• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Waarom goedkope bruidsmode een trend is

Waarom goedkope bruidsmode een trend is

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |ACHTERGROND

Voor een mooie bruidsjurk hoef je je spaarrekening niet meer te plunderen. 2016 is namelijk het jaar van de goedkope bruidsmode. Nog steeds wit en elegant, maar vooral voor een prikkie. De budgetbruidsjurken gaan dit jaar als warme broodjes over de toonbank. Waarom zijn de goedkope bruidsjurken zo populair?

Vroeger moest je jaren sparen voor een bruidsjurk. De wens voor een mooie prinsessenjurk om in te trouwen werd doorgaans gevoed door tv-programma’s als ‘Say Yes To The Dress’. Enige nadeel: het prijskaartje is in de meeste gevallen niet mals. Dit jaar komen retailers in grote getale met bruidscollecties, veelal tegen een stuk florissantere prijzen; in plaats van een halfjaar salaris kom je nu prima weg met een bruidsjurk tot 500 euro.

Budget bruidsmode: waarom goedkope jurken in trek zijn

De Nederlandse hype begon in februari met een unieke stunt van Zeeman. De budgetketen lanceerde namelijk een bruidsjurk voor 29,99 euro. “Als je gaat trouwen lijkt het wel alsof alles duur moet zijn. Anders is het niet goed. Zo zien wij dat dus niet,” lichtte Zeeman toe op de website. “Je trouwjurk hoeft echt niet de duurste kledinguitgave van je leven te worden. Om te bewijzen dat het goedkoper kan, hebben wij een eigen trouwjurk ontworpen.” De jurk kwam in maat 38 tot en met 44 en had een bovenzijde met stretch, waardoor veel bruiden -ongeacht figuur- de jurk aankonden. De stunt rekende op veel media-aandacht, en de spotgoedkope bruidsjapon was dan ook binnen enkele uren uitverkocht.

In mei besteedt FashionUnited aandacht aan het thema bruidsmode. Voor alle reads over bruidsmode, klik hier. Lees op FashionUnited.uk ook alles over de bruidsmodeindustrie in India.

De trend kwam echter overwaaien uit het buitenland; J.Crew was een van de eerste labels die met een bruidscollectie kwam. Het label lanceerde de eerste bruidscollectie al in 2004, die bestond uit twee bruidsjurken en twaalf jurken voor bruidsmeisjes. Inmiddels is de lijn uitgebreid met veel meer jurken. Hoewel de jurken nog flink prijzig waren (3.000 dollar tot 4.000 dollar, red.), was J. Crew wel een van de eerste labels die in de bruidsmode stapte en er een modieuze -en onconventionele- insteek aan gaf. Zo bestond de collectie ook uit shorts met pailletten en pakjes met bloemenprints. Een ander label dat vroeg insprong op de trend was Anthropology, die in 2011 een collectie lanceerde in de webwinkel. In 2014 werd de bruidsmodelijn voor het eerst in de New Yorkse winkel aangeboden.

Asos en Net-a-Porter springen in op goedkope bruidsmodetrend

In november 2015 kondigde Asos al aan met een goedkope bruidsjurkenlijn te komen, die ook echt goedkoop was in vergelijking met klassieke bruidsjurken. De collectie, die in april in de webwinkel kwam, werd geïnspireerd op jaren '30-jurken en bestond onder meer uit jurken van tule, satijn en kant. Een tule rok kostte zo’n 52 euro, en voor een jurk betaalde de consument tussen de 83 euro en 220 euro. Samen met accessoires kwam de bruid uit op een bedrag van rond de 560 euro.

Ook Net-a-Porter sprong gretig in op de budget bruidsmode. De e-tailer lanceerde bruidsjurken van het merk Needle and Threat op de site. Volgens inkoper Linda Ayepepe, was de bruidscollectie ‘totally irresistible’, zo liet ze aan de Telegraph weten. De prijzen varieerden van 150 euro voor een midi-jurk of jurk met tulen rok tot 900 euro voor een enkellange jurk meer borduringen en pailletten. De oprichtster van Needle and Thread Hannah Coffin liet aan Telegraph weten dat ze al heel lang een bruidscollectie wilde maken, en dat de webwinkel door ‘de reputatie van Net-a-Porter en de foutloze klantenservice een logische keuze was’.

H&M was de volgende retailer die met een budget bruidsjurken kwam dit jaar. Bij de lancering van de Conscious Collectie 2016 werden er drie bruidsjurken gepresenteerd. Deze jurken waren niet alleen goedkoper dan de meeste bruidsjurken in bruidsboetieks, maar ook nog eens duurzaam. “Een feest van lichte materialen, rijke decoraties en dromerige, gedrapeerde lijnen, speciaal voor de bruid die er fantastisch uit wil zien en tegelijkertijd een duurzame keuze wil maken,” aldus H&M. Het was overigens niet voor het eerst dat er een bruidsjurk bij de retailer te vinden was; bij de capsule collectie in samenwerking met Victor & Rolf lanceerde de fast fashionketen ook al een bruidsjurk.

Self-Portrait bracht eveneens een bruidscollectie op de markt. Het label staat bekend om de guipure kanten jurken, en gaf daar nu een bruiloftstintje aan. “Ik voelde dat er een gat viel in de markt; er misten coole bruidsjurken die lekker zitten en ook nog eens betaalbaar zijn,” zegt Now Han Chong, de ontwerper van het label tegen the Guardian. “Ik wilde een jurken collectie creëren voor de niet-traditionele bruid.” De bruidscollectie van het label bestond onder meer uit een off-shoulder jurk met A-lijn model en een jurk met kanten bovenzijde en strik en geplisseerde rok (die veel overeenkomsten had met Gucci’s laatste collecties onder leiding van Alessandro Michele). Hoewel de jurken met prijskaartjes van 650 tot 1.100 dollar niet echt budget zijn, benadrukt Chong dat de jurken het goed zullen doen bij een doorverkoop.

Trend: bruidsjurken worden steeds meer mode dan bridal

Het is opmerkelijk dat er dit seizoen zoveel retailers met bruidsjurken en budgetbruidscollecties komen. Vanessa Spence, design director bij Asos zegt dat de online retailer zich richt op een jongere doelgroep. “De twenty something klant is op zoek naar mode gerelateerde items voor haar grote dag. Ik denk dat de moderne bruid nadenkt over de hele dag en de kosten daarvan,” zegt Spence in the Guardian. Een goedkopere jurk geeft namelijk opties: meerdere jurken op een dag dragen (ceremoniejurk en receptiejurk), of juist geld uitgeven aan het feest of de huwelijksreis. “Of een paar Miu Miu-schoenen.”

Britanny Carter, retailanalist bij researchbureau IbisWorld, beaamt de trend dat bruidsjurken steeds meer ‘mode’ worden. “Zoals fast fashion de markt van casual wear heeft overgenomen, zo breiden steeds meer niet-luxe merken hun lijnen uit met fast fashion-forward bruidsjurken, inclusief een prettig prijskaartje,” zegt ze tegen Business of Fashion.

Maar ook het gebrek aan aanbod in het middensegment is een reden. “Er is zo’n leegte op de bruidsmarkt in het middensegment op dit moment, en meisjes worden gedwongen te kiezen voor het kopen van goedkope producten die je slechts een keer kan dragen of juist een super high-end jurk die onnodig is voor de gelegenheid,” stelt de oprichter en CEO van het Amerikaanse label Reformation Yael Aflalo in hetzelfde artikel. Dat is voor het merk dan ook reden om juist daarop in te springen; Reformation wil iets creëren wat mensen echt aan willen op een bruiloft -of het nu diens eigen of iemand anders z’n bruiloft is- en wat niet beklemmend aanvoelt. Asos presenteerde om precies dezelfde reden de bruidsjurkencollectie, die het gevolg was van een succesvolle lancering van de bruidsmeisjescollectie een jaar eerder. Volgens Vanessa Spence was het ‘de logische volgende stap’. “Mensen willen iets dat meer waarde heeft voor hun geld.”

Waarom consumenten voor een goedkope bruidsjurk kiezen

De tijdsgeest speelt een belangrijke rol in de keuze van de consument voor een goedkope bruidsjurk. Veel analisten en onderzoekers zijn het er over eens; bruiden van nu willen liever geld uitgeven aan een ‘ervaring’. De jurk is nu eenmaal minder belangrijk in ‘het ideale plaatje’ stelt Shane McMurray, oprichter en CEO van onderzoeksbureau The Wedding Report tegenover Business of Fashion. “Stellen zijn anders gaan nadenken over hoe ze hun geld uitgeven. Daarnaast leven de meeste paren al samen voor ze gaan trouwen. Ze wachten langer met trouwen en besteden minder geld aan de bruiloft.” Bryony Toogood, fashion director van Brides magazine, voegt toe dat steeds meer stellen alles zelf betalen en ‘dat een vader of moeder die mee betaalt niet meer van deze tijd is’.

Voor merken en retailers is deze tijd dé kans om in te springen op deze ontwikkeling. “Het genereert extra naamsbekendheid en extra inkomsten uit het bestaande klantenbestand,” zegt Toogood. De meeste klanten zijn immers niet bekend met bruidsmodemerken, daarnaast kan een high street merk sneller inspelen op trends dan een gerenommeerde bruidsmodeontwerper. “ Dit is een ideale kans voor hem om budgetbruiden voor zich te winnen.”

Beeld: Zeeman, H&M, Facebook Asos, Facebook Needle and Thread, Self-Portrait


betaalbare bruidsmode
Bruidsmode