‘Verkoop tweedehands luxe producten geen dreiging voor luxemarkt’
bezig met laden...
Tweedehands platformen, of beter gezegd re-sale platformen schieten de grond uit.The Next Closet, United Wardrobe, Vestiaire Collective, om er maar wat te noemen. Maar vormen deze platformen een bedreiging voor de verkoop bij de luxemerken zelf? Of valt dat mee. Vestiaire Collective deed met Boston Consulting Group (BCG) onderzoek onder duizend klanten van het platform en 12.000 respondenten van een survey van BCG. En wat blijkt: ook luxemerken kunnen profiteren van re-sale.
Door middel van re-sale komen luxemerken namelijk in contact met een doelgroep die de producten in eerste instantie niet kan veroorloven. 71 procent van de respondenten van het onderzoek geven namelijk aan dat ze items kopen van merken die anders niet in hun budget passen. De re-sale markt is dus een eerste voorzichtige kennismaking met een merk. 62 procent van de ondervraagden geeft namelijk aan voor het eerst een luxemerk te hebben gekocht via het re-sale platform en dat ze daarna graag nog een keer items willen kopen van het merk. 57 procent van de respondenten geeft aan een item voor de volle prijs bij het merk in kwestie te willen kopen. De kopers binnen de tweedehands luxe markt zijn dus potentiële klanten in een later stadium aldus de uitkomsten van het rapport.
Daarnaast zijn de verkopers een op de drie keer aan het verkopen omdat ze een nieuw item aan willen schaffen. De kopers en verkopers in de re-sale luxe markt zijn dus anders. De verkopers hebben namelijk het geld om een nieuw item voor de volle pond te kopen terwijl de kopers dit niet hebben.
Ook is het duurzame aspect van de verkoop van tweedehands luxe producten niet te verwaarlozen. “De tweedehands markt verlengt het leven van luxe producten. Het meeste dat verkocht wordt op luxe tweedehands platforms is van hoge kwaliteit en 62 procent van de kleding is nooit of nauwelijks gedragen,” aldus Olivier Abtan, managing director van BCG. “Merken die meer eco-friendly willen zijn kunnen profiteren van deze circulaire luxe economie.”
Gerelateerd over Resale:
- Tweedehands in de mode: in gesprek met Max Bittner, CEO van Vestiaire Collective
- Resale: Streetwear bezig aan een opmars, zoekopdrachten verdriedubbeld
- Interview Momox: De miljoenenbusiness van tweedehands mode
- ThredUp voorspelt dat in 2028 de tweedehandsmarkt 1,5 keer groter zal zijn dan fast fashion
- Tweedehands celebrity-kleding, een nieuw businessmodel?
Foto: Vestaire Collective