Online winkelen: consument zoekt massaal naar kortingscodes
bezig met laden...
Nederlandse consumenten zoeken massaal naar kortingscodes tijdens het online winkelen. Dat blijkt uit een onderzoek van Seeders. Er wordt per maand zo’n 12.100 keer gezocht naar de term ‘kortingscode’. In de top 20 nemen webshops met modeproducten de overhand. Webshops als Zalando, About You en Shein staan bovenaan.
Kleding gekocht met korting lijkt toch wat lekkerder te zitten. Het fenomeen ‘kortingscodes’ is al een tijdje ingeburgerd bij kleding webshops. Consumenten krijgen hierdoor de kans om modeproducten met een (extra) korting aan te schaffen. Zalando wordt gezien als de meester in kortingscodes. Er wordt maandelijk zo’n 49.500 keer gezocht naar kortingscodes voor de Duitse webshop, blijkt uit de cijfers van Seeders. Ondanks de lage prijzen van Shein, staat zij op de tweede plaats met ruim 18.000 maandelijkse zoekopdrachten. Daarna volgen webwinkels als About You, Bonprix, Asos en Wehkamp, maar staan ook Nike, Otrium, Adidas en MyJewellery in de top 10.
Dat Nederlanders dol zijn op koopjes komt niet als een verrassing. “Wij houden van koopjes, dat zit in onze cultuur”, zei Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en detailhandel aan de Universiteit Nyenrode tegen Metronews in 2017. Nederlanders durven goedkoper in te kopen en actiegericht te zijn. “Anders dan in andere landen is kwaliteitsbevestiging door een merknaam minder belangrijk. Onze retail is daar ook op gericht”, aldus Koelemeijer.
Uitverkoop, aanbieding, alles moet weg of gratis: Nederlanders weten waar en wanneer kortingen worden aangeboden in reguliere winkels (88%) en in online winkels (83%). De meerderheid wacht bij veel producten (en kleding) met de aanschaf tot er een kortingsactie komt.
Wilt u meer lezen over het koopgedrag van de Nederlandse consument? Klik dan hier.
Hoewel de aantallen van maandelijkse zoekopdrachten naar kortingscodes door het dak gaan, wordt er toch minder gezocht naar de term. Zo is er een daling van 45 procent te zien naar het zoekwoord ten opzichte van 2021 en 2020. Hoe dat komt, is niet bekend. Seeders concludeert zelf dat het mogelijk te maken heeft met webshops die zelf kortingscodes promoten.