• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Januari 2016: hoogste aantal faillissementen in 12 maanden tijd

Januari 2016: hoogste aantal faillissementen in 12 maanden tijd

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Voor Nederlandse detaillisten kende 2016 allesbehalve een gemakkelijke start. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is gebleken dat het aantal faillissementen in de detailhandel in de eerste maand van het jaar het hoogste punt bereikte van de afgelopen twaalf maanden. In totaal viel het doek voor 63 retailers, meldt Retailnews.

Aantal faillissementen bereikt hoogtepunt in januari 2016

In het afgelopen jaar werden in totaal 538 retailers failliet verklaard, en hoewel het in 2014 nog 645 winkeliers betrof, ziet het ernaar uit dat de retailsector het ook komend jaar zwaar te verduren krijgt. Zo stelt het ING Economisch Bureau dat de winkelleegstand in 2016 verder zal oplopen en dat dit jaar mogelijk de grens van 10 procent zal worden overschreden. Doordat winkelvoorraden groeien en omzetten dalen, stelt ING in het rapport dat het moeilijker is om winkels rendabel te houden. Daarnaast zorgen faillissementen dat winkelruimte leeg komt te staan, en het is steeds moeilijker om deze ruimte weer op te vullen. In 2015 gingen bijvoorbeeld twaalf Esprit franchises failliet, evenals de winkels van schoenenketen Macintosh en de vestigingen van Kennedy en Au Bon Marché.

De cijfers liegen er niet om, en ook deskundigen zijn van mening dat de retailsector in zwaar weer verkeert. Vooral failliete modebedrijven haalden in het afgelopen jaar met regelmaat het nieuws, en volgens retaildeskundige Paul Moers zal deze tendens zich voortzetten als bedrijven het roer niet omgooien. Vooral modebedrijven in het middensegment hebben moeite het hoofd boven water te houden, al denkt Moers dat de hele kledingmarkt momenteel onder druk staat. Winkeliers moeten de moed echter niet opgeven, maar een nieuwe aanpak bedenken waarmee ze kunnen inspelen op de veranderende consument. Wat Moers daaronder verstaat? “Ze zouden hun winkels spannend moeten maken, onder andere door bijzondere items aan te bieden, uitzonderlijk goed personeel in te huren en het internet naar de winkelvloer te halen.”

Verandering is nodig om de retailsector weer te laten floreren

Terwijl Moers beweert dat retailers het heft in eigen handen zouden moeten nemen om meer klanten te trekken, benadrukt Cor Molenaar dat ook andere partijen hierin een rol zouden moeten spelen. Volgens de retaildeskundige schuilt er een groot gevaar in het denkbeeld dat winkeliers op zichzelf staan en dus zelf moeten zorgen dat zij de huidige situatie het hoofd kunnen bieden. Winkels zijn onderdeel van een grotere leveringsketen, en daarom zijn onder andere leveranciers en gemeenten ook van belang bij de strijd tegen faillissementen en winkelleegstand. Met name voor leveranciers is een belangrijke rol weggelegd, vertelt Molenaar aan FashionUnited. “Leveranciers zijn vaak sterk gericht op marge, maar zij moeten juist beter samenwerken met winkeliers.” Vaak geldt dat retailers een risico nemen wanneer zij groot inkopen, en Molenaar denkt dat leveranciers winkeliers tegemoet moeten komen door een deel van dit risico op zich te nemen. “Retailers moeten altijd afrekenen op het moment van inkopen, maar zij zouden minder risico lopen wanneer ze pas hoeven te betalen zodra producten ook daadwerkelijk zijn verkocht,” licht Molenaar toe.

Retailers moeten samenwerken met leveranciers om faillissementen tegen te gaan

Een ander probleem waar retailers regelmatig mee te maken hebben, zijn voorraden die maar niet worden verkocht. Ook hier kunnen leveranciers volgens Molenaar retailers helpen: “Leveranciers zouden items die na bijvoorbeeld drie maanden nog in de winkels hangen moeten verkopen via andere kanalen zoals een webshop of outlet. Op die manier houd je het aanbod in de winkels actueel, waardoor het ook voor de klant leuk blijft.” Als een winkelier dit zelf zou doen, zou het aanbod minder groot zijn dan wanneer een leverancier alle overgebleven voorraden bundelt. Tot slot is ook een rol weggelegd voor gemeenten in het tegengaan van faillissementen en leegstand in de detailhandel. Zij moeten volgens Molenaar een plan bedenken om winkelgebieden op de lange termijn weer aantrekkelijk te maken. Door te investeren in meer winkels in de binnenstad, kunnen leegstaande panden worden opgevuld, wat uiteindelijk alle retailers ten goede komt. De recente golf van faillissementen en de oplopende leegstand zijn namelijk niet alleen slecht nieuws voor winkeliers, maar voor de economie in zijn geheel. En alleen door samen te werken, kan daar volgens Molenaar iets aan worden gedaan.

Benieuwd naar welke moderetailers de afgelopen tijd failliet gingen? Morgen verschijnt op FashionUnited een overzicht.
CBS
Centraal Bureau voor de Statistiek
Faillissement