In Beeld: De debuut editie van We Make M-ODE

De debuut editie van We Make M-ODE werd zondagmiddag afgesloten met ‘fashion fair’ Circl en Wow Fashion Inside Out op het Bos en Lommerplein met workshops, exposities en een kledingmarkt. Het multidisciplinaire mode-evenement, dat van 21 tot en met 24 juni plaatsvond, dient als versterken van het doel van Stichting M-ODE om met ontwerpers duurzame en verantwoordelijke, bewegingen en producten te maken. De stichting , het geesteskind van Peter Leferink en Iris Ruisch, ondersteunt ontwerpers, minimaal één en maximaal drie jaar, bij continuïteit en internationalisering van hun bedrijven. Een terugblik:

Dag een

Modeshow Glabbeek van Merel van Glabbeek

In Beeld: De debuut editie van We Make M-ODE

Show Ajbilou Rosdorff

‘What is love? Baby don't hurt me, Don't hurt me, No more.’ De show van Ajbilou Rosdorff, een jong ontwerpduo dat zero-waste mode maakt en stoffen laat weven van gerecyclede materialen, gaat van start met house/pop nummer “Haddaway - What is Love’ door de speakers. Geen klassieke catwalk-choreografie, maar een vrolijk dansspektakel. Het modellenleger, dat diversiteit belichaamt, toont Vogue moves.

In Beeld: De debuut editie van We Make M-ODEIn Beeld: De debuut editie van We Make M-ODE

Hacked By debuteert samenwerking met H&M Nederland

Er staat vijftien minuten op de klok. De seconden tikken weg terwijl de eerste modellen verschijnen. Ze zijn gekleed in Hacked By-kleding, maar het logo van H&M (en partner ASN Bank) is groot te zien op enkele van de ontwerpen. Het designerlabel Hacked By van Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum, dat werkt met reststoffen, debuteert hun samenwerking met H&M Nederland tijdens We Make M-ODE. Dan pakken de ontwerpers een stoel en gaan in gesprek met het publiek om hun visie en werkwijze toe te lichten. “Wij gebruiken restanten die zijn overgeproduceerd, die veranderen wij en die plaatsen wij weer terug in de markt [als nieuwe kledingstukken, red.],” aldus de ontwerpers. Wanneer de klok op 00:00 komt te staan klinkt een bel, gaan de lichten uit en vertrekken de ontwerpers van het podium om het publiek achter te laten met een nieuw idee over circulaire mode.

In Beeld: De debuut editie van We Make M-ODEIn Beeld: De debuut editie van We Make M-ODE

Dag twee

“Van Hollandse Bodem”: eerste samenwerking Amber Ambrose Aurele en Judith van Vliet

Now is time to have a closer look. You’re all invited to stand up and have a better look at the collection van Hollandse Bodem., zo is te lezen op de projecties, nadat de ontwerpers het applaus in ontvangst hebben genomen. Op de Mondriaan kleurvak-blokken poseren modellen terwijl hun kleding en schoenen door het publiek van dichtbij worden bewonderd en gefotografeerd. ‘Van Hollandse Bodem’ is de eerste samenwerking van schoenenontwerper Amber Ambrose Aurele en modeontwerper Judith van Vliet. Het duo liet zich inspireren door Mondriaan en de Stijl. De naam representeert ook de duurzame aanpak van de twee onderwerpers. Veel stoffen, die hier (in Nederland) gegroeid en bewerkt zijn, zijn geweven door Enschede Textielstad. Gemaakt van voornamelijk in Nederland gerecyclede producten of overproductie. We zien wol van Nederlandse schapen op kledingstukken, en ook visleer voorbij komen, ook in schoenen. Visleer is een afvalproduct van de voedselindustrie.

In Beeld: De debuut editie van We Make M-ODEIn Beeld: De debuut editie van We Make M-ODE

Modeshow Roumans van Sophie Roumans

In Beeld: De debuut editie van We Make M-ODEIn Beeld: De debuut editie van We Make M-ODE

Catwalkpresentatie INEEN by LEBL

In Beeld: De debuut editie van We Make M-ODE

Dag drie

We Make M-ODE X The Masterclasses

Op zaterdag presenteren’fashion startups’ Lotte van Dijk, Johannes Offerhaus, Lhana Marlet, Tosca Otten (TOS gallery), Anne de Grijff, Leon Blok (LEBL) en Studio M.E.N. hun visie en werk aan experts. Daarna volgen masterclasses waarin zij advies krijgen over bedrijfsontwikkeling, zichtbaarheid en verkoop, en duurzaamheid.

Bas Kosters presenteert collectie van kledingafval

Voordat een model de catwalk betreedt, komt Bas Kosters als een ware showmaster tevoorschijn. Hij vertelt over het thema van de show: hoop. Na zijn speech komt een divers aanbod van modellen voorbij in de HOPE-collectie. Voorafgaand aan de presentatie heeft de ontwerper in het ‘Waste to Want’-atelier op het Westergasterrein gewerkt aan een gedeelte van de collectie ‘Dear Sir/Madam: Hope’. Als basis voor de kledingstukken werden gedragen werkoveralls gebruikt. Het resultaat was een spektakel van kleur, ruches, pailletten en patchwork verpakt in ‘The United States of HOPE’. Ook het kenmerkende Bas Kosters TV Head Doll, een terugkerend ontwerp, maakte een rentree in de collectie. Daarnaast was een speciale samenwerking met ‘Makers Unite’ te zien op de catwalk, een robot tas die gemaakt is van ingezamelde reddingsvesten van vluchtelingen door statushouders in een atelier in Amsterdam. De tas zal later dit jaar te koop zijn.

In Beeld: De debuut editie van We Make M-ODEIn Beeld: De debuut editie van We Make M-ODE

Frank Govers tribute door zes modeontwerpers

In VondelCS, aan de andere kant van Amsterdam, vindt op zaterdag een ode plaats aan wijlen Frank Govers. Zes ontwerpers en collectieven presenteren een outfit gemaakt met Koningsdag kledingrestanten geïnspireerd op Govers. Voor het beste ontwerp kreeg Studio M.E.N de Robijn Award toegekend, waaraan een geldprijs van 1.000 euro is verbonden. Leuk detail: Frank Govers maakte in de jaren 90 reclame voor Robijn. Studio M.E.N bestaat uit Maartje Janse, Elysanne Schuurman en Nikki Duijst. Duijst is een voormalig winnaar van de Lichting Award.

We Make M-ODE was onderdeel van het Amsterdamse culturele festival WeMakeThe.City. Gemeente Amsterdam, ABN AMRO/Circl, de Rabobank, WOW Ateliers, stadsdeel West en Vondel CS waren betrokken bij het evenement.

Video: FashionUnited. Alle foto’s: Team Peter Stigter.

Dit artikel is geschreven door Caitlyn Terra en Esmée Blaazer.