Locatus: Vaste koopzondag drukker dan incidentele koopzondagen

In bijna 70 procent van alle gemeenten is het mogelijk voor retailers om de deuren op zondag te openen, zo bleek eerder dit jaar aan de hand van onderzoek van Detailhandel Nederland. Dat de mogelijkheid er is om elke zondag de deuren te openen, betekent niet dat winkeliers dat ook altijd doen. Kosten zijn voor retailers vaak hoog en wat levert het concreet nou op? Welke consumenten komen op zondag de stad in?

In de ene plaats gaan de winkels op één zondag in de maand open, in de ander elke week en in sommige plaatsen alleen op aangewezen zondagen. Welk effect heeft dit op bezoekersaantallen? Onderzoeksbureau Locatus dook in de cijfers en laat zien dat een koopzondag die elke zondag plaatsvindt de meeste bezoekers oplevert. Ook de zaterdag voor een koopzondag blijkt beter bezocht, dan zaterdagen waarop de winkels op zondag gesloten zijn. Op deze zaterdagen komen 4 procent meer bezoekers. “Uit de cijfers blijkt dus zeker niet dat een zondagsopenstelling zorgt voor minder bezoekers op de voorafgaande zaterdag," aldus Gertjan Slob, directeur onderzoek Locatus.

Over het algemeen zijn koopzondagen 55 procent drukker dan niet-koopzondagen in de plaatsen die incidenteel een koopzondag hebben. In vergelijking met zaterdag is het verschil nog beter te zien welk effect een incidentele koopzondag heeft. In de plaatsen waar maar op enkele momenten een koopzondag is, komt 50 procent van het normale bezoekersaantal van zaterdag op de koopzondag opdagen. In plaatsen waar elke zondag de winkels haar deuren openen, ligt dit op tweederde van de bezoekers van zaterdag. “Een incidentele koopzondag trekt relatief veel minder bezoekers dan een vaste koopzondag,” aldus Locatus.

Beeld: Pexels