Meerderheid Nederlanders “onverschillig tot negatief” ten aanzien van Black Friday
bezig met laden...
Voor sommige consumenten geldt Black Friday als dé dag om goedkoper nieuwe items in te slaan, van nieuwe kleren tot kerstcadeaus. Maar: niet iedereen staat even positief tegenover dit kortingsfestijn. Dat blijkt uit de nieuwste publicatie van de Monitor Duurzaamheid, een analyse die Abn Amro elk kwartaal verricht in samenwerking met PanelWizard. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim duizend Nederlanders.
Vorige week meldde FashionUnited dat Black Friday inmiddels onder 95 procent van de Nederlanders bekend is. Uit een analyse van Thuiswinkel.org bleek dat 74 procent van de Nederlanders zei gebruik te willen maken van de kortingen die op die dag worden aangeboden, en 40 procent zei van plan te zijn die dag nieuwe kleding aan te schaffen.
Het rapport van Abn Amro vermeldt echter dat een meerderheid van de Nederlandse consumenten “onverschillig tot negatief” is ten aanzien van Black Friday. Hoewel 6 op de 10 ondervraagden zeggen Black Friday-aanbiedingen in de gaten te houden, menen 7 op de 10 deelnemers ook dat Black Friday onnodige aankopen aanjaagt. 57 procent van hen beschrijft Black Friday als “overdreven Amerikaans gedoe”. Black Friday is afkomstig uit Amerika en valt traditioneel gezien op de eerste dag na Thanksgiving, wanneer het seizoen voor het doen van kerstaankopen begint. De naam is waarschijnlijk afkomstig uit Philadelphia, waar op deze dag al in de jaren ‘50 chaos ontstond door de grote hoeveelheden koopjesjagers op zoek naar kerstaanbiedingen.
Black Friday mag dan niet onverdeeld populair zijn, uit het onderzoek van Abn Amro komt ook naar voren dat de aanloop naar kerst in Nederland überhaupt niet altijd aanleiding is voor meer consumeren. 55 procent van de deelnemers zegt in deze periode juist minder te kopen, en nog eens 10 procent zegt hier zeker toe bereid te zijn. In de top drie van producten die volgens hen minder kunnen worden gekocht eindigt kleding steevast op nummer een. Twee derde geeft aan in het geheel geen nieuwe kleding aan te schaffen rond de feestdagen.
Intussen zijn de voorbereidingen voor Black Friday wereldwijd in volle gang, bijvoorbeeld bij Amazon, dat dit jaar een zelfs een heuse Black Friday Week organiseert. Uit de kledingbranche komen echter ook tegengeluiden: organisaties zoals Fashion Revolution roepen consumenten steeds vaker op om op Black Friday juist minder of niets te kopen. In een recent artikel in Trouw pleit Gerbrand Kozijn, toezichthouder bij de Autoriteit Consument en Markt, voor het transformeren van Black Friday naar Green Friday: een dag waarop extra aandacht is voor de verduurzaming van de mode-industrie.
In het nieuwe sectorrapport benadrukt Abn Amro dat duurzame producten een groeimarkt zijn. Een groot aantal respondenten van de Monitor Duurzaamheid zegt meer te willen betalen voor eerlijke producten. Hoe groot dit aandeel precies is, wordt door Abn Amro niet vermeld.
Geschreven door Nora Veerman
Foto: Blanca Heise voor FashionUnited