Zweeds mannenmodemerk Asket maakt een eind aan ‘Made in’-label
bezig met laden...
Aangemoedigd door het Fashion Revolution-initiatief #WhoMadeMyClothes, dat consumenten oproept transparantie te eisen over hoe hun kleding is gemaakt, introduceert Asket ‘een volledig traceerbaar kledinglabel’. Het modebedrijf hoopt dat het nieuwe kledinglabel de norm wordt. Dat heeft het modemerk in een persbericht laten weten, en op maandag 23 april, de eerste dag van Fashion Revolution Week 2018, wereldkundig gemaakt via de digitale nieuwsbrief.
Na transparantie over de prijsopbouw van kledingstukken en transparantie over producenten (via de website zijn alle fabrieken te bekijken), zet Asket de volgende stap naar volledige transparantie. Volgens het Zweedse modebedrijf wordt de consument misleid door het ‘Made in’-label waarin nauwelijks informatie wordt gegeven over de feitelijke oorsprong en de productieomstandigheden van het kledingstuk. Mede-eigenaar van Asket August Bard Bringéus in het persbericht: "Technisch gezien zijn kledingstukken altijd 'Made In' één land. Praktisch is dat nooit het volledige verhaal. Daarom vervangen wij het conventionele 'Made In'-label en geven we volledig antwoord op de vraag #WhoMadeMyClothes.”
Asket introduceert Full Traceability-label: "We willen dat dit de nieuwe industriestandaard wordt.”
Het Full Traceability-label van Asket geeft alle informatie over de herkomst en het productieproces van het kledingstuk van waar het katoen is geteeld (San Joaquin Valley, Amerika), waar de draad is gesponnen (Türkoğlu, Turkije) tot aan waar het shirt in elkaar is gezet (Felgueiras , Portugal). Het label is daardoor beduidend groter dan het conventionele ‘Made in’-label.
Net als de #WhoMadeMyClothes-campagne van Fashion Revolution Week roept Asket consumenten op om volledige transparantie te eisen over hoe hun kleding wordt gemaakt. Asket: “We willen dat dit (de nieuwe labels) een industriestandaard wordt. Ieder merk moet in deze informatie voorzien en laten zien hoe hun kleding wordt vervaardigd. Op die manier wordt iedereen gedwongen om rekening te houden met de werkelijke kosten van de kleding die we maken en kopen.” Het merk doet in de nieuwsbrief aangaande dit onderwerp aan lezers een oproep de video op Facebook te liken, te delen en er zoveel mogelijk vrienden in te taggen.
InRetail: “Consumenten staan stil bij de impact van hun keuzes op de wereld, maatschappij en zichzelf.”
Inzicht geven in de kostprijs en productie van een kledingstuk is niet gebruikelijk, toch lijkt het aantal labels met transparantie als troef, toe te nemen. Zo gingen Honest By van Bruno Pieters en de Amerikaanse mode e-tailer Everlane Asket voor.
De consument van de toekomst wordt steeds bewuster en denkt goed na over wat hij koopt maar vooral ook bij wie, stelt retailserviceorganisatie InRetail in het rapport ‘Retail richting 2030’. “De langetermijnontwikkeling is dat steeds meer consumenten stilstaan bij de impact van hun keuzes op de wereld, maatschappij en zichzelf. Gevoed door een continue toegang tot informatie wil de consument van vandaag steeds meer weten over organisaties. De waarheid is belangrijk en consumenten gaan steeds meer op zoek naar de bron om deze te achterhalen.”
Over Asket
Asket, opgericht in 2015, is een slow fashion modemerk dat geen seizoenscollecties voert. In plaats daarvan heeft het label een permanente collectie met naar eigen zeggen essentiële basics. Het bedrijf streeft naar volledige transparantie over de herkomst en de verkoop van zijn producten. De productie van de Asket-collectie vindt voornamelijk plaats in Europa. Asket beschikt in thuisstad Stockholm al over een eigen, permanente showroom. De collectie is in verschillende Europese landen al via de webwinkel van het merk verkrijgbaar. Vorig jaar oktober had Asket een tijdelijke Amsterdamse vestiging als onderdeel van een Europese pop-up tour van het label.
Uit het archief: Asket strijkt neer in Amsterdam met pop-up store
Beeld: website Asket