Yasmina Ajbilou geeft show: van reststoffen tot unieke stukken
bezig met laden...
Het is zoeken naar een parkeerplaats voor de fashionshow van Yasmina Ajbilou. Even later blijkt waarom: de parkeergarage van het Open Space Contemporary Art Museum (Oscam) in Amsterdam is gereserveerd als showlocatie. Midden in de industriële ruimte staat een model in een witte jurk op een sokkel. Als de muziek begint verschijnen er twee kinderen, elk met een pot verf in de hand. Terwijl de modellen opkomen bekladden ze de witte stof met blauwe strepen. De performance doet denken aan de legendarische show van Alexander McQueen waarbij een model in een smetteloos witte outfit met verf werd besproeid door twee robotarmen.
‘Duurzaamheid begint bij ontwerpers’
Na verschillende shows op de Amsterdam Fashion Week en tijdens We Make M-ODE presenteert Yasmina Ajbilou voor de tweede keer onder haar eigen merk ‘Useless’. Zoals gebruikelijk heeft ze uitsluitend gewerkt met restmaterialen. Dit keer afkomstig uit de meubelindustrie, voornamelijk overgebleven gordijnen. Gevraagd naar haar drijfveer vertelt de ontwerpster enkele dagen voor de show telefonisch aan FashionUnited: “De mode-industrie is na de olie-industrie de meest vervuilende industrie ter wereld. Als maker voel ik me daar verantwoordelijk voor. Duurzaamheid begint bij de ontwerpers.” Haar aanpak vereist een nieuwe benadering. In plaats van een collectie te ontwerpen en daar de stoffen bij te zoeken, werkt ze nu andersom. “Ik moet het doen met wat ik in huis heb: op is op. Doordat ik van de meeste stoffen een beperkte voorraad heb, zijn het allemaal unieke stukken. Dat is de charme van deze werkwijze.”
Collectie is ‘ode aan ons innerlijke kind’
De collectie heet ‘K I D S’ en gaat over volwassen worden: enerzijds het achterlaten van de fantasierijke en creatieve wereld van het kind, waarin je buiten de lijntjes kunt kleuren. En anderzijds de stap naar de grijze wereld van volwassenen waarin alles streng is, vol met eisen, regels en hokjesdenken. “De collectie nodigt uit om die kinderlijkheid van vroeger te behouden”, aldus Ajbilou. “Dat zie je terug in de stofverwerking: ik heb veel gebruik gemaakt van strepen, die staan voor het ingekaderde van de volwassen wereld. Als reactie daarop worden deze rigide strepen speels onderbroken.” Andere stoffen zijn op een intuïtieve manier met de hand beschilderd en geborduurd. De collectie bestaat uit veertien looks. Voorbij komen onder andere jurken, bomberjacks, body’s en variaties op het klassieke krijtstreeppak. Vrijwel alle silhouetten zijn oversized en de looks worden afgemaakt met latex kaplaarzen, tasjes en handschoenen.
Genderneutraal met oversized silhouetten
De modellen die Ajbilou voor haar show heeft gecast vertegenwoordigen diversiteit. Het past bij de look en feel van haar collectie: alle kleding is genderneutraal, ze spreekt daarom ook wel van ‘humanwear’. “De collectie is bedoeld voor iedereen die zich er prettig in voelt, daarom heb ik bewust gekozen voor oversized silhouetten. Ik vind het veel interessanter hóe mijn ontwerpen worden gedragen dan door wie. De algemene boodschap is liefde: niemand wil in een hokje geplaatst worden. Het maakt ons niet uit wie je bent of waar je vandaan komt, onze kleding is voor iedereen.” Daarnaast wil Ajbilou mensen bewuster maken: denk goed na voordat je iets koopt en weggooit. Ondanks deze achterliggende gedachte is haar handschrift niet te serieus: haar ontwerpen hebben altijd een bepaalde nonchalance en humor.
Na gezamenlijk label nu alleen verder
Ajbilou droomt er al van jongs af aan van om modeontwerper te worden. Het maken van kleding heeft ze van huis uit meegekregen. “Mijn moeder maakte vroeger altijd zelf gordijnen. Van de stof die overbleef naaide zij jurkjes of T-shirts voor mij. Daar begon ze ‘s ochtends vroeg al mee, voordat ik naar school ging, en als ik thuis kwam was het klaar. Voor mij was dat magie: hoe een lap stof in haar handen transformeerde tot een kledingstuk.” Sinds oktober 2018 vaart Ajbilou een eigen koers. Na haar afstuderen aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) startte ze het ontwerpersduo Ajbilou | Rosdorff; in juli 2018 gaf dit modemerk zijn laatste show. Daarover verklaart ze: “Als je rekening moet houden met iemand anders kan dat je creativiteit belemmeren. Het was een goede beslissing om solo verder te gaan, ik heb nu veel meer vrijheid.”
De ontwerpster heeft niet de ambitie om de collectie te vercommercialiseren. Liever houdt ze het bij unieke stukken, een combinatie van avant-garde en streetwear. Wel houdt ze die unieke stukken graag betaalbaar. In haar collecties streeft ze naar een mix van draagbare items en showstukken. Achter de schermen wordt er ook gewerkt aan een ‘customizing service’ op de website. Klanten kunnen kiezen uit verschillende reststoffen en hier wordt dan een persoonlijk item van gemaakt.
Beeld: foto’s Raymond van Mil. De analoge foto’s zijn met instax gemaakt.