Q&A: Het nieuwe winkelconcept van Pepe Jeans
bezig met laden...
Het bedenken van een nieuw winkelconcept is nooit een gemakkelijke taak, zelfs voor een succesvol internationaal modemerk zoals Pepe Jeans niet. Het merk is van plan zijn wereldwijde bereik te vergroten door een reeks winkels te openen in het Midden-Oosten, Latijns-Amerika, Europa, Zuidoost-Azië en Japan. Het Britse merk voelde dat het tijd was om het huidige winkelbeeld te herstellen en na te denken over een sterk merkidentiteit en aanbod.
Om een nieuw winkelconcept te creëren waar de Pepe Jeans waarden en DNA naar voren komen, besloot het merk samen te werken met de gerenommeerde designstudio Martin Brudnizki uit Londen. Samen ontwikkelden ze een nieuw, kleurrijk interieur dat het Pepe Jeans-merk weerspiegelt, en waarbij de consument een unieke retail ervaring beleeft. Dit jaar opende het merk zijn eerste winkel met het nieuwe concept aan Regent Street in Londen. Om meer te weten te komen over het nieuwe winkelconcept van Pepe Jeans, sprak FashionUnited met Mark Blenkinsop, Chief Marketing Officer van Pepe Jeans Group, en ontwerper Martin Brudnizki.
Welke materialen en stoffen heeft Pepe Jeans gebruikt voor het nieuwe winkelconcept?
Martin Brudnizki: “We hebben gebruik gemaakt van een combinatie van hoge en lage materialen, zoals messing en kurk zodat deze winkel benaderbaar voelt voor iedereen. De toevoeging van verschillende kleuren geeft een speels effect aan de winkel en versterkt het jeugdige karakter van het merk.”
Op wat voor manier biedt het nieuwe winkelconcept consumenten een innovatieve retail ervaring?
Mark Blenkinsop: “Vanuit het perspectief van het merk gezien was ons doel om niet alleen een winkel te openen aan Regent Street, maar ook de consumenten een innovatieve retail ervaring te bieden. Daarom hebben we samengewerkt met Martin Brudnizki Studio om een wereldwijd concept voor Pepe Jeans te ontwikkelen. De winkel aan Regent Street is een pilot store om dit nieuwe concept te testen.”
”Het concept zelf is helemaal nieuw voor ons. Van op maat gemaakte kledingstukken door middel van laser tattoo technologie, tot de mogelijkheid van interactie in de kleedkamers via een RFID tool. We willen dit concept verder ontwikkelen en laten groeien, waardoor we nog meer technische eigenschappen kunnen toevoegen om de consument de ultieme winkelervaring aan te kunnen bieden in onze winkels.”
Zijn de belangrijkste aspecten van het oude winkelconcept van Pepe Jeans ook meegenomen in het nieuwe winkelontwerp?
Martin Brudnizki: ”Ja, het kunstwerk van Ian Berry. In alle winkels hebben we kunst van Ian Berry, voor ons was het belangrijk dit ook weer mee te nemen in het nieuwe winkelconcept.”
Zijn er nieuwe technologieën gebruikt in het nieuwe winkelconcept?
Martin Brudnizki: “Er zijn nieuwe technologieën gebruikt in de kleedkamers. Hier wordt gebruik gemaakt van RFID-technologie waarbij consumenten gebruik kunnen maken van een interactief Twitter scherm, terwijl de unieke LED-kunstinstallatie campagnes van het merk afspeelt echt een indruk maakt op klanten wanneer ze de ruimte binnengaan. Deze technologie is uniek en zal zeker een nieuwe manier van winkelen zijn.”
Welke uitdagingen kwam je tegen tijdens het ontwerpen van het nieuwe concept?
Martin Brudnizki: “De Twittermuur was een gloednieuw idee waar we nog nooit eerder mee hadden gewerkt. Hiervoor moesten we een manier vinden om de technologie op de juiste manier te implementeren, ook al was de rest van de winkel hier nog niet voor ontwikkeld.”
Wat waren de eerste reacties op het nieuwe winkelconcept?
Mark Blenkinsop: “De reacties die we van onze klanten hebben ontvangen waren erg positief. Het nieuwe concept trekt een breder publiek aan en biedt een unieke interactieve winkelervaring. Pepe Jeans’ overtuiging is een merk te creëren dat toegankelijk is voor alle leeftijden die ook het concept een stapje vooruit kunnen helpen.”
Is Pepe Jeans van plan dit concept ook uit te rollen in andere landen?
Mark Blenkinsop: “Zeker weten! Voor ons is deze flagshipstore de eerste stap. Ons plan is om dit concept uit te rollen in alle nieuwe winkels die op de planning staan. Geleidelijk zullen dan ook de bestaande winkels veranderen.”
Geschreven door Vivian Hendriksz voor FashionUnited UK. Vertaling en bewerking: Esther Hut
Beelden: Pepe Jeans