• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Hema start pilot internationaal concept in Nederland

Hema start pilot internationaal concept in Nederland

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het internationale concept dat Hema in Barcelona, Parijs en Londen heeft gelanceerd is zo populair dat het winkelbedrijf het concept ook in Nederland introduceert. Dit weekend heeft Hema vier pilotstores geopend met haar internationale winkelconcept.

De eerste Nederlandse pilot stores zijn gevestigd in Bussum, Uithoorn, Vleuten en Zwijndrecht. Op 13 oktober volgt de vijfde winkel, die zal openen in Enkhuizen. Welke vestiging de zesde pilot winkel wordt, is nog niet bekend. De komende maanden wordt het internationale winkelconcept onder klanten getest. Na de testperiode beslist het winkelbedrijf pas over de definitieve invulling van het winkelconcept, dat in de loop van 2017 wordt uitgerold in Nederland, België en Luxemburg.

Het internationale concept is anders dan het Nederlandse: de buitenlandse winkels zijn in gedeeld in ‘werelden’. Zo zijn dames- en herenmode naast elkaar gepositioneerd, en vinden klanten alle producten voor de badkamer, keuken, baby en woonkamer bij elkaar. “ Al jaren krijgt Hema veel positieve reacties van zowel haar buitenlandse als Nederlandse klanten die tijdens hun vakantie in Frankrijk, Spanje of het Verenigd Koninkrijk een Hema hebben bezocht. Het is vooral de overzichtelijkheid en de frisse uitstraling van de winkels die bij klanten in het oog springt. De indeling in werelden maakt in één keer duidelijk waar klanten moeten zijn,” zegt Hema in een persbericht.

Hema brengt internationaal concept naar Nederland

Volgens de vorig jaar aangetreden CEO Tjeerd Jegen mistte het overzicht in de winkels. “In onze winkels vragen heel veel klanten waar ze iets kunnen vinden. De inrichting was niet gebaseerd op hoe mensen winkelen, maar op wat wij inkochten: herensokken bij kindersokken, badhanddoeken bij theedoeken. Dat was historisch gegroeid,” licht hij toe in het AD. In de nieuwe indeling liggen producten op logischere wijze bij elkaar: alles voor de badkamer op een plek, alle kinderproducten samen en de sportkleding in dezelfde hoek. Dit zal er toeleiden dat klanten ook sneller een extra product uit dezelfde ‘categorie’ meenemen, denkt international format manager Saskia Touw in dezelfde krant.

Naast een andere ordening wordt de indeling ook aangepakt. De gangpaden worden breder, zodat er nog steeds genoeg ruimte is om te lopen als er een kinderwagen of scootmbiel staat. Dat betekent minder ruimte op de schappen, maar dat wordt opgelost door vaker bij te vullen. “Lagen vroeger vier planken vol met dezelfde shirts, nu hebben we vier verschillende shirtjes aan één rek hangen. Dat betekent dat we spullen vaker moeten bijvullen vanuit het magazijn, maar ook dat we zo beter kunnen laten zien hoe je kleding kunt combineren,” aldus Jegen in het AD. In het buitenland zijn de ‘legere schappen’ al een succes. Volgens de CEO ‘leveren de kleinere winkels in het buitenland met minder artikelen een veel hoger rendement dan de Nederlandse vestigingen’.

Internationale concept Hema: bredere gangpaden en minder artikelen

Bij de nieuwe indeling is gekeken naar het klantengedrag in e-commerce. Online bezoekers vinden een product immers binnen een paar kliks. Vooral jongeren, die het snelle internet gewend zijn moet het makkelijker worden met de nieuwe indeling. “Zij hebben zo’n korte aandachtsspanne, dat alles in de winkel ook meteen vindbaar moet zijn,” zegt de CEO in de krant. De webshop van Hema was tevens een goeie tool om de vraag van klanten te tracken. Zo werd de badmodecollectie al zes weken eerder online gezet dan dat het in de winkels werd aangeboden. Van de goedlopende items kon nog op tijd iets worden bijbesteld.

Internationaal winkelconcept Hema onderdeel van expansieplan

Het nieuwe winkelconcept is een onderdeel van de expansiestrategie van Hema, waarbij de warenhuisketen zich focust op Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje. Hema heeft vooral hoge ambities in Spanje. Na de opening van de eerste winkel buiten Madrid in juni rolt het warenhuis een strategisch plan uit om in 3 jaar tijd 40 vestigingen in Spanje te openen. Eind augustus opende Hema een nieuwe winkel in Lyon, in het op twee na grootste winkelcentrum in Europa. Naast verdere expansie in het buitenland en in e-commerce zet de warenhuisketen ook hard in op het revitaliseren van de winkels in de Benelux.

Jegen zou uiteindelijk alle 560 Nederlandse Hema-winkels naar het internationale model willen ombouwen, maar eerst de pilot afwachten. “Dat moeten we voorzichtig doen, want het wordt een revolutie voor de klant,” zegt Jegen eerder tegen het FD. “We willen een nieuw concept niet zomaar uitrollen. Onze klanten zijn gewend dat de sokken bij de sokken liggen en de onderbroeken bij de onderbroeken, of ze nu voor kinderen of volwassenen zijn. Dat kun je niet zomaar omgooien, omdat mensen nu eenmaal aan die inrichting zijn gewend.”

Beeld: Facebook Hem España

HEMA