ABN Amro: Helft multibrandwinkels ziet direct-to-consumer verkoop als bedreiging
bezig met laden...
Een stijgend aantal retailmerken verkoopt producten tegenwoordig rechtstreeks aan de consument, zonder tussenkomst van andere (web)winkels. Dat signaleert driekwart van de multibrandwinkels in Nederland. Ruim de helft van de multibrandwinkels beschouwt deze ontwikkeling als een bedreiging, zo stelt ABN Amro in zijn vanochtend gepubliceerde onderzoek ‘Direct-to-consumer: partner of duivel voor de retail?’
De betreffende multibrandretailers vrezen dat de populairder wordende direct-to-consumer activiteiten ten koste zullen gaan van hun omzet. Daarnaast zijn ze bang om alleen nog maar als marketingkanaal van retailmerken te gaan fungeren, onderzocht ABN Amro.
Dat meer en meer labels kiezen voor direct-to-consumer verkoop, zit hem volgens ABN Amro in de financiële en sociale voordelen. Zo stelt de direct-to-consumer business merken in staat tegen lagere kosten hogere marges te genereren. Verder biedt het labels de mogelijkheid direct in contact te komen met consumenten, wat ze inzichten kan bieden in koopgedrag, assortiment en aanbod, aldus de bank.
“Multibrandwinkels moeten zich blijven onderscheiden”
Ruim de helft van de consumenten, namelijk 56 procent, geeft aan merkkleding het liefst bij multibrandwinkels te kopen. Reden hiervoor is het ruimere assortiment, wat consumenten de mogelijkheid geeft producten te vergelijken. Ook bieden multibrandwinkels meer beleving en inspiratie, zo stelt ABN Amro. Volgens de bank geeft 13 procent van de consumenten momenteel de voorkeur aan direct-to-consumer aankopen, en nog eens 14 procent verwacht de komende jaren vaker rechtstreeks bij merken te kopen, in plaats van bij multibrandretailers. “Per saldo zal de markt van directe verkoop daarom de komende jaren naar verwachting wel gaan groeien.”
Om “niet verder terrein te verliezen” aan directe verkopers, geeft ABN Amro aan dat multibrandwinkels zich moeten blijven onderscheiden. “Klantdata spelen een cruciale rol voor het verkrijgen van inzicht in de behoeften van de consument. Het stelt winkels ook in staat klanten persoonlijk te benaderen en dat is belangrijk, omdat juist dit persoonlijke contact door ruim een derde van de consumenten erg belangrijk wordt gevonden,” aldus Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro, in het rapport. Anderzijds zijn merken zelf ook afhankelijk van de zichtbaarheid van multibrandwinkels. Vandaar dat ABN Amro multibrandretailers ook adviseert om de krachten te bundelen met merken, “bijvoorbeeld door data te delen”.
Beeld: FashionUnited