• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Detailhandel Nederland wil btw-verlaging

Detailhandel Nederland wil btw-verlaging

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het btw-tarief van 21 procent verlagen naar 18 procent zou de krachtigste impuls zijn voor winkeliers. Volgens Detailhandel Nederland zal de omzet van retailers stijgen en zullen er 18.000 nieuwe banen bijkomen.

Momenteel werken 811.000 werknemers in de detailhandel. Het gaat om 420.000 fulltime banen. In mode- en sportwinkels werken bijna 125.000 mensen. Meer dan de helft van de werknemers in de detailhandel is jonger dan dertig jaar en 22 procent van de werknemers is jonger dan twintig jaar. Werknemers jonger dan twintig jaar zijn veelal werkzaam als kassamedewerker of vakkenvuller.

Omzet detailhandel zal 3,22 procent stijgen bij btw verlaging

De omzet van winkels zal door een btw-verlaging gemiddeld met 3,22 procent stijgen en in de gehele markt met 7,5 procent. In de grensstreek zal het effect van lagere belasting op goederen en diensten nog groter zijn. Het omzeteffect is volledig toe te schrijven aan het gunstiger beschikbaar inkomen van consumenten. Toch meent de organisatie dat een btw-verlaging een krachtiger instrument is dan het verlagen van de inkomstenbelasting. Dat concludeert de Detailhandel Nederland in het rapport Gevolgen belastinghervorming voor de detailhandel .

Het onderzoek brengt de effecten van belastinghervormingen op de omzet en de werkgelegenheid in de detailhandel in beeld. Het gaat om aanpassingen van de btw, accijnzen, werkgeverslasten en inkomstenbelasting. Ook komen de grenseffecten aan de orde. Het onderzoek is uitgevoerd door Panteia in opdracht van Detailhandel Nederland.

Sander van Golberdinge, directeur Detailhandel Nederland: “De weg omhoog is definitief ingeslagen, maar er kunnen wel wat extra muntjes in de machine om de groei een impuls te geven. Dat is meteen ook onze boodschap voor Prinsjesdag. Het moet dan gaan om een echte lastenverlichting, geen lastenverschuiving.” Ook zegt hij: “Tijdens de discussie over de belastinghervorming is met veel te veel gemak gesteld dat een btw-verhoging een schadevrije optie is. Deze denkrichting is volgens de detailhandel niet de juiste. Met dit rapport willen wij ideeën aandragen voor betere belastingkeuzes die de consumptie en werkgelegenheid betreffen.”

Voor modebranche zal effect btw-verlaging klein zijn

In 2012 werd de btw verhoogt van 19 naar 21 procent. Toen bleek dat bijna de helft van de consumenten ging bezuinigen. Vooral aan elektronica, woonaccessoires en mode wilden consumenten minder geld uitgeven. Volgens Detailhandel Nederland zullen winkels in elektronica het meest profiteren als de btw weer omlaag gaat. Voor tankstations en winkels in kleding en persoonlijke verzorging is het effect relatief klein. Dit komt vooral doordat de prijselasticiteit daar met 0,1 procent heel beperkt is.

Eerder dit jaar waren er nog plannen om de btw verder te verhogen. Maar het overleg over het belastingstelsel tussen het kabinet en de oppositie klapte. In het voorstel zouden alle goederen onder het hoge tarief van 21 procent vallen. Consumenten betalen over voedingsmiddelen, geneesmiddelen, boeken, kranten en tijdschriften nu 6 procent btw. De modebranche reageerde opgelucht.

belasting
belastinghervorming
BTW
btw-verhoging
btw-verlaging
detailhandelnederland
kabinet
Politiek