• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • 850 malafide webwinkels offline door Consumentenbond

850 malafide webwinkels offline door Consumentenbond

Door Caitlyn Terra

2 mei 2018

De strijd tegen nepproducten gaat verder. Het internet staat bol van nepproducten van merken, maar het aantal websites dat deze verkoopt is weer een stuk kleiner geworden. De consumentenbond heeft 850 malafide webwinkels offline laten halen, zo maakt de bond bekend in een persbericht.

De actie is een resultaat van een onderzoek naar webwinkels die met hoge kortingen merkkleding of luxe producten verkopen, maar in werkelijkheid nepproducten of zelfs helemaal niks leveren. De bond deed dit onderzoek voor de Digitaalgids. In totaal spoorde de Consumentenbond 2000 verdachte websites op. Deze shops richten zich vooral op de verkoop van nepproducten van merken zoals Nike, Adidas, Hugo Boss, Ralph Lauren en Tommy Hilfiger.

De malafide websites maakten vaak gebruik van een bestaand, maar in onbruik geraakte domeinnaam. Omdat een bestaand domein al bekend is bij Google, komt het hoger in de zoekresultaten. Volgens de Consumentenbond zijn er naast de 90.000 bonafide webwinkels die zich richten op de Nederlandse markt, zo’n 25.000 tot 35.000 foute webwinkels.