Wat kunnen we verwachten van Hedi Slimane en Céline’s nieuwe mannenmode?
bezig met laden...
Dit weekend kwam het nieuws naar buiten dat Hedi Slimane, voormalig creatief directeur bij Saint Laurent, aan de slag gaat bij het door LVMH gerunde Céline, waar hij onder andere een mannencollectie, couture en parfum gaat introduceren.
Vanaf 1 februari neemt Slimane de post over van Phoebe Philo, die aangekondigd heeft na de presentatie van de herfst/wintercollectie van 2018 te vertrekken. Slimane krijgt de volledige controle over de artistieke en creatieve koers van Céline, alsmede de fotografie van het merk. Ook wordt hij verantwoordelijk zijn voor het ontwerp van alle nieuwe winkels.
“Ik ben erg blij met de terugkeer van Hedi bij LVMH,” aldus LVMH-CEO Bernard Arnault in een reactie op de aanstelling van Slimane. “Hij is één van de meest getalenteerde ontwerpers van onze tijd. Ik ben een groot fan van zijn werk, al sinds onze samenwerking bij Dior Homme. Zijn aanstelling bij Céline benadrukt de grote ambities die we hebben voor dit modehuis. Hedi krijgt de leiding over het creatieve gedeelte voor zowel vrouwen als mannen, maar ook voor onze lederwaren, accessoires en parfums.”
Hedi Slimane nieuwe creatief directeur Céline
Met de aanstelling keert Slimane terug bij LVMH: tussen 2000 en 2007 stond Slimane aan het roer bij Dior Homme. Hij was één van de eerste die de super skinny, volledig zwarte looks introduceerde in de mannenmode. Tevens wordt hij herenigd met Sidney Toledano, die de internationale expansie van Dior leidde nu het merkenportfolio van LVMH overziet.
Toledano is verheugd om Slimane weer welkom te heten bij LVMH. “Hedi is een exceptionele ontwerper,” aldus Slimane in een statement. “Een ware artiest die gepassioneerd is over zijn werk. Ik weet zeker dat hij met zijn energie Céline tot grotere hoogtes kan brengen.”
Lange tijd werd er gespeculeerd over de volgende stap van Slimane, na zijn plotselinge vertrek bij Saint Laurent in 2016. Het vertrek was volgens berichten het gevolg van een conflict met Kering-CEO François Henri Pinault, verantwoordelijk voor Saint Laurent.
Céline breidt uit met mannenmode
Wellicht heeft het wel twee jaar geduurd voordat LVMH Slimane binnen had, en mogelijk heeft het uitbouwen van Céline’s herenmode hem aangetrokken de functie te accepteren. Slimane staat bekend als iemand die voor veranderingen gaat: zo wist hij tijdens zijn driejarig verblijf bij Saint Laurent het tij te keren, en gehoopt wordt dat hij hetzelfde kan betekenen voor het Franse merk, nu Philo, de Britse ontwerper die een drijvende kracht was achter de populariteit van het luxehuis, is opgestapt.
Philo en haar minimalistische, androgene creaties maakten van Céline hét label voor redacteuren en consumenten die op zoek waren naar kledij geïnspireerd op mannenmode. Ook handtassen, zoals de succesvolle Trapeze tas, werden pijlers onder het succes van Céline.
Kijkend naar mannenmode heeft Slimane al één voordeel: Philo’s collecties konden op veel interesse rekenen van mannen, die haar volumineuze shirts voor zichzelf aanschaften. Het is nog even afwachten of het merk de androgyne stijl zal aanhouden in het aanbod voor mannen. De expansie naar mannenmode, couture en parfum is voor Céline een belangrijke wijziging, waardoor het Franse modehuis de concurrentie aankan met grote spelers als Chanel en Dior.
Volgens LVMH is Slimane de aangewezen persoon om deze transitie te leiden. “Zijn vermogen om te anticiperen op de tijdsgeest en deze uit te drukken in zijn collecties zullen zorgen voor een nieuwe periode van groei en ontwikkeling voor dit beroemde label,” aldus LVMH in een statement. Zelf reageert Slimane ook op zijn aanstelling. “Ik ben verheugd dat ik me bij Bernard Arnault mag voegen op zijn missie. Ik kijk ontzettend uit naar mijn terugkeer in de mode-industrie en de dynamiek van het werken in de ateliers.”
In september presenteert Slimane zijn eerste collectie voor Céline. Hij blijft werkzaam in Los Angeles, van waaruit hij samenwerkt met de studio in Londen en het atelier in Parijs.
Van onze Britse correspondent Danielle Wightman-Stone. Vertaling en bewerking voor NL: Arjan Ranjbar.
Beeld: Dior, foto: Pierre Verdy / AFP; Saint Laurent: Hendrik Ballhausen / DPA / AFP; credit: LVMH website, © Y.R.