• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Gap gaat 175 vestigingen sluiten in de VS

Gap gaat 175 vestigingen sluiten in de VS

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Gap gaat fors snijden in het winkelbestand. Het Californische merk heeft aangekondigd dat een kwart van de winkels in de Verenigde Staten zullen sluiten. Ook zullen er in Europa een aantal winkels dicht gaan. Daarnaast verdwijnen er 250 banen. Dat heeft Gap bekend gemaakt.

De Amerikaanse modeketen gaat 175 winkels sluiten in de Verenigde Staten, exclusief outlets en factory stores, op basis van winkelprestaties. Hoewel de berichten nog niet bevestigd zijn, is de verwachting dat er ook een sluitingsgolf in Europa zal plaatsvinden.

Dit jaar zullen er al 140 winkels sluiten, de rest volgt later. Er zullen ongeveer 500 vestigingen over blijven, net als 300 outletwinkels. Tegelijkertijd zullen er 250 banen verdwijnen op de hoofdkantoren, voornamelijk in New York en San Francisco.

“We zijn gericht op het aanbieden van een consistente, merkgerichte collecties en het verbeteren van de klantenbeleving op al onze kanalen, inclusief een kleinere, meer levendige groep van winkels,” zegt Jeff Kirwan, global president van Gap in een persbericht. Gap heeft de laatste tijde veel moeite gehad om klanten te trekken, zo rapporteerde het bedrijf in het eerste kwartaal van dit jaar een omzetdaling van 10 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels. De omzetdaling is in vergelijking met vorig jaar verdubbeld.

De winkelsluitingen zijn onderdeel van een grotere trend van winkelreducties bij merken die zich in Amerikaanse malls hebben gevestigd, zegt Simeon Siegel, een retail equity analyst bij Nomura. “Het is meer een continuering van wat al gaande is,” zegt Siegel in een reactie. “Je grootste concurrent was vroeger je buurman in het winkelcentrum. Nu zijn de ontelbare start-up websites je grootste concurrent. Je hebt niet meer zoveel bakstenen en locaties nodig.”

Gap sluit 175 winkels in de VS wegens tegenvallende prestaties

Art Peck, CEO van Gap, en Jeff Kirwan benadrukken de urgentie van de nieuwe strategieplannen. “Klanten zijn hun shopgedrag in snel tempo aan het veranderen, en deze ontwikkelingen zullen Gap helpen om terug te komen en weer in de spotlight van de consument te staan.” Bij Peck’s aanstelling vier maanden geleden zei de CEO al dat het ‘terugkeren van de groei bij het merk Gap een topprioriteit was’. De bezuinigingen op de kantoren van Gap zijn gericht op het verhogen van de productiviteit en de efficiëntie in besluitvorming, zeggen marktexperts.

Gap verwacht dit jaar een omzetverlies van 300 miljoen dollar, als gevolg van de winkelsluitingen en de eenmalige oplopende kosten, die waarschijnlijk tussen de 140 en 160 miljoen dollar zullen gaan kosten. Naar verwachting zullen de kosten in het tweede kwartaal van het fiscale jaar 2015 erkend worden, en zullen onder andere lease buyouts en afschrijvingen van inventaris omvatten, evenals kosten in verband met de ontslagronde op het hoofdkantoor. De herstructurering zal vanaf 2016 jaarlijks voor een besparing van 25 miljoen dollar moeten zorgen. Op deze manier hoopt Gap de concurrentie aan te gaan met fast fashionretailers als Zara en H&M.

Gap wijzigt strategie wegens tegenvallende resultaten

Het gaat al tijden niet lekker met Gap. In 2014 kwam de netto-omzet uit op 16,4 miljard dollar. De Amerikaanse modegroep zag de netto-omzet in het eerste kwartaal van 2015 met 3 procent dalen naar 3,66 miljard dollar (3,32 miljard euro), terwijl de nettowinst naar 329 miljoen dollar (299 miljoen euro) of 56 cent per aandeel zakte. De merken Gap en Banana Republic kampen met afnemende belangstelling, terwijl het goedkopere merk Old Navy nog steeds als enige groeide. De vergelijkbare omzet steeg bij het merk met 3 procent, terwijl deze bij Gap en Banana Republic met respectievelijk 10 procent en 8 procent daalde.

Gap is hard bezig om het tij te keren. Naast de nieuwe strategieplannen werd onlangs bekend dat er nieuwe talenten bij Gap aangetrokken zijn om de vrouwenlijn recht te trekken. Zo is Steven Sare aangesteld als senior vicepresident merchandising wereldwijd en Alessandra Brunialti is benoemd tot vicepresident van de vrouwenlijn. Tevens heeft Gap onlangs een deal gesloten met Zalando, waar de producten van het Amerikaanse merk in ook verkocht worden. Stefan Laban, senior vicepresident van Gap liet in een interview met FashionUnited weten: "Onze klanten shoppen op allerlei verschillende manieren en kanalen. In de winkel en online via verschillende webwinkels. Rechtstreeks bij de onze, maar ook bij andere webshops zoals Zalando. Doel voor Gap is te zijn waar onze klanten zijn en onze klanten zijn -ook- bij Zalando. Doordat Zalando onze producten met die van andere merken combineert, hopen we daarnaast een nieuwe doelgroep aan te spreken.”

Gap heeft zo’n 3000 vestigingen wereldwijd en is vertegenwoordigd in meer dan 90 landen. Het merk wordt verkocht in 3.300 eigen winkels, daarnaast zijn er meer dan 400 franchisevestigingen en e-commerce verkooppunten. Binnenkort zal Gap tevens geïntroduceerd worden bij V&D, laat inkoopdirecteur Lilian Vos aan Retailnews weten.

Gap