(advertentie)
(advertentie)
YSL wist sporen van Slimane op Instagram: te resoluut of heel normaal?

Kort na het vertrek van creatief directeur Hedi Slimane besloot Yves Saint Laurent de sporen van Slimane op Instagram volledig te wissen. De enkele Instagramposts die het modehuis had geplaatst, werden verwijderd en maakten plaats voor een foto van opvolger Anthony Vaccarello. Op het internet wordt druk gespeculeerd over de beweegredenen achter deze drastische move. Is er iets aan de hand of is het heel normaal dat een merk de sporen van een voormalig designer wist om zo de weg vrij te maken voor zijn of haar opvolger?

Op 1 april werd bekend dat Hedi Slimane bij Saint Laurent vertrok. Slimane zou vertrekken om ‘persoonlijke redenen’, maar ondertussen wordt gespeculeerd dat Slimane bezweek onder de druk en de beperkingen van de snelle mode-industrie. Anderen beweren weer dat hij terug gaat naar Dior, waar Raf Simons onlangs vertrok. De onduidelijkheid rondom het afscheid van Slimane voedt de geruchten rondom de mysterieuze verdwijning van de Instagram posts. Neemt het merk officieel afstand van het tijdperk Slimane, of heeft Vaccarello misschien geëist dat de posts die betrekking hadden op zijn voorganger werden gewist? De geruchtenmotor draait op volle toeren.

Verwijderen Instaposts na aantreden nieuwe creative director

Het is in elk geval niet de eerste keer dat een luxemerk op sociale media met een schone lei begint nadat een nieuwe creative director zich aandient. Ook bij enkele andere merken werden de sporen van voormalig ontwerpers namelijk gewist. Meest recente voorbeeld hiervan is mannenmerk Brioni. Op 1 februari werd bekend dat creative director Brendan Mullane en luxe modehuis Brioni afscheid van elkaar namen. Mullane werd opgevolgd door de Justin O’Shea. Kort na zijn aantreden wiste Brioni eerdere berichten op Instagram en voegde het een foto van de hippe en zwaar getattoeerde O’Shea toe.

De keuze van Saint Laurent doet ook denken aan Donna Karan New York, dat in augustus vorig jaar alle Tweets en Instagramposts verwijderde. Opvallend, want DKNY was zeer actief op beide sociale media. In haar omschrijving zette het merk ‘Work in progress’, gevolgd door de datum van de eerste runwayshow van DKNY’s nieuwe designerduo Maxwell Osborne en Dao Yi Chow: 16 september 2015. Met het verwijderen van de eerdere posts leek DKNY klaar voor een nieuw hoofdstuk. Inmiddels is het merk weer volop actief op Twitter en Instagram.

‘YSL had ook voor minder resolutie oplossing kunnen kiezen’

Volgens Instagram expert Eliane Roest vragen bedrijven zich vaker af hoe ze op social media met een relaunch om moeten gaan. “We weten natuurlijk niet wat de beweegredenen van Saint Laurent zijn. Misschien heeft Vaccarello wel geëist dat alle sporen van zijn voorganger werden gewist. Maar het kan zeker een keuze van Yves Saint Laurent zijn om met een lege canvas te beginnen.” Toch had het merk volgens Roest ook voor een minder resolute oplossing kunnen kiezen. “Bijvoorbeeld door een aantal lege afbeeldingen te plaatsen na het aantreden van Vaccarello. Zo maak je op je feed op een leuke manier onderscheid tussen het tijdperk Slimane en het tijdperk Vaccarello.” Yves Saint Laurent ontving van fans tal van boze reacties op het verwijderen van de posts, maar de Instagram expert verwacht niet dat dit schadelijk is voor het modehuis. “Er wordt in elk geval genoeg over je merk gepraat. Saint Laurent zou er wel goed aan doen om ergens op alle speculaties te reageren. Je wil namelijk geen negatieve buzz rondom je merk creëren. De belangrijkste vraag is: wat gaat Yves Saint Laurent nu met zijn Instagram-account doen? Gaat het actiever posten dan voorheen? Aan de hand daarvan kunnen we beoordelen of het een slimme zet is geweest.”