• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Nederlandse consument koopt steeds vaker bij buitenlandse Europese webshop

Nederlandse consument koopt steeds vaker bij buitenlandse Europese webshop

Door Marjolein Stormezand

25 jan. 2019

Het vertrouwen van Nederlandse consumenten in buitenlandse webwinkels in de Europese Unie groeit. Volgens het CBS kochten Nederlanders in het derde kwartaal van 2018 voor ongeveer 406 miljoen euro bij de Europese webshops. Dat is 14 procent meer dan in het derde kwartaal een jaar eerder. In totaal werd in de eerste drie kwartalen van 2018 meer dan 1253 miljoen euro (exclusief btw) uitgegeven.

De internetverkopen van de Nederlandse detailhandel waren volgens het onderzoek van het CBS in het derde kwartaal van dit jaar bijna 18 procent hoger dan in 2017. De totale omzet van de Nederlandse detailhandel was in de eerste drie kwartalen van 2018 ruim 3 procent hoger. Pure webwinkels in Nederland zetten in de eerste drie kwartalen ruim 14 procent meer om, bij Nederlandse detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een webwinkel, waren de internetverkopen 26 procent hoger.

Het CBS schrijft dat het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels voor een consument niet altijd goed te zien is. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.