• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ABN Amro: verkoopvolume groeit bij kledingwinkels

ABN Amro: verkoopvolume groeit bij kledingwinkels

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Kledingretailers zullen in 2017 en 2018 ‘iets meer lucht krijgen’. Dat is te danken aan de verhoogde prijzen in 2016 en het vermoedelijk uitblijven van de nieuwe stijging van de dollar. Dat schrijft ABN Amro in de Prognose Retail.

“In 2016 slaagden kledingwinkels er wel eindelijk in om de prijzen te verhogen, na de dalingen van 2014 en 2015. Daarmee berekenden kledingwinkels een eerdere stijging van de dollar (die inkopen duurder maakte) deels door. Eerder verwachtten we een nieuwe stijging van de dollar richting eind 2017, maar vermoedelijk gaat dit toch niet plaatsvinden. Dit geeft de kledingbranche mogelijk iets meer lucht,” meldt ABN Amro Insights.

Ook geven consumenten meer uit aan kleding dan vorig jaar, wat ook bijdroeg aan economische omstandigheden. ABN Amro: “Voor 2017 gaan wij uit van een volumegroei van 1,7 procent voor de kledingbranche.”

ABN Amro voorspelt 1,7 procent volumegroei in kledingbranche

ABN Amro stelt dat het vierde kwartaal voor de retailer ‘een flinke opsteker’ was. Met een toename van 9,1 procent in verkoopvolume kwam de jaargroei uit op 3 procent. “Dat is belangrijk, want het vierde kwartaal is cruciaal: dan zijn de kasstromen het hoogst.”

Het vierde kwartaal wordt dan ook deels gezien als inhaalslag, na de teleurstellende verkopen in september als gevolg van het zomerse weer. Hierdoor kon een aantal kledingwinkels de leveranciers niet meer op tijd betalen, waardoor ze boeterentes kregen. Een aantal moest deze in de eerste maanden van het nieuwe jaar nog afbetalen.

“Door die grote druk op de kasstromen is er beperkt ruimte om te ondernemen. En daardoor is er ook beperkte ruimte om de transitie naar een omnichannel-strategie te maken, waarbinnen de combinatie van offline en online optimaal wordt benut. Dit is belangrijk, want inmiddels gaat een vijfde van alle uitgaven aan kleding online,” wijst de bank in het rapport. Doordat kledingwinkels er in slaagden om de prijzen te verhogen na de dalingen in 214 en 2015 kon een eerdere stijging van de dollar worden doorberekend. ABN Amro: “Eerder verwachtten we een nieuwe stijging van de dollar richting eind 2017, maar vermoedelijk gaat dit toch niet plaatsvinden. Dit geeft de kledingbranche mogelijk iets meer lucht.” Voor 2017 gaat de bank uit van een volumegroei van 1,7 procent voor de kledingbranche.

ABN Amro: “Nog te vroeg voor groei in schoenenbranche”

De schoenenbranche heeft het echter nog steeds zwaar, en dat zal ook in 2017 zo blijven. Dat komt enerzijds door concurrentie; steeds meer kledingwinkels gaan schoenen verkopen. Anderzijds geven consumenten steeds minder uit aan schoenen. De uitgaven voor schoenen daalden in het afgelopen jaar met 3,4 procent. Hierdoor daalden de verkoopvolumes met 9,2 procent en sloten 193 winkels hun deuren.

Net als bij kledingwinkels ervaren schoenenwinkels ook de druk op winstmarges en kasstromen, en dan de kleinere schoenenretailers in het bijzonder. Hoewel de online bestedingen aan schoenen met 44 procent groeien, is het voor de kleine schoenenretailer erg moeilijk om een omnichannelstrategie te realiseren. “Het aansluiten bij grotere platformen of het inzetten als internet ter oriëntatie kunnen soelaas bieden voor schoenwinkels,” tipt ABN Amro. “Voor de aankoop van schoenen oriënteert een groot deel van de consumenten zich eerst online.” Ook de vergrijzing is een probleem: 65-plussers kopen minder schoenen en doen langer met een paar. De kansen liggen daarom vooral op het gebied van service, meldt het rapport.

“Het is onze verwachting nog te vroeg om groei te realiseren voor de branche,” zegt ABN Amro over de schoenenbranche. “Dankzij de aanhoudende positieve economische omstandigheden en de goede prestaties van een aantal grotere spelers, verwachten wij wel dat het tempo van de krimp in 2017 afzwakt. Wij gaan uit van een volumedaling van 2 procent voor de schoenenbranche.” Eerder liet de bank al weten een daling in het aantal schoenenwinkels te voorzien.

Beeld: Pexels

ABN AMRO
verkoopvolume