• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Gevolgen herinrichting P.C. Hooftstraat voor winkeliers onduidelijk

Gevolgen herinrichting P.C. Hooftstraat voor winkeliers onduidelijk

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Het duurt niet lang meer: in de zomermaanden juni, juli en augustus krijgt de P.C. Hooftstraat een fikse opknapbeurt. En hoewel de straat erop vooruit gaat, zou het zomaar kunnen dat het voor winkeliers slecht uitvalt. Dat stelt vastgoedadviseur Cushman & Wakefield in een nieuw rapport over de winkelstraat.

De trottoirs van de meest luxe winkelstraat van Nederland zal aan beide zijden van de straat verbreed worden deze zomer. Daarnaast zal een van de twee parkeerstroken aan de P.C. Hooftstraat verdwijnen, om zo meer ruimte te maken voor het fietspad.

“Het is nog onbekend hoe deze plannen uitpakken en wat de gevolgen zullen zijn voor de retail in de straat,” zegt Cushman & Wakefield. “Parkeerplaatsen aan beide zijden van de straat stellen bezoekers in staat hun auto voor de winkels te parkeren, gemakkelijk in en uit te stappen, maar volgens de vastgoedadviseur hebben bezoekers die hun privacy waarderen dit altijd beschouwd als een van de unieke voordelen van de P.C. Hooftstraat. “Het is daarom twijfelachtig of deze bezoekers de straat in het vervolg nog steeds als attractief zullen zien vanuit het oogpunt van privacy.” En dus kan het nieuwe inrichtingsplan best wel eens nadelig zijn voor de winkeliers. “Minder parkeerplaatsen zal hoogstwaarschijnlijk een negatieve invloed hebben op de omzet in de straat.” Daarnaast hebben bredere trottoirs nog een nadeel, zegt Cushman & Wakefield. “Alhoewel brede trottoirs mogelijkheden bieden meer bezoekers te ontvangen omdat er meer ruimte is om te lopen, kunnen ze er ook toe leiden dat de straat in de toekomst meer gezien wordt als een passage in plaats van als winkelstraat.”

Opknapbeurt voor de P.C. Hooftstraat

Bij de herinrichting is goed gekeken naar het pas gerenoveerde Rijksmuseum om de hoek. Het straatbeeld van brede trottoirs met rode stenen wordt doorgetrokken naar de P.C. Naast het sneuvelen van een parkeerstrook over de gehele straat komen er op de nieuwe trottoirs bankjes, fietsparkeerplekken en een stuk of tien bomen. De rijbaan wordt voorzien van drempel met oversteekplaatsen, zodat het verkeer wordt vertraagd en het gemakkelijker wordt om over te steken. Ook wordt overwogen om duurparkeren in te voeren om korte metten te maken met de vele bouwbusjes die hele dagen in de straat blijven staan en lokale retailers een doorn in het oog zijn.

P.C. Hooftstraat profiteert van ligging en internationale toerist

De internationale, vooral niet-Europese, toerist is van groot belang voor de bestedingen in het topsegment van luxury retail, stelt Cushman & Wakefield. De P.C. Hoofstraat profiteert in hoge mate van de ligging in het Museumkwartier. Zo heeft de heropening van het Rijksmuseum tot een groei van 30 procent aan internationale bezoekers geleid.

In Europa wordt er flink geprofiteerd van het toerisme onder luxelabels. Topmerken zoals Prada en Burberry laten zien dat ongeveer 50 procent van de verkoop in Europa wordt gerealiseerd onder toeristen, en topmerk Ferragamo rapporteert zelfs een cijfer van 70 procent. Het verklaart mogelijk ook het vertrek van luxury retailers in de subtop zoals Dr. Adams, Hartman & Hartman, Zumpolle Bagagerie en Didato. Hugo Boss verkleinde 2 jaar geleden zijn aanwezigheid in de P.C. Hooftstraat ten gunste van een nieuwe flagshipstore in de Leidsestraat, die zowel een hogere passantenstroom heeft en als een sterke aantrekkingskracht op toeristen. Naar schatting is zo´n 20 procent van de omzet van Hugo Boss te danken aan de internationale toeristensector.

Luxe retail stijgt, P.C. Hooftstraat meest gewilde locatie

Zowel internationaal als op Europees niveau zijn Chinese en Russische consumenten de belangrijkste besteders in het top-luxe segment. De geopolitieke ontwikkelingen en valutaproblemen hebben echter recentelijk geleid tot een daling in luxe retailbestedingen door Russische toeristen. Zo besteedde deze groep in 2014 zo’n 16 procent minder aan luxe artikelen. Chinese toeristen compenseren deze terugval ruimschoots met een stijging van meer dan 18 procent in luxury retailbestedingen. China is momenteel het grootste luxury retailland ter wereld, met een aandeel van 30 procent in wereldwijde luxe retailbestedingen. De verwachting is dat het aantal niet-Europese toeristen die in 2020 naar Europa komen met 30 procent zal stijgen, en dat de P.C. Hooftstraat in Amsterdam in de komende jaren ook de meest gewilde vestigingslocatie zal blijven van luxury retail, zegt Cushman & Wakefield in het rapport.

De verkoop van luxe goederen in Nederland zal naar verwachting stijgen tot een totaal van ongeveer 4,5 miljard dollar (4 miljard euro) in 2018, wat neerkomt op een stijging van ongeveer 21,5 procent ten opzichte van 2013. Als de P.C. Hooftstraat haar internationale focus blijft ontwikkelen, kan de straat profiteren van de verwachte toename in de toeristische uitgaven in luxe artikelen, stelt vastgoedadviseur Cashman & Wakefield.

p.c.hooftstraat