Zesde generatie De Rode Winkel wil ‘familiebedrijf eer aan doen’

Op dezelfde plek waar het bedrijf in 1837 begon, is nu De Rode Winkel van de zesde generatie van de familie Broekman heropend. ‘We willen niet zozeer onze eigen stempel op de winkel drukken. We zijn trots en willen het familiebedrijf eer aan doen,’ zegt Pauline Broekman.

De Rode Winkel, een begrip in Utrecht, is na een grondige verbouwing weer open. Na de binnenkomst via de grote rode deuren volgt een lichte hal waar de keuze tussen het Maison- en het Atelier-gedeelte zich voordoet. “We hebben Maison ontwikkeld zodat het een boetiek is voor vrouwen,” zegt Broekman. “We merken dat vrouwen liever winkelen in een andere setting dan de man.” De muren hebben een andere kleur, de producten zijn ruimer opgezet, de paskamers zijn groter en een bar voor de mannen die een kop koffie kunnen drinken terwijl de vrouw past. In het Maison-gedeelte aan de rechterkant van de winkel is ook kinderkleding te vinden, voor het eerst bij De Rode Winkel. “Het is niet dat we een kinder segment willen, maar we verkopen bijvoorbeeld van Levi’s alle lijnen, dus konden de kinder classics niet ontbreken.”

Zesde generatie De Rode Winkel wil ‘familiebedrijf eer aan doen’

“Wat is voor ons de ideale winkel?”

Daan, Pauline en Wouter Broekman staan nu aan het roer bij het familiebedrijf en door het faillissement enkele jaren terug zagen ze de kans om opnieuw te beginnen. “We hielden altijd meerdere ballen in de lucht,” vertelt Daan. “Nu konden we ons focussen op een ding.” Pauline sluit zich hierbij aan. “We hoeven nu geen rekening te houden met duplicatie van het winkelconcept. We dachten: ‘Wat zou voor ons de ideale winkel zijn?’ en zijn vanuit dat punt gaan bouwen.”

Bij binnenkomst staan geen rijen paspoppen met inspiratie op de klant te wachten of televisieschermen met verspringende beelden. “Veel winkels doen het zo, maar wij snapten niet waarom,” vertelt Pauline. “We wilden het anders doen. Dat is eng, maar wel wat De Rode Winkel is, anders.” In de nieuwe winkel wilde de familie Broekman vooral een huiselijke sfeer neer zetten. “Dat je hier twee of drie uur kunt doorbrengen en de tijd totaal vergeet,” licht Daan toe. “Op de eerste dag dat we open waren, zaten twee stellen een lange tijd buiten in de tuin en kop koffie te drinken. Dan komt het idee dat je hebt ook meteen op de eerste dag uit. Dat is fantastisch.”

Naast de huiselijke sfeer, blijven jeans de rode draad. Alle medewerkers zijn inmiddels opgeleid als jeansspecialist. “Of iemand hier nou twee maanden of 13 jaar werkt, je moet hetzelfde weten,” vertelt Daan. De Rode Winkel staat immers bekend als een denim store en die reputatie willen ze hoog houden. Achterin de winkel is daarom nu een atelier te vinden waar op vrijdag en zaterdag broeken gerepareerd en vermaakt kunnen worden. “Op dit moment zit daar iemand van het bedrijf waar de broeken normaal gesproken heen gingen voor aanpassingen. We willen het personeel ook opleiden zodat ze dit kunnen doen op doordeweekse dagen.”

Zesde generatie De Rode Winkel wil ‘familiebedrijf eer aan doen’

De Rode Winkel werkt samen met Lee en Nudie Jeans voor 180-jarig bestaan

Jeans is wat de klok slaat bij de Rode Winkel. Voor het eerst werkt de retailer samen met jeansmerken voor limited editions. “Eerst hadden wij die aantrekkingskracht nog niet, om samenwerkingen tot stand te brengen. Nu wel,” vertelt Daan. Bijvoorbeeld de jeans die Lee ter ere van het 180-jarige bestaan heeft ontworpen samen met De Rode Winkel. Het logo van de winkel is terug te vinden op de leren patch achterop. Binnen op de zakken is de geschiedenis van het bedrijf te vinden. Van deze speciale spijkerbroeken zijn 25 exemplaren beschikbaar. Nudie Jeans bleef niet achter en ontwierp ook 25 exclusieve jeans in samenwerking met De Rode Winkel.

Zesde generatie De Rode Winkel wil ‘familiebedrijf eer aan doen’

Halverwege mei komt een andere samenwerking van De Rode Winkel uit waar Daan erg trots op is. “Levi’s heeft shirts met Amsterdam verwerkt in het logo, ook van andere grote steden ter wereld, maar wij wilden een shirt voor Utrecht.” Zo gezegd, zo gedaan. Er werd contact gezocht met Levi’s en het bedrijf was hartstikke enthousiast. De Rode Winkel wordt de enige verkoopplek van de nieuwe T-shirts.

De vernieuwde winkel luidt het nieuwste tijdperk van De Rode Winkel in. “Toch kwamen mensen binnen die vroegen of we nieuw waren,” vertelt Daan. “Nee joh, we zitten hier al 180 jaar.”

Beelden: De Rode Winkel / Fotograaf Maarten Willemstein Amsterdam

Zesde generatie De Rode Winkel wil ‘familiebedrijf eer aan doen’ In april, de maand waarin denimbeurs Kingpins en Amsterdam Denim Days plaatsvinden, besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.
 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN