• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • ‘Verkoop tweedehands luxe producten geen dreiging voor luxemarkt’

‘Verkoop tweedehands luxe producten geen dreiging voor luxemarkt’

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Tweedehands platformen, of beter gezegd re-sale platformen schieten de grond uit.The Next Closet, United Wardrobe, Vestiaire Collective, om er maar wat te noemen. Maar vormen deze platformen een bedreiging voor de verkoop bij de luxemerken zelf? Of valt dat mee. Vestiaire Collective deed met Boston Consulting Group (BCG) onderzoek onder duizend klanten van het platform en 12.000 respondenten van een survey van BCG. En wat blijkt: ook luxemerken kunnen profiteren van re-sale.

Door middel van re-sale komen luxemerken namelijk in contact met een doelgroep die de producten in eerste instantie niet kan veroorloven. 71 procent van de respondenten van het onderzoek geven namelijk aan dat ze items kopen van merken die anders niet in hun budget passen. De re-sale markt is dus een eerste voorzichtige kennismaking met een merk. 62 procent van de ondervraagden geeft namelijk aan voor het eerst een luxemerk te hebben gekocht via het re-sale platform en dat ze daarna graag nog een keer items willen kopen van het merk. 57 procent van de respondenten geeft aan een item voor de volle prijs bij het merk in kwestie te willen kopen. De kopers binnen de tweedehands luxe markt zijn dus potentiële klanten in een later stadium aldus de uitkomsten van het rapport.

Daarnaast zijn de verkopers een op de drie keer aan het verkopen omdat ze een nieuw item aan willen schaffen. De kopers en verkopers in de re-sale luxe markt zijn dus anders. De verkopers hebben namelijk het geld om een nieuw item voor de volle pond te kopen terwijl de kopers dit niet hebben.

Ook is het duurzame aspect van de verkoop van tweedehands luxe producten niet te verwaarlozen. “De tweedehands markt verlengt het leven van luxe producten. Het meeste dat verkocht wordt op luxe tweedehands platforms is van hoge kwaliteit en 62 procent van de kleding is nooit of nauwelijks gedragen,” aldus Olivier Abtan, managing director van BCG. “Merken die meer eco-friendly willen zijn kunnen profiteren van deze circulaire luxe economie.”

Foto: Vestaire Collective

Boston Consulting Group
Luxe
Luxemarkt
Resale
Tweedehands
Vestiaire Collective