• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • De Bijenkorf neemt afscheid van de Drie Dwaze Dagen

De Bijenkorf neemt afscheid van de Drie Dwaze Dagen

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|REPORTAGE

Voor de deur van De Bijenkorf in Amsterdam hadden ongeveer vijftig winkelaars zich vanmorgen verzameld voor de allerlaatste editie van de Drie Dwaze Dagen. Gekleed in dikke winterjassen en, in de meeste gevallen, een beker koffie in de hand stonden klanten om half acht ´s ochtends al voor de deuren van het grootste filiaal van het luxe warenhuis. De Bijenkorf heeft gezorgd voor muziek, en de grote digitale klok die voor de etalage is geplaatst laat zien hoe lang het nog duurt voordat klanten hun slag mogen slaan. FashionUnited mengde zich in de drukte en vroeg klanten naar hun mening over het fenomeen van de Drie Dwaze Dagen.

“Ik ben gekomen om het gevoel van de laatste Drie Dwaze Dagen mee te maken”

Voor sommige fans van het warenhuis kan de tijd niet snel genoeg gaan. “We zijn hier al sinds half acht,” vertelt Selma van Kleef. “We zijn speciaal gekomen voor de schoenen van Tommy Hilfiger,” vult haar dochter Sarah Beunder aan. Moeder en dochter bezoeken de Drie Dwaze Dagen dit jaar voor de vijfde keer, en uit ervaring weten ze dat ze het pand niet alleen zullen verlaten met nieuwe schoenen. “Je kijkt uiteindelijk ook altijd op de andere afdelingen, en daar zie je natuurlijk weer leuke aanbiedingen die je niet kunt laten liggen,” zegt Van Kleef. Ook Koen de Lange is ruim voor de opening van De Bijenkorf naar de Dam gekomen. De Lange, die toevallig ook bij het warenhuis werkt als medewerker van het klant contact center, koopt vooral graag kleding en schoenen bij De Bijenkorf. Hoewel hij extra vroeg is opgestaan, gaat hij nu niks kopen: “Dat doe ik later wel in de webshop. Nu ben ik alleen gekomen om het gevoel van de laatste Drie Dwaze Dagen mee te maken.”

Naast de klanten die zijn gekomen om rond te kijken, weten sommige klanten juist van tevoren precies wat ze gaan kopen. “Ik ben echt alleen gekomen voor een paar nieuwe Uggs, een dekbedovertrek en kinderkleding,” vertelt Natalie Teton. Ook Bonnie van Bellen is goed voorbereid: “Ik heb gisteren in de boekjes gekeken en al 137 items opgeslagen: van spullen voor mijn interieur tot ondergoed voor het hele gezin,” vertelt ze lachend. Bellen komt al sinds de eerste editie in 1984 elk jaar terug, en ze vindt het dan ook “verschrikkelijk dat het ophoudt”. Toch hoeft De Bijenkorf niet bang te zijn dat ze een trouwe fan verliezen: “Ik zal ook na de Drie Dwaze Dagen blijven komen.”

Drie Dwaze Dagen trekken ook dit jaar ongeveer twee miljoen klanten

Als de klok dan eindelijk acht uur heeft geslagen en de deuren opengaan, duurt het niet lang voordat alle koopjesjagers zich naar binnen hebben begeven. Eenmaal binnen lopen veel klanten resoluut naar de cosmetica afdeling, maar ook de roltrappen naar de afdelingen voor mode en schoenen staan al snel vol. Van horloges met 100 euro korting tot sjaals waarop bijna 50 procent korting wordt gegeven: voor alle klanten is wel iets te vinden. Nog geen tien minuten nadat het warenhuis de deuren heeft geopend, worden de eerste aankopen dan ook al afgerekend. “Ik heb geurstokjes van Rituals gekocht,” laat Wanda Groot zien. Net als Bellen heeft ook Groot geen enkele editie van het kortingsspektakel overgeslagen. Toch komt de Amsterdamse minder vaak bij het warenhuis dan vroeger, omdat ze niets heeft met de nieuwe strategie van De Bijenkorf. “Geef mij maar een leuk eigen assortiment: al die luxe merken die nu verkocht worden spreken mij niet aan,” aldus Groot.

Groot is niet de enige klant die het warenhuis al binnen een halfuur verlaat met een gele tas in de hand. “Ik heb de Uggs die ik zo graag wilde gekocht,” vertelt Jill Bernard glunderend. Ze komt regelmatig bij De Bijenkorf voor nieuwe make-up en accessoires, en ze vindt het jammer dat het warenhuis ophoudt met de Drie Dwaze Dagen. “We hebben van veel klanten gehoord dat ze de Drie Dwaze Dagen zullen gaan missen,” bevestigt Suzanne van de Velde, manager PR en evenementen bij De Bijenkorf. Toch denkt niet iedereen zo, want volgens Van de Velde tonen veel klanten ook begrip voor de keuze van het bedrijf. In ieder geval denkt ze dat de laatste Drie Dwaze Dagen, net als in voorgaande jaren, een succes zullen zijn. “Tijdens de koopavond voor members die gisteren online plaatsvond, hebben we in ieder geval al meer verkocht dan normaal,” licht ze toe. Toch verwacht het warenhuis niet dat veel meer klanten dit jaar langs zullen komen omdat het de laatste keer is. Van de Velde´s collega Victor Chavagne vult aan: “We verwachten ongeveer 1 miljoen klanten offline en 1 miljoen klanten online te kunnen verwelkomen, net als in voorgaande jaren.”

Liefhebbers van De Bijenkorf kunnen van vandaag tot en met vrijdag 23 oktober bij het warenhuis terecht voor de Drie Dwaze Dagen.

Let's go crazy! #DrieDwazeDagen

A photo posted by De Bijenkorf (@debijenkorf) on

De Bijenkorf
drie dwaze dagen