Conceptstore in een wereld van conceptstores: Outspoken Designerstore Den Bosch
bezig met laden...
Conceptstores schieten als paddenstoelen uit de grond. Door middel van productkeuze, interieur en sfeer veranderen de winkels een dagje shoppen in een belevenis. Inmiddels zijn conceptstores niet meer weg te denken uit de modewereld, maar door de enorme toename wordt het moeilijker om origineel en uniek te blijven. FashionUnited spreekt met verschillende winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In deze aflevering: Majke Hüsstege, eigenaar van Outspoken Designerstore in Den Bosch.
Outspoken is een combinatie van een winkel en een galerie. Hoe zit dat precies?
”Het pand waarin Outspoken gevestigd is bestaat uit twee delen. Ik had al jarenlang een galerie en beiden ruimtes werden gebruikt voor grote tentoonstellingen. Twee jaar geleden werd het Museumkwartier in Den Bosch heropend, nadat daar lange tijd verbouwd was. Het Museumkwartier is gevestigd in dezelfde straat als de galerie en de heropening trok veel publiek. De soloshow van Ted Noten werd tentoongesteld in de voorruimte van de galerie, maar de achterruimte was nog beschikbaar. Wegens de verwachtte drukte wilde ik daar iets speciaals mee doen. Het idee was toen om voor die ene tentoonstelling een designer store
Worden Outspoken en de tentoonstelling in de galerie dan ook op elkaar afgestemd?
”Niet letterlijk, maar het loopt wel in elkaar over. Als ik een collectie binnenkrijg kan ik die items niet zomaar ergens plaatsen; het moet visueel op elkaar aansluiten. Ik moet de winkel dan dus op een nieuwe manier vormgeven. Vaak als er een nieuwe collectie binnenkomt, veranderen de kunst en de designobjecten ook. Het thema, de sfeer of de collectie wisselen dus iedere zes weken.”
Wat is het concept achter Outspoken?
”Alle afdelingen van een kunstacademie komen in Outspoken samen. Op kunstacademies worden de disciplines streng gescheiden gehouden, maar ik breng al die creatieve mensen samen in één ruimte. Outspoken bestaat voor negentig procent uit kunst, mode en design en de items zijn allemaal gemaakt door mensen die een kunstopleiding hebben gevolgd. De winkel is verbonden aan de galerie waar elke zes weken een andere tentoonstelling wordt getoond, waardoor Outspoken constant in beweging is. Omdat ik galeriste ben en geen retailer, presenteer ik de producten op een andere manier. Outspoken werkt met verschillende thema’s; ik bouw echt een ‘wereld’ en dat zorgt voor een bijzondere beleving.”
Waar komt de naam Outspoken vandaan?
”We vonden het een mooie kreet die lekker klinkt en ook veel zegt over de winkel en wat wij precies doen. De letterlijke vertaling is ‘openhartig’.”
Hoe onderscheidt Outspoken zich van andere conceptstores?
”Outspoken onderscheidt zich doordat er veel met kunstenaars van verschillende disciplines wordt samengewerkt, bijvoorbeeld de jongerenbeweging Goldfished, kunstenaar Ted Noten en Individiuals; een label met wisselende ontwerpers van het AMFI. Daarom gebruiken we ook liever de term designer store. De producten bij Outspoken zijn vaak gelimiteerd of voor de store gemaakt en dus alleen bij ons te koop. Natuurlijk proberen wij er voor te zorgen dat de producten goed uitgelicht worden, zowel in de winkel als op beurzen zoals Modefabriek.”
Wat voor producten verkoopt Outspoken?
”Je kunt bij Outspoken terecht voor kleding, kunst en design. Alle producten die in de winkel worden gepresenteerd hebben een bijzonder verhaal. Ze zijn afkomstig van designers die hebben gestudeerd aan kunstacademies. De producten zijn mooi en bijzonder en ik kan er een eigen wereld mee creeëren. Daarnaast produceren we sinds kort ook onze eigen schoenenlijn.”
Wat vind je belangrijk bij het selecteren van producten?
”De oorspronkelijkheid van het product is voor ons belangrijk; ontwerpers moeten een eigen identiteit hebben, die te zien is in hun producten. Je zoekt geen copycat, je bent juist op zoek naar mensen die gekopieerd gaan worden. We willen geen ‘dertien in een dozijn’-producten en zijn altijd op zoek naar kwaliteit; dat heb ik in de galerie ook altijd proberen te doen.”
En jullie produceren dus zelf schoenen? Kun je daar meer over vertellen?
”Sinds een jaar run ik Outspoken samen met mijn partner Geert Slaats. Omdat Geert ook schoenenontwerper is, is het idee ontstaan om onze eigen Outspoken schoenencollectie te ontwerpen. Momenteel bestaat de collectie uit vier damesmodellen, maar in de toekomst willen we dit nog uitbreiden.”
Op welke doelgroep richt Outspoken zich?
”De doelgroep van Outspoken is breed en moeilijk te definieren binnen een leeftijdscategorie. Net zoals in de galerie is Outspoken gericht op mannen en vrouwen die op zoek zijn naar bijzondere en vooral oorspronkelijke en vernieuwende producten. Het is heel verrassend dat zoveel verschillende groepen en leeftijden de winkel als positief ervaren.”
Hoe spreek je zo een brede doelgroep aan?
”Iedere zes weken is er een nieuwe tentoonstelling te zien in de galerie. Daarnaast doen we ook verschillende projecten buiten Den Bosch, zo hebben we al drie keer op Modefabriek gestaan en hebben we ook eens meegedaan aan ’Fashionclash’.”
Maak je daarbij ook gebruik van social media?
”Zeker. We zijn het meest actief op Facebook en Instagram en zijn op dit moment ook bezig met een nieuwe webshop.”
Waarom is er voor gekozen om een webshop te openen?
”Een webshop is heel praktisch en ik denk dat het in deze tijd bijna naïef is om je producten niet online aan te bieden. Voor Outspoken is het ook heel handig, omdat wij in het zuiden gevestigd zijn, dat klanten uit bijvoorbeeld Amsterdam kunnen zien waar wij momenteel mee bezig zijn en producten dan ook online kunnen bestellen.”
Hoe zorg je er dan voor dat mensen ook nog naar de fysieke winkel komen?
”Online heb je niet dezelfde beleving als in de winkel en de galerie. Als je door Outspoken heen loopt houd je daar een lekker gevoel aan over en als bonus kun je ook nog een leuke tentoonstelling bekijken.”
Outspoken is gevestigd in Den Bosch. Waarom hebben jullie voor deze stad gekozen?
”De galerie zit al sinds 1980 in Den Bosch en de winkel is daar natuurlijk aan toegevoegd, maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik weer voor Den Bosch gaan. Ik vind het een heerlijke stad die op dit moment echt aan het uitgroeien is tot een klein Antwerpen of Maastricht.”
Hoe leeft het idee van een designer store in Den Bosch?
”Outspoken wordt erg positief ontvangen. Mensen ontdekken het nog dagelijks, maar zijn erg enthousiast en de feedback is goed.”
Outspoken stond voor de derde keer op de Modefabriek, hoe was het?
”Het thema van onze stand op Modefabriek was ‘pop art’ en de vormgeving hebben wij in samenwerking met Harm Rensink gedaan. We waren ook erg enthousiast over onze plek in District D, waar ook Mint zat. Naast de winkel, hadden we samen met Goldfished een DJ booth neergezet; zij zorgden voor de muziek en live performance. Iedereen was ook erg positief en er zijn leuke samenwerkingen uit voort gekomen; verschillende designers hebben zich aangemeld en er zijn ook bladen die iets met Outspoken willen gaan doen. Vorig jaar stonden we in de verbindingshal, waar dit jaar Futureland gevestigd was.”
Wat kunnen we in de toekomst verwachten van Outspoken?
”In de toekomst zouden we graag meer activiteiten willen laten plaatsvinden in zowel Outspoken als de galerie, bijvoorbeeld kleine huiskamerconcerten.“
Wanneer is de Outspoken Designerstore een succes?
”Als Outspoken echt een begrip is en als we mensen niet meer hoeven uit te leggen wie we zijn en wat we doen.”
Beeld: Outspoken