Menage Men geopend: 'Ik geloof in stenen winkels'

Een hoogwaardig fashion retailconcept, dat is wat modeonderneemsters Anne Marie Kramer en Vanessa Tersteeg voor ogen hadden toen zij in december een damesmodewinkel openden in Amsterdam. Half juli is daar een tweede winkel met herenmode bijgekomen. Beide winkels zijn gevestigd in de vleugels van Hôtel Droog en zowel binnendoor als vanaf de straat toegankelijk. "Ik woon in de buurt," vertelt Kramer, "en was al langer op zoek naar een goede locatie voor een nieuwe winkel." Hôtel Droog wilde een meer permanente invulling voor een deel van de begane grond van het bijzondere 17e eeuwse pand aan de Staalstraat, hoek Groenburgwal, waar de design store ook een café, expositieruimte en een éénkamerhotel exploiteert. In het verleden zijn de vleugels van het gebouw door verschillende partijen ingevuld en waren hier onder meer pop-up shops en exposities te vinden.

De naam Menage a Trois verwijst naar de drie pijlers: mode, beauty en interieur

Kramer, die al ruim 25 jaar werkzaam is in de mode, vertelt dat voor de lege ruimte werd gezocht naar een modepartij van internationaal niveau. "We moesten door de ballotage, maar het is gelukt. Menage zit in hetzelfde pand, maar opereert verder zelfstandig van Droog." Menage, voluit Menage a Trois naar de drie pijlers mode, beauty en interieur, mikt op designliefhebbende klanten van de concept store en toeristen die in de luxehotels in het centrum van de stad logeren. Anne Marie Kramer gelooft heilig in stenen winkels, mits daar goede service een hoogwaardige klantervaring wordt geboden. Dat betekent dat klanten, dorstig of hongerig van het passen, ook iets te drinken of te eten krijgen. Rustig de tijd kunnen nemen om keuzes te maken en daarbij goed worden geadviseerd. “Bovendien is dit de enige modewinkel in Amsterdam met een eigen binnentuin,” zegt Kramer met een lach.

Menage Men geopend: 'Ik geloof in stenen winkels'

De twee winkels bieden exclusieve designermerken als Y-Project, Joseph, Chalayan, Marni (heren) en Schueller De Waal (dames). Daarnaast zijn exclusieve geuren, objecten en meubels te koop. Voor de winkel selecteert het duo niet alleen de meer toegankelijke items, maar ook de sprekende looks van de catwalk. “Ik geloof echt in het beeld zoals het door de designer is bedacht,” zegt Kramer, “dat willen we brengen en niet een verwaterde versie.” Tijdens de openingsborrel voor de herenwinkel werd de nieuwe pre-summer collectie van het jonge luxe dameslabel Rouge Margaux van de hand van de Turks-Nederlandse ontwerper Cem Cinar getoond, die in november wordt uitgeleverd. Te zien waren onder meer ruimvallende jasjes in wit en groen, overhemden met grote manchetten en knopen met kettinkjes, een groen broekpak met een decoratie van zwart kant en een rode kaftan. Cinar die aan Artez en Esmod heeft gestudeerd en nu in Parijs woont, zegt dat Rouge Margaux het eerste seizoen al door tien winkels is ingekocht en straks behalve bij Menage in Amsterdam ook bij Barneys New York verkrijgbaar zal zijn.

Dat merkaanbod en de hoge serviceambities van de zaak vragen om ervaren winkelpersoneel en dat blijkt lastig te vinden. Kramer: “Winkelpersoneel is hier vaak sluitpost op de balans, terwijl goede en gepassioneerde mensen cruciaal zijn voor je zaak. Wij vinden daarom dat je daarin moet investeren.”

Foto's: Menage