• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • SuperNova toont de mode(wereld) van morgen

SuperNova toont de mode(wereld) van morgen

Door Christin Ho

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |REPORTAGE

Antwerpen - Wie technologie zegt, zegt voortaan ook Antwerpen. Want afgelopen weekend vond voor de allereerste keer SuperNova plaats, het festival van de toekomst rond de technologie van morgen. Ook de (mode)wereld ontsnapt niet aan die digitaliseringsgolf.

Van vliegende auto’s naar cocktailrobots, applicaties om je gezondheid te controleren tot interactieve mode, 200 bedrijven verspreid over 16 locaties op het Antwerpse Eilandje stelden tijdens SuperNova het leven in de toekomst voor aan het grote publiek. Het festival werd georganiseerd op initiatief van Pascal Cools van Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemen in de creatieve industrie, en Jürgen Ingels van Scale-Ups.eu: “Het werd tijd dat we in Vlaanderen een event van deze ambitie opzetten. Er is zoveel potentieel in Vlaanderen en dat moeten we meer tonen. Tegelijkertijd moeten we nog meer het beste van de wereld naar hier durven halen om ervan te leren.” Voor de professionelen onder ons werd op 27 en 28 september een conferentie georganiseerd met inspirerende talks, een pitchmoment voor scale-ups en een technologiebeurs. Eén van die gastsprekers was Jasna Rokegem van Jasna Rok, de enige high fashion design studio in België waar mode en technologie onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Jasna cureerde mee het modepaviljoen in het Museum Aan de Stroom.

Biologisch afbreekbare stoffen, drones en kleding met sensoren “Met enkele inspirerende cases wou ik een antwoord bieden op drie vragen: waarom zien we technologie overal, maar niet in onze kledij? Waarom kijken wij nog altijd naar mode in 2D en niet in 3D? Mode is nog altijd de tweede meest vervuilende industrie in de wereld. Hoe kunnen we de modevoetafdruk verkleinen?” vertelt Jasna Rok tijdens een rondleiding in het modepaviljoen.

Enerzijds laat technologie het toe om te experimenteren. Zo stelde de Nederlandse ontwerper Maartje Dijkstra haar ‘Transwarm Entities’ jurk tentoon. Een drone-jurk helemaal gemaakt uit 3D-geprinte onderdelen en mini drones die van binnenuit de jurk kunnen wegvliegen en samen een zwerm vormen rond de jurk voortbewegend op de beats van muziekproducent Newk. Het Belgische w.r.yuma liet dan weer zien hoe je met technologie de klimaatproblematiek kunt verhelpen met 3D-geprinte zonnebrillen gemaakt van plastic afval.

Daarnaast inspireerden de Belgen Anita Evenepoel en Tine de Ruysser met een extravagante baljurk en een collectie kleine zwarte jurken gerealiseerd met behulp van hedendaagse technieken zoals lasersnijden, thermovormen en reliëf op spacer-stoffen. De inkepingen die bekomen worden na het lasersnijden rekken de stoffen waar ze in contact komen met het lichaam.

Technologie laat ook toe om duurzame stoffen te creëren. Zo bewijzen het Deense SOLVE apparel, het Belgische GLIMPS, HNST en Resortecs. Cristina Dan van SOLVE presenteerde voor de allereerste keer op Belgische bodem haar collectie ‘Omdanne’ bestaande uit slechts drie kledingstukken, die in meer dan 30 stijlen kunnen getransformeerd worden. Bovendien zijn de drie stukken 100 procent biologisch afbreekbaar. HNST maakt dan weer jeans dat vervaardigd is uit 56 procent gerecycleerd denim. Het ontwerpstudio GLIMPS bewijst op z’n beurt dat we van thuis uit gemakkelijk zelf nieuwe fashiontech-toepassingen kunnen ontdekken. Uit een eenvoudig drankje als kombucha dat ontstaat uit fermentatie van thee met azijn, suiker en bacteriën kun je biologisch leer kweken dat na twee weken de grootte heeft van een koeienvel en sterk genoeg is om bijvoorbeeld juwelen van te maken. En met Resortecs heeft Cédric Vanhoeck dit jaar de Global Change Award van de H&M foundation gewonnen, de Nobelprijs van de mode, die jaarlijks wordt uitgereikt aan een ondernemer die de modewereld op zijn kop zet. Resortecs heeft een draad ontwikkeld die eenvoudig oplost bij een hoge temperatuur, waardoor het hele kledingstuk gemakkelijk uit elkaar gehaald kan worden en de losse stoffen voor nieuwe doeleinden gebruikt kunnen worden.

Anderzijds zal technologie heel veel functionaliteit toevoegen aan onze kledij in de toekomst. Voor haar Closed Loop Smart Athleisure Fashion-collectie ontwierp Marina Toeters een slim overhemd dat je hartslag en ademhaling kan bijhouden. Het is uitgerust met sensoren die naadloos op de stof worden gelamineerd, zodat het je welzijn en stressniveau kan controleren. Ook Jasna Rok zelf toonde haar creaties. Naast een interactieve installatie met het Belgische bedrijf Soulmade waarbij hun ‘holovice’ werd gecombineerd met de ‘Exaltation’, een jurk die verbonden is met het brein waardoor je in een holografische demo kan zien hoe deze futuristische jurk bij jou zou passen, presenteerde Jasna haar op maat gemaakte exclusieve werkkleding voor de Suicide Club, de eerste rooftopbar in Rotterdam. Ze zijn ontworpen met extra coating en maken de jurk hydrofoob en zowel water- als vlekafstotend.

Met haar samenstelling van cases geeft Jasna Rokegem aan het grote publiek de boodschap mee “dat de integratie van technologie in mode vandaag al gebeurt, maar bewustwording hierrond is nodig.”

Winkel van de toekomst met RetailDetail

Dat probeert RetailDetail, de b2b retailcommunity in de Benelux, ook duidelijk te maken aan ondernemers in de modewereld. Speciaal voor SuperNova zette RetailDetail de deuren voor de allereerste keer open voor het grote publiek. In het belevingscentrum retailhub krijgen retailers, merkfabrikanten en dienstverleners de kans om zich op 1250m² te laten onderdompelen in een indrukwekkende ruimte waarin de nieuwe retailtrends en technologische toepassingen zijn samengebracht zoals multisensorische ervaringen, RFID & beacons, 3D-bodyscanners, gelaatsherkenning, hologrammen, slimme interactieve spiegels,… “Wij vertrekken vanuit de wereld van de consument die in de toekomst op andere manieren gaat leven, wonen, werken en consumeren en confronteren de retailers hiermee. Retailers denken nog steeds dat de meest dichtstbijzijnde winkel een fysieke winkel is, terwijl dat eigenlijk je smartphone is. De online en offline wereld moeten beter met elkaar verweven worden en dat kan met technologie,” vertelt Katrien Huygens, business unit manager van RetailDetail.

Een mooi voorbeeld hiervan is een interactieve paskamer om de online en offline winkelervaring samen te smelten tot een nieuwe interactieve manier van shoppen. “Bij het betreden van de paskamer wordt de spiegel een interactief scherm en krijg je leuke combinaties te zien met het kledingstuk dat je aan het passen bent, kun je jezelf in 360° bewonderen en met één klik communiceren met het winkelpersoneel,” zegt Katrien Huygens.

Het digitale is dus sterk aanwezig, maar het persoonlijke contact met het winkelpersoneel blijft cruciaal. Van de Velde is één van de weinige Belgische modeondernemingen die in eigen boetieken in Nederland en Duitsland al experimenteert met een interactieve paskamer. In plaats van een klassieke stylingsessie met een handmatige opmeting van je maten, berekent een 3D-spiegel exact je maten op op basis van je lengte en geeft het suggesties voor looks uit de collectie die bij jou passen. Daarnaast stelde Van de Velde in de retailhub een prototype van een nieuwe soort interactieve spiegel voor. “Aan de hand van een geüploade foto van jezelf of een kledingstuk stelt de spiegel lingeriesets voor op basis van de kleuren in je outfit. Dit is een eerste prototype om na te gaan wat de wensen van onze consumenten zijn,” vertelt een medewerker van Van de Velde.

Ook de modeconsument die op zijn wenken bediend wil worden komt met technologie aan zijn trekken. “Signify Philips heeft verlichting ontwikkeld die correspondeert met een app en je persoonlijk kan begeleiden naar een kledingstuk in een fysieke winkel dat je online hebt gespot, waardoor je geen tijd verliest met het doorlopen van een fysieke winkel op zoek naar dat kledingstuk,” haalt Huygens aan.

Tot slot maakt technologie het ook mogelijk om vooraf zoveel mogelijk valkuilen te ontdekken in de opstelling van een fysieke winkel met een VR-headset. In een virtuele winkel kun je daadwerkelijk fysiek op ontdekking gaan om na te gaan of de interactie met klanten, bezoekers en passanten optimaat wordt benut.

Dankzij SuperNova werd duidelijk hoe mode en technologie elkaar kunnen versterken op weg naar innovatie. Technologische vooruitgang is alleen mogelijk wanneer online en offline met elkaar verweven raken. De bewustwording groeit, maar we zijn er nog niet. Laten we hopen op een nieuwe editie van SuperNova om van bewustwording over te gaan naar gewenning.

Beelden: SuperNova Modepaviljoen - Fille Roelants

Fashion Tech
Flanderds DC
interactieve spiegel
Jasna Rok
Jasna Rokegem
MAARTJE DIJKSTRA
Marina Toeters
Modepaviljoen
Resortecs
RetailDetail
Supernova
Technologie
Toekomst
Van de Velde
VR
Wearable Tech