Nederlandse moderetailers zijn klantvriendelijk, maar onvindbaar op internet
bezig met laden...
Nederlandse moderetailers scoren gemiddeld een onvoldoende als het gaat om hun vindbaarheid op internet. Dat is de conclusie van E-commercebureau ISM eCompany, dat onderzoek deed naar de online vindbaarheid van moderetailers. Winkeliers zijn wel klantvriendelijk, maar vier van de vijf hebben hun websites niet genoeg geoptimaliseerd voor zoekmachines. En dat in een tijdperk waarin de online bestedingen voor kleding fors toenemen.
Onlangs bleek uit onderzoek van GfK dat consumenten online kledingwinkels het afgelopen jaar meer zijn gaan waarderen, vooral op het gebied van service. Dat pakte deze week nog goed uit voor Gaastra, dat in München de Shop Usability Award 2015 in de categorie mode binnensleepte. Het nautische kledingmerk breidde zijn webshop de afgelopen maanden flink uit met nieuwe, klantenbindende functies. Zo maakt Gaastra meer gebruik van visuals en storytelling en biedt de kledingfabrikant bovendien de mogelijkheid tot in-store bezorging in Nederland en België. De Usability Awards werden in twaalf categorieën uitgedeeld aan de meest gebruiksvriendelijke webshops in Duitsland. Ontwikkelingen op het gebied van klantgerichtheid en authenticiteit waren daarin doorslaggevend.
Retailers richten zich op optimale online klantenbeleving
Steeds meer retailers breiden hun webshops uit met opties die de klantenervaringen moeten vergroten. Zo heeft lingerieketen Hunkemöller onlangs aangekondigd haar shop app uit te breiden met nieuwe functies waarbij gebruikers persoonlijke berichten en aanbiedingen kunnen ontvangen. Ook maakte Nederlands modemerk Garcia Jeans recentelijk bekend zijn website om te bouwen naar een gebruiksvriendelijker klimaat. De nieuwe site is gebaseerd op een modetijdschrift en biedt consumenten inspiratie en handige opties die kunnen helpen bij de zoektocht naar een perfecte jeans. “We willen open en toegankelijk zijn voor onze consument, vertelt Jeroen Coppens, Marketing en Communicatie manager bij Garcia Jeans, aan FashionUnited. “Consumenten willen tegenwoordig zo persoonlijk mogelijk behandeld worden.”
Nederlandse moderetailers zijn slecht vindbaar op internet
Een goede, klantvriendelijke webshop is echter geen garantie voor een goede vindbaarheid op internet. Nederlandse winkeliers scoren dit jaar gemiddeld een 4,8 als het gaat om hun vindbaarheid via Google. Hoewel het percentage moderetailers dat op dit gebied een voldoende scoort met vijf procent is gestegen ten opzichte van 2013, hebben de meeste moderetailers hun websites volgens het SEO Fashiononderzoek van ISM eCompany nog niet genoeg geoptimaliseerd. Dat meldt Jurjen Jongejan, manager Online Marketing bij het e-commercebureau, in een persverklaring. En dat terwijl uit recent onderzoek van GfK is gebleken dat Nederlandse consumenten in de eerste helft van dit jaar 565 miljoen euro uitgaven aan de online aankoop van kleding. Dat is meer dan de helft van het totale aantal online bestedingen aan producten en diensten.
Voor het SEO Fashiononderzoek werden 85 online modeplatforms met minimaal één fysieke vestiging in Nederland meegenomen. Ze werden beoordeeld op verschillende aspecten zoals content, paginasnelheid en mobiele elementen. De cijfers voor deze aspecten gaven inzicht in de online vindbaarheid van de platforms.
Multi-brand webshops zijn online beter vindbaar dan mono-brand webshops
Winkels die meerdere merken verkopen, scoren in het onderzoek aanzienlijk hoger dan eigen winkels. Van de onderzochte multi-brand webshops staat Only for Men bovenaan met een score van 7,4, gevolgd door The Stone en The Sting met respectievelijk een 6,9 en 6,7. Bijna driekwart van 43 multi-brand winkels die zijn onderzocht, scoort een onvoldoende. Met een score van 6,3 neemt G-Star de koppositie in bij de mono-brand stores. Van de 42 onderzochte mono-brand webshops hadden 31 een onvoldoende.
Een onvoldoende in het onderzoek betekent volgens Jongejan overigens niet dat de retailer niet voorkomt in de zoekresultaten van Google. Hij stelt dat de zichtbaarheid sterk samenhangt met de domeinautoriteit, dus de mate van vertrouwen die Google in een website heeft. “Ongeveer zestig procent van de zichtbaarheid wordt bepaald door linkbuilding. Een extreem voorbeeld daarvan is H&M: in het onderzoek zelf scoort de modeketen slecht met een 2,8, maar door het aantal links naar hun webshop eindigt het wel hoog in de zoekresultaten bij Google,” legt Jongejan uit.
Jongejan denkt dat met de groei van het aantal online aankopen ook de professionaliteit op het gebied van zoekmachine-optimalisatie de komende jaren toeneemt. “Linkbuilden gaat een continu proces worden voor bedrijven, want ze kunnen veel winst behalen op het gebied van online vindbaarheid. Ondanks de opkomst van sociale media als Facebook en Instagram blijft Google daarin wel dominant,” meldt hij nog.