Gemeente Amsterdam verhoogt parkeerprijzen: wat is het gevolg voor de retail?
bezig met laden...
Amsterdam heeft zijn parkeerprijzen verhoogd. Dit schrijft de gemeente Amsterdam op zijn website. Vanaf gisteren kost een uur parkeren in het centrum 7,50 euro in plaats van 5 euro.
Het verhogen van de parkeertarieven werd al aangekondigd in het coalitieakkoord. Het stadsbestuur van Amsterdam hoopt dat mensen door deze maatregel sneller het openbaar vervoer of de fiets pakken, waardoor de binnenstad autoluw wordt. De ruimte die dit oplevert zou volgens de website van de gemeente een groen- of speelplek kunnen worden.
Het parkeren levert de Gemeente Amsterdam elk jaar zo’n 200 miljoen euro op. 32 miljoen gaat op aan de kosten voor controles op straat. Het overgrote deel wordt gestort in het mobiliteitsfonds. Dit geld wordt gebruikt voor de verbetering van het wegennet en de openbare ruimte. Dus ook voor speelplekken en groen.
Parkeren is een veelbesproken onderwerp in retail. In een eerder verschenen artikel op FashionUnited sloot Huib Lubbers, directeur van Bureau RMC zich aan bij de oproep van Detailhandel Nederland aan alle gemeenten tot verlaging van de parkeertarieven bij winkelcentra. In het artikel stelt Lubbers dat een toename in parkeren niet direct hoeft te leiden tot meer bezoekers in de binnenstad, maar dat parkeerverlaging heeft uitgewezen wel te werken. De directeur haalt in het artikel de gemeente Nissewaard aan als voorbeeld. In 2015 nam deze gemeente het besluit het parkeertarief van alle parkeergarages in het centrum van Spijkenisse met 50 procent te verlagen met als resultaat dat het aantal bezoekers met 8,3 procent steeg.
Beeld: FashionUnited