Suistudio: ‘De bevrijding van het vrouwenpak’
bezig met laden...
Suistudio, het nieuwe zusterlabel van Suitsupply, strijkt permanent neer in Amsterdam. “De pop-up sprong uit zijn voegen,” vertelt Suitsupply CEO Fokke de Jong. FashionUnited sprak met hem over de nieuwe winkel, het vrouwenpak en de ontvangst van het merk.
Suisupply kreeg al langer de vraag of het vrouwenpakken ging produceren, maar wilde dit niet te licht opvatten, vertelt De Jong. “We willen niet het zoveelste damesmerk worden, het moet echt draaien om tailoring en kwaliteit.” Aan de lancering van het merk afgelopen mei gingen dan ook jaren van studies naar de juiste fit en materialen vooraf. “De eerste twee collecties zijn door de shredder gegaan,” vertelt De Jong. “Het moet de juiste combinatie zijn van sexy en sterk, het moet hedendaags zijn maar toch ook zakelijk.” Uiteindelijk richt Suistudio zich nu op twee collecties per jaar, ieder met een special eveningwear-segment. Prijzen voor een geheel pak variëren tussen de 250 en 500 euro. Afgelopen maand is ook een speciale Custom-service ingevoerd waarbij klanten een item in een andere stof of kleur kunnen laten maken als dit materiaal al in de collectie voorkomt.
De eerste resultaten van het merk zijn positief, vertelt De Jong, in zowel Nederland als Amerika. “De grootste reactie die we krijgen is dat mensen nog geen idee hebben hoe tailoring hoort te zijn, hoe een vrouwenpak hoort te zitten. Dan komen ze erachter hoe goed het eigenlijk zit en zijn ze voornamelijk verrast.” De vrouwen die op Suistudio afkomen zijn volgens De Jong een geïnformeerde groep, vrouwen die echt bezig zijn met een mooi pak en daar wellicht al langer naar op zoek zijn. Toch zijn het niet alleen de zakenvrouwen die bij het merk aankloppen. “Dat dachten wij eerst ook, maar we merken dat de groep veel breder is. We zien verbazingwekkend veel jonge mensen die de items ook heel casual dragen. Er is zeker wat aan de hand met het vrouwenpak op dit moment.” De zakenvrouwen zijn uiteindelijk een veel kleiner segment van de consumenten die Suistudio aantrekt, dan in eerste instantie gedacht. “Uiteindelijk is er een veel grotere groep voor deze niche dan we in het begin hadden overzien.”
Suistudio: “De doelgroep is veel groter dan we hadden overzien”
De doelgroep van Suistudio blijkt veel groter dan verwacht, maar volgens De Jong voorziet het merk dan ook vooral in een behoefte van vrouwen. “Een vrouwenpak van goede kwaliteit met hoogwaardige materialen, daar betaal je al snel 4000 euro voor. Een merk in deze bedrijfsklasse, met deze kwaliteit, dat was er simpelweg nog niet.” De meeste merken hebben wel enkele vrouwenpakken inmiddels opgenomen in hun collectie, maar hun focus ligt er niet op zoals bij Suistudio. “Daardoor hebben veel mensen een dergelijk pak ook nog nooit aangehad en dan is er dus echt een verrassingseffect. Dat is voor ons heel erg leuk.” De Jong spreekt over een bevrijding van ‘tailoring’. “We hebben een product, dat heel erg in een hoek was gedreven, dat als klassiek werd beschouwd, en dat hebben we als het ware weer bevrijd.” Dit geeft voor klanten daardoor ook een bevrijdend gevoel denkt De Jong. “Een beetje wat Coco Chanel deed toen ze vrouwen bevrijdde van het korset, zo bevrijdt voelen klanten zich nu. Ze denken dit is cool, dit is sexy, dit is classy, dit is van nu.”
Sinds vandaag kunnen de Nederlandse consumenten Suistudio altijd vinden aan de Cornelis Schuytstraat. “We zijn hier niet gaan zitten omdat het hier nu een hele drukke winkelstraat is,” vertelt De Jong. De winkel bevindt zich enkele straten van het Museumplein en Suitsupply vandaan. “We wisten wel dat we in Zuid-Amsterdam gingen zitten, mede omdat het goed bereikbaar is.” De winkel is ingericht om een zo goed mogelijke service te bieden met een kleermaker in de winkel en speciale lifts. In deze lifts, die in verbinding staan met de voorraad boven het pand, kunnen klanten specifieke items laten klaar hangen die ze willen passen in de winkels. Dit kan door middel van het maken van een afspraak maar ook online. De speciale lifts bevinden zich tegenover de kleedkamers achterin de winkel.
Suistudio: “Het vrouwenpak hebben we uit een hoek gehaald.”
Een specifiek aantal winkels van Suistudio heeft De Jong niet in zijn hoofd. Op het moment bevindt Suistudio zich in Amsterdam, Shanghai en New York.“We zijn echt nog in de beginfase.” Als Suistudio op ‘het gaspedaal’ wil drukken, dan zijn daar de mogelijkheden voor, antwoord De Jong wanneer gevraagd naar de financiering van 300 miljoen euro door NPM Capital. Hij benadrukt daarnaast niet snel veel winkels te gaan openen, maar zich te richten op duurzame groei. “Wat we belangrijk vinden is binnen de relevante doelgroep top of mind te zijn.” Het vrouwenpak, en daarbij een kwalitatief vrouwenpak, is met Suistudio voor een grotere doelgroep bereikbaar geworden. “We hebben het uit een hoekje gehaald en bevrijd.”
Werken bij Suistudio of Suitsupply? Bekijk hier de openstaande Suistudio en Suitsupply vacatures >>>
Beeld: Suitsupply