Rapport: Tempo van verduurzaming in de mode neemt af
bezig met laden...
“Als de huidige trend niet verbetert, zal mode blijven bijdragen aan klimaatverandering,” zo luidt de Pulse of the Fashion Industry 2019 Update. Elk jaar meten de Global Fashion Agenda, Boston Consulting Group en Sustainable Apparel Coalition de vooruitgang in de mode industrie op het gebied van duurzaamheid en afgelopen jaar is het tempo teruggelopen, zo blijkt uit het rapport.
De meetbare vooruitgang van duurzaamheid in de mode is het afgelopen jaar neergekomen op vier punten. De Pulse score wordt gegeven op een schaal van 1 tot 100 en in de 2019 update komt de duurzaamheidsscore neer op 42. Voor deze score wordt onder andere gekeken naar het type bedrijf, het formaat, de regio waarin het actief is, de plek die het inneemt in de productieketen en natuurlijk welke actie het onderneemt op het gebied van duurzaamheid. Het effect op de verduurzaming in de mode industrie wordt aan de hand van deze punten bepaald. Het voorgaande jaar ging het duurzaamheidsniveau omhoog met zes punten, aldus het bericht. Hierdoor is het tempo van de vooruitgang teruggelopen met een derde.
Volgens het rapport is de vooruitgang vooral te danken aan kleinere bedrijven die fundamentele maatregelen in hun strategie opnemen, maar is het bij grotere bedrijven nog moeilijk om hun businessmodel te veranderen. “Alhoewel zijn er enkele grote bedrijven die veelbelovende duurzame praktijken hebben doorgevoerd waar de Pulse Score nog geen rekening mee houdt, dus deze impact is nog niet verwerkt in de score.”
Duurzaamheid in de mode: Tempo positieve verandering afgenomen
De metingen worden gedaan in een tijd waar de mode industrie alleen maar in grootte toeneemt, waardoor het moeilijk blijkt om met de verduurzaming het bij te benen. “Zoals te zien in de resultaten van 2019 is het tempo van positieve verandering niet gelijk aan de groei van de mode industrie. Wanneer de Pulse score [een meetmethode voor duurzaamheid] op deze manier blijft toenemen, zal het gat tussen de output van de industrie en de pulse score blijven groeien met alle schadelijke gevolgen van dien,” aldus het rapport. De verwachting is dat tegen 2030 de mode industrie met 81 procent is gegroeid naar een output van 102 miljoen ton aan materiaal.
“Deze laatste resultaten benadrukken de nood voor de hele industrie om zich aan te sluiten en verandering te stimuleren,” aldus Morten Lehmann, chief sustainability officer van de Global Fashion Agenda. “Het opschalen van bestaande oplossingen hangt af van het leiderschap van merken. Bepaalde veranderingen hebben echter samenwerking nodig van beleidsmakers en belangrijke partijen uit de gehele waardeketen.”
Beeld: unsplash