• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Onderzoek: steeds meer Nederlanders op koopjesjacht tijdens Black Friday

Onderzoek: steeds meer Nederlanders op koopjesjacht tijdens Black Friday

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

De populariteit van Black Friday neemt toe, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction Nederland. Het koopfestijn is inmiddels bij negen van de tien Nederlanders bekend en 26 procent van de consumenten geeft aan op jacht te gaan naar koopjes op Black Friday of de dagen erna. Vorig jaar lag dit percentage nog op 14 procent.

“Zelfs als we deze verwachtingen corrigeren, is het nog steeds reëel te stellen dat een op de vijf consumenten mee gaat doen aan Black Friday,” aldus senior onderzoeker bij Motivaction, Ruurd Hielkema in het persbericht. Vooral online wordt gezocht naar aanbiedingen, vier op de tien deelnemers verwacht hoofdzakelijk of uitsluitend online te gaan winkelen. Een op de tien geeft aan alleen in fysieke winkels op zoek te gaan naar kortingen.

Voordat de ‘zwarte vrijdag’, en het weekend erna dat afgesloten wordt met Cyber Monday, begint, begint de voorpret al. Acht op de tien deelnemers van het Motivaction onderzoek geeft aan zich al te oriënteren. Vooral websites van winkels en online zoekmachines zijn populair tijdens de voorbereiding. De producten die het meest in de smaak vallen zijn bovenkleding (31 procent) en schoenen (28 procent). De top vijf wordt compleet gemaakt door parfum/eau de toilette, speelgoed en onderkleding. Het gemiddelde bedrag dat naar schatting van de consumenten wordt besteed is omhoog geschoten met 7 procent naar 203 euro.

Het enthousiasme voor de dag groeit in Nederland volgens het onderzoek zeker, maar ook een grote groep ondervraagden is sceptisch over de kortingen. Maar elf procent is volledig overtuigd dat de kortingen op Black Friday echt bijzonder zijn. Meer dan de helft (54 procent) trekt de kortingen in twijfel.

Black Friday
motivaction