‘Say yes to the jumpsuit’ - dit zijn de grote bruidsmode trends
bezig met laden...
Met het aanbreken van de maand mei, is het trouwseizoen weer aangebroken. Mede dankzij de ‘royal wedding’ van Prins Harry en actrice Meghan Markle op 19 mei is de aandacht voor bruidsmode nog groter dan normaal. Deze maand neemt FashionUnited de bruidsmarkt dan ook onder de loep. De afgelopen jaren stapten steeds meer merken in bruidsmode, maar zitten de bruiden hier wel op te wachten? Welke items zijn populair en welke trends spelen er op dit moment? De opvallendste resultaten op een rij.
Mei is een van de drukste maanden voor trouwambtenaren, maar uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat minder twintigers en dertigers trouwen. Steeds meer kiezen voor een geregistreerd partnerschap of ongehuwd samenwonen. De gemiddelde leeftijd van bruiden is dan ook in Nederland gestegen naar 31,5 jaar, zo meldt het bureau. Maar dat hoeft voor de bruids industrie geen probleem te zijn, aldus retail-onderzoeksbureau Edited, dat online verkopen in de Britse en Amerikaanse markt analyseert, dat onderzoek deed naar de trends in de online bruids branche van dit moment.
Massamarkt bruidsmode doet een stap terug
De massamarkt toonde de afgelopen jaren massaal aandacht voor bruidsmode. Zo lanceerden onder andere H&M, Asos en &Other Stories een bruidscollectie. Hierdoor daalde de gemiddelde prijs van een bruidsjurk uit dit segment van 400 euro in 2016 naar 268 euro vorig jaar. Van alle bruidsmode die vorig jaar online te vinden was, maakte 63 procent onderdeel uit van de massamarkt, aldus Edited. Dit jaar is dit aandeel nog maar 40 procent. Voor de budget bewuste bruid is het aanbod echter nog steeds aanwezig, zo’n 20 procent van de online bruidsmarkt beslaat jurken onder de 150 dollar (circa 125 euro).
Bruiden met een groter budget, volgens Edited helpt de hogere gemiddelde leeftijd met betrekking tot hogere uitgaven, kunnen hun hart meer en meer ophalen in de online luxe markt. Zo heeft Net-a-Porter het segment bruidsmode op de website uitgebreid met 110 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2017. De gemiddelde prijs van een bruidsjurk in het online luxe segment steeg het afgelopen jaar met 33 procent naar 1935 dollar (circa 1600 euro).
Jumpsuit bezig met opmars in bruidsmode
‘Say yes to the dress’, is een veelgehoorde zin geworden dankzij het gelijknamige televisieprogramma, is dit voor een groter deel van de bruiden niet meer van toepassing, blijkt uit de cijfers van edited. Naast ‘de jurk’ en accessoires zijn er veel meer categorieën toegevoegd aan bruidsmode. Zo zijn jumpsuits online bezig met een opmars. De ‘one-pieces’ stegen het afgelopen kwartaal met 109 procent ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar. Waar het gros van alle bruidsjurken online nog boven de 675 dollar koste, kost tweederde van de jumpsuits nog geen 150 euro. Ook speciale items voor de bruidsnacht zijn in opkomst, dit segment maakt inmiddels vier procent van de gehele online bruidsmarkt uit.
Kortom: de bruidsmode markt, vooral online, is aan het veranderen. Naast de verschillende trends die hierboven beschreven zijn, zijn er natuurlijk nog de catwalktrends. Edited is deze niet vergeten. Lees de uitgelichte trends hieronder in de opsomming.
De bruidstrends voor Lente 2019
- Dramatisch lage halslijnen
- Niet traditionele kleurpaletten
- Statement mouwen en off-the shoulder
- Minimalistische ontwerpen geïnspireerd door de jaren 1990’
- ’Naakte’ jurken met kant en borduursels
- Zoom met ruches
- Doorzichtige stof tussen buste en hals
Bron: Edited
Uit het archief, achtergrond: Waarom goedkope bruidsmode een trend is
Hoofdbeeld: Unsplash
Beeld: H&M website
Collage: Galvan via Net-a-porter website, Viktor & Rolf SS19 Dramatic Bow Pantsuit via website, Danielle Frankel via Net-a-Porter website