Dit zijn de winnaars van de Dutch Retail Experience Awards 2018

De Dutch Retail Experience Awards 2018 zijn maandag uitgereikt aan ‘retailers met vooruitstrevende belevingsconcepten’. Voor het eerst is de Retail Evolution Award uitgereikt, als onderdeel van de landelijke retailprijzen die dit jaar voor de zevende keer werden toegekend. De ‘Best Retail Evolution Award’ is een nieuwe prijs voor grootfiliaalbedrijven en werd toegekend aan De Bijenkorf. “De omslag naar het luxere segment was een zeer gewaagde stap die zij perfect uitvoeren. De Bijenkorf laat zien dat de fysieke winkel en dan vooral het warenhuis niet is weg te denken uit het retaillandschap,” aldus de organisatie in het persbericht.

Dit zijn de winnaars van de Dutch Retail Experience Awards 2018

De Best Customer Experience Awards voor de beste klantbeleving zijn - in vijf categorieën Women & Men, Women, Men, Denim en Leather & Shoes - toegekend aan Labels uit Sittard (Women & Men), OU. Boutique Stories uit Amsterdam (Women), Black & Blue uit Nijmegen (Jeans), Zwartjes van 1883 uit Amsterdam (Leather & Shoes). FOUR by Azzurro uit Amsterdam en TwentyoneWood uit Alkmaar zijn allebei uitgeroepen tot winnaar van Best Customer Experience Award Men. “Na intensief overleg heeft de jury ervoor gekozen om niet één maar twee winkels de eerste prijs toe te kennen, aangezien beide winkels in hun eigen segment uniek zijn en niet met elkaar kunnen worden vergeleken,” aldus de persverklaring.

Van Tilburg uit Nistelrode kreeg de Retail Excellence Award toegekend, omdat “deze gevestigde, gerenommeerde retailer zich onderscheidt in langdurige klantenbinding door gedurende de jaren mee te gaan met de ontwikkelingen van deze tijd”. Roots uit Amersfoort kreeg de Most Innovative Store Award, “een jonge retailer die minder dan vijf jaar actief is en uitblinkt in originaliteit”. Loavies kreeg de Online Experience Award.

De winnaars van de landelijke retailprijzen zijn gekozen door een jury met daarin: Edwin Belt (branchespecialist Fashion INretail), Fred Rutgers (Retail Trend Watcher), Ingrid Ploegmakers (Manager Marketing Retail en Communicatie bij Colliers International), Kim Pereira (Hoofdredactrice Textilia) en Michel Smit (Inspiringstories.nl en MSL Forward).

Dit zijn de winnaars van de Dutch Retail Experience Awards 2018

De landelijke retailprijzen zijn in 2012 het leven geroepen door modeagentuur Goodbrandz. “Door de opkomst van het webshoppen neemt het belang van attractieve winkels met een authentiek en gevarieerd aanbod toe. Consumenten laten zich in hun koopgedrag steeds meer leiden door beleving, authenticiteit en duurzaamheid. Retailers die consumenten op de juiste manier benaderen, met het juiste aanbod van merken met een verhaal, die met hun klanten blijven communiceren, zijn over een paar jaar de winnaars,” zei Goodbrandz-eigenaresse Cécile Scheele in 2012. De awards werden in het verleden uitgereikt op modevakbeurs Modefabriek. Nu is dat op Soul Salon, de vakbeurs uit de koker van ‘Powering Sustainable Fashion’, initiator en eigenaar van de Dutch Sustainable Fashion Week en Dutch Retail Experience Awards, webplatform InspiringStories.nl, agentuur Goodbrandz en adviesbureau MSL Fashion Forward.

Soul Salon maakte in 2017 zijn ambities kenbaar, een tweejaarlijkse beurs te willen zijn waar merken en labels een platform krijgen die begrijpen hoe commerciële vernieuwend en duurzaam kan zijn. Echter, voor de zomereditie werd besloten alleen te focussen op de Dutch Retail Experience Awards en een ‘pop-up experience store waar branchevreemde merken hun producten kunnen presenteren’, verklaarde Cécile Scheele, de initiatiefnemer van de beurs, in mei. “Na twee edities realiseren we ons dat de uitdaging om tot een werkelijk vernieuwend beursconcept te komen groot is,” aldus Scheele twee maanden geleden. De organisatie richt zich op de januari-editie.

Credit: Beeld: FashionUnited