Terugkeer van McGregor: “Je maakt een plan, maar dat is per definitie altijd verkeerd”
bezig met laden...
McGregor is nu een paar weken terug in de winkelstraat. Zo’n zes weken geleden opende de deur van de eerste winkel en inmiddels zijn al winkels in Rotterdam, Breda, Amsterdam en Den Haag geopend. Volgende maand openen ook Gent en Antwerpen. “Begin volgend jaar volgen Knokke en Hasselt,” zo vertelt commercieel directeur Coen Gehring in een telefonisch gesprek met FashionUnited.
Het is een jaar geleden sinds het eerste gesprek na de overname plaatsvond tussen het nieuwe McGregor en FashionUnited. “We hebben nu een veel beter begrip van wat het merk behelst,” aldus Gehring. Zo is het bedrijf flink in de archieven gedoken van het merk dat oorspronkelijk in New York ontstond in 1929. Naar die basis is het McGregor 2.0 teruggegaan, zo benadrukt Gehring nog eens. “Het merk krijgt nu weer veel beter een eigen stem.” Het merk dateert uit 1921 - iets dat veel consumenten niet weten. Het heeft zijn basis in sportswear, iets dat tegenwoordig onder de categorie casual of leisurewear valt. “Mensen gingen destijds in pak sporten, daar is het merk toen op ingesprongen. Kleding om in te wandelen, te tennissen - vrijetijdskleding.” In de archieven vond het team van McGregor een hoop items die met een hedendaagse twist vandaag de dag nog heel relevant zijn. Dit is dan ook terug te zien in de collectie - een groot stuk heritage maar vertaald naar de moderne tijd.
Terugkeer van McGregor: “Het merk krijgt beter een eigen stem”
Voor de consument is McGregor pas zes weken echt zichtbaar terug. “Ze weten nog niet goed dat we terug zijn, dus we moeten aan de marketing knop draaien. Dat kan alleen pas als je distributie hebt, dus grote marketing staat op het programma voor volgend jaar.” De retailers konden sinds het begin van dit jaar weer kennis maken met het merk, toen de eerste collecties werden gepresenteerd voor de inkoop. “Aan de retailer kant hebben we toch wel te maken gehad met vraagtekens uit het verleden. Het merk is natuurlijk twee keer failliet gegaan en we kunnen doen alsof dat niet zo is, maar dat is natuurlijk een feit. Mensen vragen zich af hoe de toekomst eruit ziet en hoe de continuïteit is. Anderzijds zijn er veel retailers die zeggen dat ze het merk vroegen hebben verkocht, en ook echt goed hebben verkocht, die geïnteresseerd zijn en vooral nieuwsgierig zijn hoe het gaat.”
Volgend jaar staat expansie naar Portugal en Ierland op het programma. De partner waarmee McGregor samenwerkt in deze landen is al langer een contact van Gehring. De twee werkten al eerder samen voor de distributie van andere merken. “Ooit willen we ook in Frankrijk, Spanje en Italië zitten. Uiteindelijk ook in Duitsland, maar daarvoor moet eerst alles goed op poten staan in de Benelux. Voor Nederland en België ziet Gehring tussen de tien tot twaalf winkels in elk land. “Dat ligt ook aan de partner waarmee we samenwerken. Op dit moment zijn we niet per se op zoek naar locaties, maar als er een kans voorbij komt dan overwegen we die zeker.”
De reden waarom McGregor nog niet op grote schaal snel is uitgerold blijkt vrij simpel. “We hebben een winkelconcept bedacht en we willen testen hoe het bevalt. Stel we merken gaande weg dat de meubels die we hebben ontworpen toch niet werken, dan moeten we daar iets anders op verzinnen.” Op dit moment zijn er vier winkels geopend met het concept. “Als je meteen uitrolt met veel winkels betekent dat je een fout niet vier keer maakt, maar tien keer.” Gehring geeft toe dat het aantal winkels dat het bedrijf binnenkort al aantikt niet per se de planning was toen de toekomst voor het merk afgelopen januari werd besproken. “We hebben in al die jaren van ervaring in de modebranche één ding geleerd: “Je maakt een plan en het plan is per definitie verkeerd. Dat is hiermee ook het geval. We hebben gezegd we gaan het zus en zo doen en uiteindelijk gaat het toch anders. Zolang het uiteindelijk maar beter loopt dan je plant,” lacht Gehring.
Beeld: McGregor
Werken bij McGregor New York? Bekijk hier de vacatures >>