• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ABN Amro: ‘Zelfstandige winkelier nodig voor leefbaarheid winkelgebieden’

ABN Amro: ‘Zelfstandige winkelier nodig voor leefbaarheid winkelgebieden’

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

In de meeste winkelgebieden in Nederland winnen volgens onderzoek van ABN Amro grote ketens terrein. Echter roept het bedrijf gemeenten en pandeigenaren op om de balans tussen zelfstandige winkeliers en ketens te bewaren.

In de nieuwste Retail Sector Update van ABN Amro is te lezen dat in vergelijking met vijf jaar geleden, zelfstandige winkeliers 379.000 vierkante meter minder invulden. Steeds meer internationale en nationale ketens vullen de winkelstraten. In Amsterdam is sinds 2004 het vloeroppervlak van ketens in winkelgebieden het meest gestegen, met 79 procent. Inmiddels behoort in Amsterdam 100.000 winkeloppervlakte aan internationale ketens meldt vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Het vloeroppervlak van zelfstandigen nam hier af met 17 procent. Vooral in heel Nederland nam het aantal zelfstandigen met een modezaak af.

Een goede balans tussen zelfstandigen en ketens is volgens ABN Amro juist van belang om een winkelgebied aantrekkelijk te houden voor consumenten. “Het is belangrijk dat winkelgebieden steeds meer de transitie maken richting een locatie waar de consument graag verblijft,” aldus sector econoom van ABN Amro Sonny Duijn. Dit zou namelijk kunnen helpen om het aantal passanten te verhogen. Dit aantal is namelijk sinds 2006 met gemiddeld 23 procent afgenomen, ook in de grote steden. “Het aanbod van ketens met onderscheidend vermogen is essentieel, maar zelfstandige retailers kunnen een winkelgebied onderscheiden van andere plekken om te winkelen.”

ABN Amro: Zelfstandige winkelier verliest steeds meer terrein

In het bericht worden steden zoals San Francisco en Lissabon genoemd. In San Francisco moeten ketens met meer dan 11 vestigingen speciale toestemming vragen voordat zij zich mogen vestigen in de stad. Lissabon beschermt daarentegen specifieke bijzondere zaken met bijvoorbeeld historische elementen of een winkel met een bijzonder verdienmodel.

Duijn erkent dat korte en lange termijn belangen niet altijd overeenkomen, vooral voor pandeigenaren niet. “Op korte termijn kan het voor een verhuurder gunstig zijn als een zelfstandige winkelier vertrekt en een keten met meer verdiencapaciteit het pand overneemt. Maar als dit een aanhoudende trend is in een winkelgebied, kan dit op lange termijn ten kosten gaan van de aantrekkingskracht van datzelfde winkelgebied.” Een gezamenlijke visie tussen verschillende partijen zou dan uitkomst bieden meent Duijn.

In winkelgebieden zoals bijvoorbeeld de Kalverstraat wordt vaak al goed samengewerkt tussen de pandeigenaren en ondernemers, zegt Pauline Buurma van de Ondernemersvereniging Kalverstraat. Wanneer een pand leeg staat kunnen ondernemers aangedragen worden om deze ruimte te vullen waarna gekeken wordt of dit aansluit bij de ruimte en locatie van het pand. “Maar dat kan altijd beter,” zegt Buurma. “Het is lastig om zelfstandige ondernemers te vinden, terwijl die een winkelgebied wel diverser en leuker maken.” Buurman vertelt FashionUnited dat bijvoorbeeld gekeken wordt met de gemeente om plaats te maken op de gemeentewebsite waar ondernemers zich kunnen melden voor een beschikbaar pand.

Beeld: FashionUnited

ABN AMRO
winkelgebieden