Onderzoek: deze emoties doorlopen online shoppers tijdens het winkelen

Nederlanders zijn fervent online shoppers blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het CBS. Nederland staat zelfs in de top 5 van Europese landen waarin het grootste percentage van de bevolking in 2017 online gewinkeld heeft. Dat Nederlanders veel online winkelen, betekent niet dat het altijd van een leien dakje gaat, zo blijkt uit de Emotional Shopping Index van Klarna. Uit onderzoek onder 1000 Nederlandse consumenten blijkt namelijk dat online winkelen een emotionele rollercoaster is.

Uit het onderzoek blijkt dat online winkelen in drie fases in te delen is. Het openen van een webshop en het kijken van het aanbod, tot het bestellen en betalen en het ontvangen van het pakket. Tijdens het browsen van de webshop voelt zo’n 60 procent van de ondervraagden een mix van inspiratie, vermaak en verlangen. Wanneer een item wordt gevonden dat men leuk vindt, voelt 34 procent van de deelnemers vreugde, en was 13 procent opgewonden of geamuseerd.

Tijdens de volgende stap veranderen de emoties van de online shopper echter drastisch. Tijdens het bestellen en het invoeren van de gegevens is 22 procent van de vrouwen en 18 procent van de mannen ongeduldig en tijdens de betaling voelt 13 procent zich schuldig. “Als het check-out-proces teveel frictie geeft of te langzaam gaat, kan een spontane, snelle aankoop veranderen in een logische bedachtzame aankoop,” aldus de index.

Als daadwerkelijk besteld is voelen consumenten vooral vreugde, opluchting, en verlangen tijdens het krijgen van de bevestiging en het volgen van het pakket met track&trace. Bij het ontvangen van de bestelling voelt 47 procent vreugde, 11 procent opluchting en 19 procent opwinding.

Beeld: Pixabay

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN