• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Het einde lijkt nabij voor American Apparel

Het einde lijkt nabij voor American Apparel

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Sinds het Canadese Gildan Activewear de nieuwe eigenaar is, lijkt het gedaan met American Apparel in de Verenigde Staten. De 110 Amerikaanse winkels worden in rap tempo gesloten en zeker 2.400 medewerkers verliezen hun baan.

De Noord-Amerikaanse ketens zullen binnen 90 tot 120 dagen (voor eind april) allemaal dicht zijn. Het hoofdkantoor in Los Angeles, het distributiecentrum in La Mirada, Californië en de productielocaties Garden Grove en South Gate sluiten ook hun deuren. Verder staan er nog 1.000 banen op de tocht, maar daar is nog geen duidelijkheid over, zegt een woordvoerder in een statement.

Vorige week werd Gildan Activewear de nieuwe eigenaar van American Apparel, nadat het een bod had gedaan van 88 miljoen dollar (82,5 miljoen euro). Bij de overname meldde het Canadese bedrijf al dat het niet door zou gaan met de kledingketen in de Verenigde Staten. Analisten voorspellen dat het merk alleen via groothandel en warenhuizen verkrijgbaar zal blijven.

Tegen het einde van 2016 werden er al 12 van de 13 winkels in Groot-Brittannië gesloten, ook de e-commerce in Europa is opgehouden. In Nederland heeft American Apparel nog twee winkels en in België zit nog een vestiging in Antwerpen. Het is niet duidelijk wat er met deze winkels gaat gebeuren.

American Apparel sluit 110 winkels in de Verenigde Staten

De rechter gaf vorige week toestemming voor de overname van American Apparel. Gildan Activewear betaalde 88 miljoen dollar voor het intellectuele eigendom en de productieapparatuur, evenals 15 miljoen dollar voor de groothandel inventaris en inkooporders. Er werden ook kleinere deals gesloten voor andere locaties, waaronder Garden Grove. De nieuwe eigenaar Broncs verwacht 300 banen te kunnen redden.

Eerder liet Gildan nog weten rekening te houden met geschiedenis en erfenis van American Apparel. Ook zou de productie in de Verenigde Staten blijven. Nu lijken de zaken heel anders te liggen. Op het hoofdkantoor in Californië en productielocaties worden veel banen geschrapt. De nieuwe eigenaar laat de meeste collecties al in de lagelanden maken en het ziet ernaar uit dat ook American Apparel daar geproduceerd zal worden. In dat geval zal het merk afscheid moeten nemen van de slogan 'Made in the USA - Sweatshop Free, Designed, Cut and Sewn in Los Angeles'.

“Het bedrijf heeft al een aantal maanden geleden een Warn Act Notice uitgegeven, om medewerkers te laten weten dat een verkoop kon leiden tot het reduceren van de business gebieden, afhankelijk van de koper,” stelt een woordvoerder maandag. Ze wijst erop dat het bedrijf, dat vaak overhoop lag met medewerkers, ‘constant geschreven en gesproken heeft’ met het personeel, om hen op de hoogte te stellen van het verkoopproces en de bijbehorende verwachtingen. Ook heeft het bedrijf verschillende activiteiten georganiseerd, zoals carrière coaching, een resource center en een banenmarkt.

American Apparel, dat vooral voor opschudding zorgde met shockerende reclamecampagnes, beleefde gouden tijden in 2007. Daarna ging het snel bergafwaarts met het bedrijf, dat sinds 2010 jaarlijks verliezen bij schreef. In 2014 werd oprichter Dov Charney geschorst en ontslagen vanwege wangedrag. Ook zou hij misbruik hebben gemaakt van collectieve fondsen. Sinds zijn vertrek is het niet meer goed gekomen met American Apparel. In november vroeg het bedrijf voor de tweede keer Chapter 11 Bankruptcy Protection aangevraagd aan. De aanvraag lijkt op uitstel van betaling. De Amerikaanse keten kwam in de problemen, slechts enkele maanden na het aflossen van de schuld van 200 miljoen dollar en de vorige aanvraag van Chapter 11 in februari 2016.

Beeld: American Apparel website en Facebook

American Apparel