Zeeman wint Gouden Effie voor Lucht-campagne
bezig met laden...
Zeeman heeft de Gouden Effie gewonnen voor de campagne van ‘Lucht’, zo blijkt op de website van de Effie Awards. De Effie’s zijn vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche. De awards gaan naar de meest effectieve communicatie.
Zeeman lanceerde vorig jaar augustus de campagne voor ‘Lucht’. De textieldiscounter ging echte eau de parfum verkopen voor 4,99 euro. In de campagne vraag Zeeman zich af waarom de meeste parfums zo duur zijn. Om daarachter te komen ontwikkelden ze ‘Lucht’ samen met bekende parfumeurs. Zeeman liet zoveel mogelijk tussenschakels weg om de prijs zo laag mogelijk te laten en koos ook niet voor dure marketing- en reclamecampagnes met internationale filmsterren, die voor een groot deel de prijs van parfums van bekende merken bepalen. De twee geuren bevatten wel 20 procent parfumolie, net als bij dure merken. Het parfum was op de eerste verkoopdag meteen uitverkocht.
De keten maakte al eerder een statement dat het mogelijk is om producten van goede kwaliteit te maken voor een lage prijs en dat sommige producten onnodig duur zijn. Zo maakte Zeeman al een trouwjurk voor 29.99 euro en onderzocht de keten in 2019 waarom sneakers zo duur zijn.
Hoewel Zeeman een Gouden Effie in de wacht sleepte, moet de keten de eer wel delen. A.S.R. won ook een gouden effie voor de campagne ‘Dit is de tijd van doen’.