Vijf trends die hun stempel drukken op bruidsmode
bezig met laden...
Sommige mensen denken wellicht dat traditionele bruiloften een ding van het verleden zijn, maar dat betekent niet dat het slecht gaat in de bruids industrie. Steeds meer jonge koppels zoeken wereldwijd naar nieuwe, unieke en alternatieve manieren om hun grote dag te vieren - zonder hun portemonnee te plunderen - waardoor we de opkomst van massa-markt bruidskleding zien. In 2016 lanceerde Asos en H&M betaalbare bruidscollectie die de bruidsmarkt op zijn kop zette. Maar zijn brides-to-be in 2017 nog steeds op zoek naar massa geproduceerde bruidskleding om te dragen op hun speciale dag? En heeft betaalbare bruidskleding ook andere categorieën in de bruidsmarkt beïnvloed? FashionUnited duikt in het onderwerp en deelt 5 trends die gedreven zijn door millennials die het landschap dit jaar veranderen.
Bruidskleding van de massamarkt wordt steeds betaalbaarder
Mensen vragen zich misschien af of consumenten echt een massa geproduceerde trouwjurk willen op hun grote dag, terwijl tv-shows zoals ‘Say Yes to the Dress’ de emotionele reis van het vinden van de juiste jurk blijven belichten. In Groot-Brittannië geven paren gemiddeld rond de 27,000 pond (zo’n 32,000 euro) uit aan hun bruiloft, waardoor het geen verrassing is dat bruiden zo rond de 1300 pond (1500 euro) spenderen aan hun jurk. In Londen is het gemiddelde zelfs nog iets hoger, rond de 1600 pond (1900 euro) volgens Bridebook. Maar niet iedereen kan of wil zoveel geld uitgeven aan een jurk, laat staan aan een hele bruiloft en daar komt de meer betaalbare bruidskleding om de hoek kijken.
De stap van de massamarkt in bruidskleding heeft de gemiddelde prijs van bruidskleding beïnvloed laat nieuwe data zien, nu jurken steeds betaalbaarder worden dankzij retailers zoals Topshop, Lipsy en &Other Stories. De gemiddelde prijs van een trouwjurk of bruidsmeisjesjurk is naar beneden gegaan het afgelopen jaar. In 2016 lag de prijs op 400 euro voor een bruidsjurk volgens Edited, een onderzoeksbureau. Dit is nu gedaald met 33 procent naar 268 euro tijdens het eerste kwartaal van 2017.
En het zijn niet alleen de massa geproduceerde bruidsjurken die betaalbaarder worden - ook bruidsmeisjes jurken en kleding voor speciale gelegenheden is steeds toegankelijker nu een deel van de bruiden tot drie outfits uitkiezen om te dragen tijdens hun huwelijk, van de ceremonie tot de receptie en het feest. “In deze tijd focussen koppels zich op een trouwervaring die draait rond social media-waardige outfits en evenementen, waardoor ze minder focus leggen en geld uitgeven aan alleen ‘de jurk’,” aldus Katie Smith, Senior Fashion & Retail Market Analyst bij Edited.
Trouwkleding wordt veelzijdiger
Steeds meer toekomstige bruiden kiezen voor een betaalbare trouwjurk voor hun trouwdag, maar ook steeds vaker zijn de bruids en bruidegom maar ook hun gasten te zien in functionele of veelzijdige bruidskleding. Dit gedeelte is vooral gedreven door millennials die zich focussen op ervaringen in plaats van materiële bezittingen - dus in plaats van geld uitgeven aan een jurk die je maar één keer draagt, zoeken bruiden veelzijdige bruidskleding die ze nog een keer kunnen dragen. Hierdoor zien we de opkomst van tops, rokken en andere onderkleding voor bruiloften en de trend zal aankomende jaar nog meer groeien. Merken zoals Carolina Herrera, Oscar de la Renta en Viktor & Rolf hebben bruids ensembles al omarmt in hun SS18 collecties.
Herrera presenteerde een cropped broek gecombineerd met een kanten top om de taille te accentueren met een aansluitende trui met pailletten naast haar jurken voor Spring/Summer 2018. “Ik geloof sterk in losse stukken voor een trouwerij,” zei Herrera tijdens de presentatie van haar collectie, “voor mij is dat de moderne manier van kleden voor de bruid.” Andere retailers uit de massamarkt, zoals Lipsy, hebben een lijn met bruidskleding gelanceerd met afneembare rokken zodat de bruid veel aanbod heeft dit jaar. De jurken zijn ontworpen om nogmaals te dragen naar andere evenementen zodat bruiden flexibel om kunnen gaan met hun jurk. “Een ding ding dat ik dit jaar voor het eerst heb gezien, maar nog zeker terug verwacht, zijn de afneembare rokken,” zei Ann Oleink van Ann & Kam Photography tegen Brides. “De bruid kan een baljurk én aansluitende jurk hebben voor minder dan de kosten van twee jurken.”
Meer vrouwen kopen online hun trouwjurk
Alhoewel fast-fashion retailers snel in een andere versnelling konden schakelen en een omnichannel aanpak konden introduceerden, beginnen luxe retailers nu ook een inhaalslag te maken en over te stappen naar digitaal. Ook de bruidsmarkt sluit zich nu aan, nu een groot deel van de retailers een reeks bruidsjurken online aanbiedt. Dit varieert van pure-players, zoals Net-a-Porter tot retailers as Asos, tot direct-to-consumer en made-to-order merken zoals Floravere. Net-a-Porter biedt een uitgebreid assortiment van bruidskleding van designer merken in de bruidsboetiek met daarnaast wat betaalbare opties zoals Needle & Thread, terwijl Asos zijn eigen bruids assortiment verkoopt naast die van drie andere merken.
Dus zelfs als de gedachte van het online kopen van de jurk voor de grote dag niet iedere bruid enthousiast krijgt, blijft het een optie voor toekomstige bruiden die de juiste jurk in het echt niet kunnen vinden. Beter nog, het kopen van bruidskleding online is big business volgens Edited. Cijfers laten zien dat het percentage van bruids producten die uitverkoopt tot 50 procent is gestegen in het eerste kwartaal van 2017 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast blijkt voor bruiden die op zoek zijn naar een goede koop de maand maart de beste maand om een jurk te kopen omdat deze dan vaak tussen de 60 en 70 procent afgeprijsd zijn voordat het nieuwe seizoen begint.
Think Pink -Bruiden omarmen kleur
In het verleden waren de meeste bruiden erg selectief als het aankwam op de kleur van hun jurk en kozen vaak voor traditionele witte, crème en ivoor tinten. Dit jaar zijn echter veel roze en poedertinten te zien op de bruidsmarkt en de kleuren zijn hard op weg om de populairste kleur te worden om te dragen op de trouwdag. Millennial pink is al genoemd als een van de belangrijkste kleuren voor Spring/Summer 2017, die een zusje is van Rose Quartz, de kleur van 2016 door Pantone, en is de is de tint die bruids accessoires en kleding gaat domineren dit jaar. Ontwerpers van Marchesa tot Christian Siriano presenteerde roze of poederkleurige bruidsjurken, terwijl TopShop en &Other Stories jurken in licht roze en perzik aanbieden. Off-shoulder jurken, bardot style en silhouetten uit de jaren negentig zijn belangrijke stijlen dit jaar.
High street retailers voor al je bruids behoeften
Misschien wel een van de meest interessante bruidstrends die dit jaar te zien is, is dat retailers in de massamarkt hun bruidscollecties uitbreiden met niet alleen bruidsjurken maar ook lingerie, accessoires, schoenen en zelfs decoraties. H&M biedt bijvoorbeeld enkele jurken, die in de marketing campagnes in de spotlight staan, maar bieden ook lingerie en accessoires dit jaar. Dan is er nog Asos die betaalbare bruidskleding, schoenen en accessoires aanbiedt, maar nu zelfs zwemkleding en nachtkleding voor de trouwerij aanbiedt. Cijfers van Edited laten zien dat trouwjurken maar 21 procent van het huidige assortiment in de industrie zijn nu retailers het aanbod uitbreiden.
Tijdens het eerste kwartaal van 2016 bestond nog 44 procent van het bruidsassortiment uit jurken, met accessoires rond de 22 procent, lingerie 9 procent, nachtkleding 8 procent en schoenen 7 procent, volgens Edited. Maar in het eerste kwartaal van dit jaar lag de focus nieuwe producten voor 36 procent op accessoires, 29 procent op jurken, 10 procent op schoenen, 7.5 procent op nachtkleding en 6 procent op lingerie. Nu steeds meer koppels een originele bruiloft willen organiseren, heeft merchandise voor trouwerijen de potentie om uit te breiden in alle categorieën. “Retailers in de massamarkt hebben deze vraag gekapitaliseerd door te voorzien aan een groot gebied aan bruiloft types en persoonlijkheden door niet alleen jurken aan te bieden, maar het hele assortiment online te zetten,” voegt Smith toe.
Homepage foto: Pexels
Foto 1: Topshop debut bridal range, via website
Foto 2: van links naar rechts - Carolina Herrera SS18 via webite, Needle & Thread SS17 via Net-a-Porter
Foto 3: van links naar rechts- Topshop bridal via website - Marchesa Bridal SS17 via website