Hudson’s Bay: “Het concept en merkenaanbod passen bij deze tijd”
bezig met laden...
Hudson’s Bay gaat zich positioneren als upmarket premium contemporary department store. De winkelformule zal ‘de consument verrassen’ en zal heel flexibel worden, om zo te blijven voldoen aan de wens van de klant. Ook heeft het warenhuis een merkportfolio van 500 merken samengesteld, dat bestaat uit Amerikaanse premium merken, Europese merken en (inter)nationale opkomende merken. Dat werd bekendgemaakt tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam.
“Heel veel merken kwamen op ons af,” vertelt directeur Marketing en Inkoop Jacco van der Steen. “We vonden het heel belangrijk om een goede mix te maken. We willen er voor iedere klant zijn, maar wel op een manier die qua beleving en presentatie past bij deze tijd.”
Na maanden van speculatie presenteerde Hudson’s Bay een merkportfolio van 500 merken aan de pers. Zo heeft het Canadese warenhuis onder meer Topshop, Topman, CK Jeans, Opening Ceremony, The Kooples, Nike, Rika, Love Stories, MAC, Aveda, Vedder & Vedder, Vitra en Hay aan zich weten te binden. Daarnaast is het merkportfolio per stad toegespitst op de wensen van de lokale klant. De directeur Marketing en Inkoop licht toe: “We hebben onze winkels op drie verschillende types ingedeeld en daar het merkenaanbod op aangepast. Heel veel merken zijn in alle winkels verkrijgbaar, anderen alleen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Den Bosch. En sommige merken ook alleen in Amsterdam. 50 procent van de vloer wordt Fashion, 30 procent wordt Beauty en de overige 20 procent wordt Home.”
Hudson’s Bay positioneert zich als premium warenhuis
“Internationale merken als Armani, Tommy Hilfiger en Hugo Boss, die hebben we. Ze zijn bekend en herkenbaar voor de klant. Daarnaast willen we een contemporary uitstraling creëren door merken zoals The Kooples en Opening Ceremony. Die zullen we presenteren in een multibrand omgeving, zodat we ook snel kunnen wisselen. Dat past goed bij de ‘contemporary klant’. Gerenommeerde merken zullen meer in een shop-in-shop omgeving te vinden zijn,” zegt Van der Steen, die benadrukt dat het ‘geen vliegveldconcept wordt’. “Shop-in-shops worden gepresenteerd met eigen meubilair, zodat we flexibel zijn.” Nederlandse merken krijgen ook een belangrijke positie in het merkenaanbod, want het wordt ‘een warenhuis voor de Nederlandse consument’. Zo zijn G-Star Raw, Denham en Scotch & Soda straks te vinden in de schappen van het warenhuis.
In het winkelconcept is extra veel aandacht voor speciale samenwerkingen en exclusieve collecties. Van der Steen: “Er komen 50 studio ruimtes binnen onze winkels, op bijna elke etage wordt 20 tot 25 vierkante meter vrijgemaakt voor opkomende en nieuwe merken. We willen de klant vernieuwing en actualiteit te laten zien.” De studio’s hoeven overigens niet altijd ingericht te zijn met mode. “Het zou ook een cactusshop kunnen zijn,” fantaseert de directeur Marketing en Inkoop. De studio’s zullen ook gebruikt worden voor de presentatie van samenwerkingscollecties en limited editions.
Bijzonder is dat een groot aantal van de (inter)nationale merken speciaal voor Hudson’s Bay een limited edition ontwikkelen. Deze items zijn onderdeel van The Limiteds-collectie, waarin de iconische kleurstrepen van Hudson’s Bay op creatieve wijze zijn verwerkt. Jacco van der Steen: ‘We werken nauw samen met de iconische merken uit ons merkportfolio. Zo heeft Karl Lagerfeld een tas ontworpen en is G-Star met een speciale Hudson’s Bay-jeans in het assortiment vertegenwoordigd. Ook zijn er ‘Limiteds’ van onder andere Zoe Karssen, Swatch en Vitra.”
Een aantal van de meest getalenteerde jonge smaakmakers uit Nederland werd gevraagd om een ontwerp voor The Limiteds-collectie te maken. David Laport ontwierp een rok met top, Tess van Zalinge bedacht een lingeriesetje, en Alexandra Frida maakte een pak dat ook als losse items gedragen kan worden. Alle producten in de The Limiteds-collectie zijn in beperkte en genummerde oplage te koop. De collectie is al te reserveren via de Hudson’s Bay-app en beschikbaar in de winkels vanaf de officiële openingen. Van der Steen: “Vanaf het begin hebben we ons ingezet voor jong talent. Samenwerking met partners vinden wij heel belangrijk, belangrijker dan spullen verkopen. We willen jong talent een platform geven, zodat ze een kans krijgen tussen de gerenommeerde merken.”
Hudson’s Bay: “Het is belangrijk dat je een winkel hebt die klopt”
Bij de presentatie liet Edo Beukema, verantwoordelijk voor de Nederlandse expansie van Hudson’s Bay, al weten dat de zoektocht naar het juiste merkenaanbod een ‘intensief proces’ is geweest. Van der Steen: “In juni vorig jaar hebben we een evenement georganiseerd om ons te introduceren aan alle merken. Met Edo ben ik de grote merken gaan bezoeken om te kijken of ze met ons in zee wilden. Daarna hebben we een inkoopteam samengesteld.” Hij vervolgt: “Merken beslissen het pas in het inkoopseizoen. Je kan nog zoveel voorbereiden, maar dan pas valt het.” Het lastige was natuurlijk dat er vanuit een nieuw concept moest worden besloten, wat op dat moment nog in de steigers stond. Er was dus veel vertrouwen nodig vanuit de merken. Inmiddels zijn alle deals rond.
Van der Steen vertelt: “De grote merken zijn we als eerste gaan benaderen.” Welke merken er bovenaan het lijstje stonden wil hij niet zeggen, maar of een merk al ergens anders te koop was speelde wel mee. “Met Tommy Hilfiger, Hugo Boss en Armani zijn we al wel heel vroeg in gesprek gegaan. Net als luxe make-up merken.” Ja, er zijn wel een paar merken ‘spannend geweest’, grijnst hij. “De hogere gepositioneerde merken willen weten welke andere labels er nog meer in het assortiment komen voor ze ‘ja’ zeggen - en terecht. Andere hoog gepositioneerde merken vonden het zo gaaf dat ze ‘sowieso’ mee wilden doen.”
Tijdens de presentatie werd al duidelijk dat het merkenaanbod regelmatig zal worden aangepast. Ook zijn er nog merken die nu nog niet gepresenteerd zijn, die wellicht later komen. “Er zijn merken die heel graag willen, maar er zijn ook merken die rekening houden met bestaande winkels in Nederland, of merken die een seizoen wachten. Maar ik ben heel tevreden met het merkenaanbod zoals het er nu ligt,” aldus Van der Steen. Ook merken die in het begin nog hun twijfels hadden, zijn inmiddels aan boord, vertelt hij trots. “Ik ben heel veel merken dankbaar dat ze dit supporten.”
“We moeten ook nog veel leren hoor, dus denk niet dat het merkportfolio er over drie jaar nog steeds zo uitziet,” benadrukt de directeur. “Op basis van de klant zullen we ook aanpassingen doen. Als het werkt rollen we het uit en als het niet werkt maken we het ook zo weer kleiner. De markt support ons hierin.”
Vaste spelregels voor een samenwerking met Hudson’s Bay zijn er niet legt de directeur uit, maar ‘er moet natuurlijk wel geld aan verdiend worden’. “De merken moeten uiteindelijk wel gaan presteren, maar natuurlijk zetten wij ook een winkel neer waardoor dat mogelijk moet worden. Het is belangrijk dat we partners hebben die dit samen met ons willen doen.” Bij warenhuis Hausmann -dat voorheen in het pand zou komen- lieten diverse luxemerken het afweten, omdat de Bijenkorf daar moeite mee zou hebben. Had Hudson’s Bay ook last van concurrentie? Van der Steen: “Ach, er zijn altijd redenen waarom een merk wel of niet wil komen. Dat zijn verschillende redenen. Ik ben heel blij met het aanbod zoals het nu is.” Hij vervolgt: “Het is belangrijk dat je een winkel hebt die klopt, waar mensen graag komen en die ze op nieuwe ideeën brengt. Het logo is niet het belangrijkste. Het gaat om de juiste producten voor de klant.”
Op 17 augustus opent Hudson's Bay haar eerste winkel aan het Amsterdamse Rokin. De officiële feestelijke opening vindt plaats op 19 september. Daarna openen er nog negen in de rest van het jaar.
Beeld: Hudson’s Bay