Het wordt overal groot aangekondigd, aankomende vrijdag is het Black Friday. Het koopfestijn dat traditioneel de vrijdag na Thanksgiving plaatsvindt is overgewaaid naar Europa, maar waar een trend is komt altijd een tegengeluid. Zo ook door deze modemerken.

Allereerst de tegenbeweging van merken die simpelweg kiezen om niet meer mee te doen. Dit jaar voegt Monki, van de H&M Group, zich bij deze lijst. “Als merk willen we relevant blijven en toen we luisterden naar onze community merkten we een andere aanpak als het gaat om Black Friday. Daarom hebben we besloten om dit jaar niet mee te doen,” aldus het merk in een e-mail naar alle klanten. De winkels en webwinkel van het merk zijn gewoon open. “We zullen altijd streven naar positieve verandering in onze industrie. We willen een onderdeel zijn van de oplossing, niet het probleem,” aldus de e-mail.

Ook Vagabond Shoemakers kiest ervoor om geen korting te geven. Het merk heeft de boodschap: ‘Koop alleen waar je echt van houdt’. “Natuurlijk moeten we te allen tijde rekening houden met wat we kopen, maar dit is extra relevant tijdens Black Friday,” aldus hoofd communicatie van het merk, Anna Fahle Björcke, in een persbericht. Van de omzet die wordt gedraaid tijdens Black Friday doneert het 10 procent aan goede doelen. Dit jaar werkt het samen met Humanium Metal by IM.

Waar de een ervoor kiest om niet mee te doen, gaan andere merken weer een stap verder. Mud Jeans verhoogt dit jaar de prijzen met tien euro, verdubbeld dit bedrag en doneert 20 euro per gekocht item aan Sea Shepherd. Op passende wijze noemt het modemerk aankomende vrijdag dan ook Blue Friday in plaats van Black Friday. Om consumenten te ontmoedigen stelt het ook een programma samen met ‘betekenisvolle activiteiten’ die mensen kunnen doen in plaats van shoppen.

Sokkenmerk Qnoop voert ook dit jaar weer actie met Green & Social Friday. Vorig jaar doneerde het merk voor elk verkocht paar tijdens het Black Friday-weekend een paar sokken aan het Leger des Heils. Sokken zijn namelijk een van de producten die het minst gedoneerd worden terwijl het hebben van warme voeten wel heel belangrijk is in beleving van kou of warmte. Dit jaar heeft Qnoop de handen ineen geslagen met Movement on the Ground, een organisatie die vluchtelingen op Lesbos helpt, maar ze vooral ook wil helpen zelfredzaam en onafhankelijk te zijn en te blijven.

Daarnaast doen diverse merken mee met de #PeopleFriendlyFashion pop-up in Den Haag. Denk aan Kings of Indigo, King Louie, Katherine Hamnett, Claudia Sträter, Vaude en Havep. In de pop-up van de Fair Wear Foundation kunnen mensen achter de naaimachine kruipen, kennis maken met een kledingmaker uit Bangladesh door middel van een VR-bril of de ‘3 maanden - 33 kledingstukken’ aangaan met King Louie.

Uit onderzoek van ABN Amro bleek deze week dat niet iedereen positief staat tegenover Black Friday. 7 op de 10 deelnemers aan het onderzoek is van mening dat Black Friday onnodige aankopen aanjaagt. Zoals gezegd is er altijd een tegenbeweging te vinden bij een trend. Naar welke hoogten Black Friday nog zal stijgen, of hoe snel het fenomeen weer verdwijnt is niet te zeggen. Het is wel duidelijk dat het de gemoederen flink bezig houdt in de modewereld.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN