een breder draagvlak voor alles wat binnen mode leeft en beweegt,” aldus Ruisch. IJkpunten van de nieuwe visie zijn verdieping, verbreding en kwaliteit. De Amsterdam Fashion Week toegankelijk maken voor een breed publiek, dat is wat de modeweek vanaf nu wil bereiken.

Catwalkprogramma Amsterdam Fashion Week bekendgemaakt

De 24ste editie van de Fashion Week vindt plaats van 8 tot en met 18 januari in de Westergasfabriek in Amsterdam, en gaat dus niet verhuizen, waar eerder wel sprake van was. Het programma wordt geopend middels twee openingsshows, waarin de geschiedenis van de Nederlandse mode centraal staat. In de eerste show, genaamd ‘Dutch Visionaries’, tonen verschillende ontwerpers uit de periode 1960 tot 2016, waaronder Spijkers en Spijkers, Puck en Hans en Mac & Maggie, stukken uit hun collecties, om zo nadruk te leggen op de kracht van het mode-erfgoed. De tweede openingshow, ‘Dutch Couture & Craft’, brengt een ode aan Nederlandse couturiers, eveneens uit de periode 1960 tot 2016. Daarin worden creaties van onder andere Frans Molenaar, Jan Taminiau, Viktor & Rolf en Fong Leng getoond.

Op de catwalk is komende editie plaats voor veel bekende namen. Zo lopen onder andere Claes Iversen, Spijkers en Spijkers, Oilily en Tony Cohen weer mee. Daarnaast is plaats voor ontwerpers als Aziz Bekkaoui, Jazz Kuipers en de mannen van Futura, die sinds kort showen op de Amsterdam Fashion Week. Ook onder andere Lisa Konno, Jef Montes en Mick Keus zijn aanwezig.

Ook komende editie wordt gefocust op off-catwalk activiteiten. Dat begint al tijdens de twee openingsshows, die overigens wel op de catwalk plaatsvinden. “Tussen de twee shows door is in het Transformatorhuis naast de Westergasfabriek een expositie te zien van alle artikelen die we niet kunnen laten zien tijdens de catwalkshows. Deze artikelen, waaronder de eerste schetsen van couturier Max Heijmans, kunnen bijvoorbeeld niet blootgesteld worden aan teveel licht,” vertelt Ruisch. “Ons doel was om in te springen op het feit dat musea tegenwoordig veel aandacht besteden aan de Nederlandse modegeschiedenis, maar dan niet in een museale of expositionele vorm. Nu is er toch een expositie tussen de openingsshows door.”

Dat de Fashion Week een nieuwe weg inslaat, is te zien tijdens het Off Schedule programma, voorheen Downtown. Gedurende tien dagen worden op verschillende locaties in Amsterdam openbare evenementen georganiseerd, waaronder Fashion Fest in het Art’Otel, een diner in het DeLaMar Theater en Fashion On Ice. “De catwalkshows zijn exclusief, maar de hele fashion week moet toegankelijk zijn voor alle consumenten,” aldus Ruisch. De slotdag wordt omgedoopt tot ‘Brave Monday’, en omvat een dagvullend programma zonder catwalkshows. Op deze dag vinden verschillende optredens plaats en presenteren jonge modetalenten hun visie op de toekomst van mode, waaronder modeontwerpsters Anneloes van Osselaer en Zyanya Keizer en Moam oprichter Martijn Nekoui.

Programma Amsterdam Fashion Week: ‘Toegankelijk voor een breed publiek’

Nieuw gezicht voor de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

Vorige editie van de modeweek was Doutzen Kroes het gezicht van de campagne. Zij wordt voor komende fashion week vervangen door het Russische model Natasha Poly, zij werkte voor onder andere H&M, Louis Vuitton en Balmain.

Bekijk hieronder de trailer van het nieuwe campagnebeeld van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN