Kering bevestigt: Hedi Slimane vertrekt bij Saint Laurent
bezig met laden...
Het gerucht gonsde al maanden, en het is waar: creatief directeur Hedi Slimane vertrekt bij modehuis Saint Laurent. Het nieuws is in een kort statement door Saint Laurent en moederbedrijf Kering bevestigd.
“Aan het einde van een vierjarige missie, die heeft geleid tot een complete repositionering van het merk, maakt Maision Yves Saint Laurent het vertrek bekend van Hedi Slimane als creatief en visueel directeur,” staat er in het statement. Volgens bronnen liep het contract van Slimane donderdag af bij het modehuis. Het is de tweede keer dat Slimane weggaat bij het Saint Laurent.
Francesca Bellettini, President en CEO van Yves Saint Laurent, verklaart: "Ik zou Hedi Slimane hartelijk willen bedanken voor zijn visie op de hervorming van zo'n iconisch modehuis als Yves Saint Laurent. De richting die het huis de afgelopen vier jaar heeft genomen vertegenwoordigt een ongelooflijke fundament voor het merk om op voort te bouwen voor succes."
“Wat Yves Saint Laurent heeft bereikt in de afgelopen vier jaar is een uniek hoofdstuk in de geschiedenis van het modehuis. Ik ben heel dankbaar dat Hedi Slimane, met het hele Yves Saint Laurent team deze route heeft uitgestippeld -dat het huis succesvol heeft omarmd- en wat een lang leven zal toekennen aan dit legendarische merk,” stelt voorzitter en CEO van Kering, François-Henri Pinault.
Hedi Slimane weg bij Saint Laurent
Slimane staat bekend als buitenbeentje in de mode-industrie, en bedenker van het moderne slankgesneden mannenpak. Eind jaren negentig werkte hij als ontwerper voor Yves Saint Laurent Rive Gauche Homme, terwijl Alber Elbaz de prêt-à-porterlijn voor de vrouwencollecties bestierde. Daarna ging Slimane aan de slag bij Dior Homme, waar hij furore maakte met de introductie van slankgesneden zwarte pakken, rock-n-roll invloeden en androgene elementen.
Slimane wist bij Saint Laurent het merk te transformeren, waarbij hij de touwtjes strak in handen hield op verschillende manieren. Hij maakte de beelden voor de campagnes zelf, ontwierp de advertenties, richtte de winkels opnieuw in en besliste ook over de communicatiestrategie.
Vijf jaar na zijn vertrek bij Saint Laurent kwam Slimane terug bij het modehuis, waarbij hij het merk liet opleven met rock-n-roll en retro-ontwerpen, en een speciaal ‘reform project’ waarbij zowel de collectie, tassen in de winkels als de VIP-kortingen en winkels opnieuw werden vormgegeven. Nu verlaat hij voor de tweede keer het modehuis in 10 jaar tijd, iets wat men al zag aankomen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat menig modeprofessional al tijdens zijn laatste show tijdens Paris Fashion Week acte de preseance gaf, in de veronderstelling dat het mogelijk dit de laatste collectie van zijn hand zou zijn.
Slimane’s vertrek is een schok voor de mode-industrie, in navolging van de exit van Raf Simons bij Dior en het gedwongen vertrek van Alber Elbaz bij Lanvin . Lanvin maakte onlangs bekend dat Bouchra Jarrar de nieuwe creatief directeur wordt van de vrouwencollecties. Hoewel Slimane zou vertrekken wegens ‘persoonlijke redenen’, lijkt het erop dat hij de volgende in de rij ontwerpers zou kunnen zijn die bezwijkt onder de druk en beperkingen van de snelle mode-industrie, waarin er veel op het spel staat. Daarentegen wordt er ook al gesuggereerd dat hij wellicht terug gaat naar Dior, nu Simons afscheid heeft genomen van het modehuis.
Kering bevestigt vertrek Hedi Slimane bij Saint Laurent
Hoewel een opvolger nog niet bekend is gemaakt, gaan de geruchten dat Anthony Vaccarello Slimane zal gaan opvolgen. Hij zou al op 1 mei van start gaan om op tijd klaar te zijn met de lente-/zomercollecties 2017, die geshowd worden in Parijs. Vaccarello werd onlangs nog ingelijfd bij Donatella Versace om het merk Versus te rebranden. Als Vaccarello de nieuwe creatief directeur wordt, is hij de vierde prêt-à-porter ontwerper worden bij YSL. In een verklaring laat Yves Saint Laurent weten dat er een nieuwe aankondiging zal volgen over de nieuwe creatieve richting van het modehuis.
Vorig jaar rapporteerde Saint Laurent een omzet van 974 miljoen euro, waarmee het merk zich bij de weinige modelabels voegt die rond de 1 miljard euro omzet draaien. In het vierde kwartaal van 2015 boekte het modehuis een omzetstijging van 27,4 procent (inclusief correcties) tot 287 miljoen euro. Saint Laurent heeft 142 eigen winkels, een stuk minder dan andere modehuizen zoals Chanel, Dior, Louis Vuitton en Gucci.