(advertentie)

Nederlandse retailers zien kansen in Google Shopping. Ze investeerden afgelopen jaar 99 procent meer in Product Listing Ad’s volgens de Nederlandse Search Studie. Dat blijkt uit onderzoek van IAB Nederland en Data Driving Marketing Association (DDMA).

Het onderzoek focust zich op de zoekmachinebestedingen uit de retail-, reis- en financiële sector. Deze bestedingen van retailers zijn afgelopen jaar met 36 procent gestegen. Denk hierbij aan het invoeren van zoektermen zoals ‘jurk’ waarbij bijvoorbeeld modeketen Mango met een advertentie bovenaan de zoekresultaten staat.

Naast deze online advertenties, investeren retailers ook in Google Shopping. Deze manier van adverteren maakt gebruik van Product Listing Ad’s. Bij een zoekterm krijgt de consument bijvoorbeeld 8 voorbeelden van een jurk van verschillende merken. Over het algemeen namen de uitgaven met 99 procent toe. In het laatste kwartaal maakte deze advertentie 31 procent uit van de zoekmachinebestedingen in de sector.

Vorig jaar bleek uit onderzoek van Ipsos dat 40 procent van de zoekopdrachten over producten op Google breed georiënteerd zijn. Volgens de zoekmachine is het daarom belangrijk voor retailers om aanwezig en bruikbaar te zijn. “Als je als merk bijvoorbeeld een breed assortiment van banken aanbiedt, moet je tevoorschijn komen als mensen zoeken op zowel ‘banken’, ‘slaapbanken’, ‘ligbanken’ en sofa’s’.” Daarnaast speelt het beeld mee in het keuzeproces van de consument lichtte Google vorig jaar toe. Google Shopping voorziet in deze behoefte van de consument.