• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • H&M opent tweede flagshipstore in Bonneterie-pand in Amsterdam

H&M opent tweede flagshipstore in Bonneterie-pand in Amsterdam

Door Yenthe Stuurman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |REPORTAGE

In het monumentale pand waar ruim 100 jaar lang Maison de Bonneterie gevestigd was, een luxe warenhuis en icoon in Amsterdam, is nu een fast fashion keten gevestigd. Op 17 december opende H&M een gloednieuwe flagshipstore in het pand aan het Rokin, terwijl de keten al 13 winkels heeft in de stad. “Dit gebouw is zó mooi, we konden deze kans gewoon niet laten liggen,” aldus Rosemarie Hup, communicatiemedewerker van de winkelketen. FashionUnited was bij de opening aanwezig.

Een half uur voor de officiële opening van de nieuwe winkel staat er nog maar een kleine rij met voornamelijk vrouwen. Vooraan staan mensen met boodschappentassen klaar om naar binnen te gaan. De deuren zijn al open en het gejuich van het personeel dat zich opmaakt voor de opening, is buiten te horen.

Naarmate het tijdstip van de opening nadert, wordt de rij voor de deur langer. Mensen stappen af en toe voorzichtig uit de rij om te kijken of er al iets gebeurt, maar lopen snel weer terug, bang om hun plekje te verliezen. De eerste 100 bezoekers is een goodiebag beloofd en de 250 bezoekers daarna krijgen een giftcard. Bezoekers praten onderling over het aantal mensen dat voor hen staat en proberen uit te rekenen wat de kans op een goodiebag is. “Ik hoop dat ik die giftcard van 250 euro krijg of die goed gevulde goodiebag,” wordt er gezegd.

In het pand van Maison de Bonneterie zijn nog veel monumentale details zichtbaar

Om 10 uur wordt de nieuwe winkel officieel geopend. Het rode lint wordt doorgeknipt door onder andere Sevil Cakmak, de storemanager van de nieuwe H&M, en de bezoekers stromen de winkel in. In het gebouw zijn nog veel monumentale details zichtbaar. De klassieke pilaren zijn gebleven en ook de galerij met balustrade en de indrukwekkende koepel zijn behouden. De roltrappen zijn nieuw, maar vormen een mooi contrast met de oude trappen.

Kinderkleding is te vinden in de kelder. Op de begane grond kunnen klanten terecht voor dameskleding, accessoires en de beautyafdeling, waar bezoekers hun nagels kunnen laten doen. Op de eerste verdieping staat een DJ-tafel, waar muziek wordt gedraaid. De eerste en tweede verdieping staan ook in het teken van de vrouw. Denim, schoenen, lingerie en sportkleding, het is allemaal aanwezig. Ook de H&M Home-collectie is te vinden op de tweede verdieping van het pand. De derde en vierde verdieping is gericht op mannen.

“De eerste klanten stonden al om half 6 in de rij”

Een van de bezoekers van de opening is Daisy Schrandt. Zij heeft een van de 100 goodiebags weten te bemachtigen. “Ik heb de goodiebag! Er zit een cadeaukaart in, een tas van canvas, een notitieblok en een kaars van de H&M Home-collectie,” vertelt ze. Ook het boek ‘On Top’ van blogger Anna Nooshin zit in de tas.

De opening verloopt rustig. Bezoekers kunnen op hun gemak door de winkel lopen en er wordt niet gedrongen bij de kledingrekken. Toch laat het personeel weten dat de eerste klanten al om half 6 ‘s ochtends voor de deur van het pand stonden. Maar drie meiden met alledrie zo’n begeerde goodiebag in hun hand, vertellen dat zij pas om 5 voor 10 in de rij zijn gaan staan.

In tegenstelling tot Den Haag verliep de opening in Amsterdam rustig

Vorige maand opende H&M in Den Haag ook een flagshipstore in het oude pand van Maison de Bonneterie. Deze opening werd heel druk bezocht. “In Den Haag hebben we een groots openingsfeest georganiseerd omdat de opening samenviel met de lancering van de designer collectie H&M x Balmain,” laat Hup weten. De opening in Amsterdam is een stuk kleiner gehouden.

H&M heeft ook een flagshipstore op de Dam in Amsterdam. In beide winkels zullen de toekomstige samenwerkingen met designers verkocht worden, net zoals de exclusive en extended collecties. H&M laat weten nog geen plannen te hebben voor nog meer flagshipstores.

Het Rokin is een belangrijke locatie in Amsterdam

De nieuwe flagshipstore van H&M is gevestigd op een belangrijke locatie in Amsterdam. Vanaf 2017 zal de Noord/Zuidlijn, die nu nog gebouwd wordt, onder het Rokin gaan rijden en komt tussen de Dam en Spui een metrostation. Het Rokin maakt daardoor deel uit van de zogenaamde ‘Rode Loper’, een project van de gemeente Amsterdam om de straten boven de Noord/Zuidlijn een nieuwe inrichting te geven. De buurt zal hierdoor nog toegankelijker worden. Bezoekers lopen vanaf het Centraal Station via de straat de stad in. De nieuwe winkel bevindt zich dus in een druk bezocht stuk van de stad. De nieuwe H&M winkel heeft een ingang aan de kant van het Rokin, maar ook aan de Kalverstraat, waar andere grote retailers zoals Forever21, Urban Outfitters en Mango zijn gevestigd.

Maison de Bonneterie was een kleine keten van warenhuizen in Nederland. De warenhuizen waren gevestigd in Amsterdam, Den Haag en Heemstede. Het bijzondere pand aan het Rokin werd in 1905 gebouwd en beslaat 6 verdiepingen met een winkeloppervlakte van 5.000 vierkante meter. Het warenhuis maakte in februari 2014 bekend zijn deuren te sluiten en op 24 augustus 2014 ging het warenhuis echt dicht. Op 1 oktober 2014 werd bekend dat de Zweedse winkelketen H&M het pand van Maison de Bonneterie zou overnemen.

Beeld: H&M, ANP


Bonneterie
H&M
HM
Maison de Bonneterie