• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Topshop Amsterdam is opstapje naar rest van Europa

Topshop Amsterdam is opstapje naar rest van Europa

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De afgelopen jaren lag de focus op de Verenigde Staten, maar nu is Europa aan de beurt. Vandaag opent de allereerste winkel van Topshop op het Europese vasteland, in de Amsterdamse Kalverstraat. Waarschijnlijk blijft het - tenminste voorlopig - de enige vestiging van de Britse modeketen in Nederland. De rest van Europa moet wel snel volgen. Zo zijn er plannen voor winkels in België, Duitsland en Frankrijk. "Maar nog niets is concreet," haast senior international press manager Clare Drummond zich te zeggen.

Wit, licht en fris, dat is het uiterlijk van de Topshop winkel in Amsterdam. In thuisland Groot-Brittannië is het winkelinterieur donkerder, vooral op de muren. Het is, zoals de Amsterdamse store manager noemt: 'de Britse Topshop stijl, met een Nederlandse twist'.

"We zijn niet zoals andere ketens, die zeggen: 'dit is ons storeconcept en zo ziet de winkel er overal ter wereld uit'," zegt Drummond over de winkel. "In Nederland is de markt casual. Consumenten houden van denim, dus de afdeling met spijkerbroeken is hier iets groter dan in andere markten."

Topshop opent 1170 vierkante meter grote flagshipstore in Amsterdam

In totaal heeft Topshop drie verdiepingen en 1170 vierkante meter tot de beschikking in het pand waar voorheen de Slegte was gevestigd. Op de begane grond en de eerste verdieping is ruimte voor de collecties van Topshop, voor dames. Dat zijn behalve de denim-, beauty-, lingerie-, schoenen- accessoire- en trendlijn ook de Unique catwalkcollectie, die elk modeseizoen wisselt en de Boutiquelijn, met premium kleding. Ook de designer collaborations en speciale collecties zullen verkocht gaan worden in de winkel.

Op de benedenverdieping kunnen mannen terecht voor Topman. Omdat Nederlandse mannen graag informeel gekleed gaan, is het gedeelte met zakelijke mode niet zo groot als bijvoorbeeld in de Topman winkel op Fifth Avenue in New York. "Daar is een hele verdieping met suiting," zegt Amy Moran, woordvoerder voor de mannentak van de modeketen. "Voor de Nederlandse man hebben we vijf exclusieve items ontworpen die alleen verkrijgbaar zijn in de Amsterdamse flagship store. Zo hebben we hoodies en T-shirts die verwijzen naar de stad. Dat doen we vaker, limited edition kledingstukken ontwerpen als we een winkel openen in een nieuwe markt. Zo hadden we in Hongkong speciale beanies."

Topshop en Topman blijven in de Bijenkorf

Topshop en Topman zijn sinds 2013 al verkrijgbaar in Nederland, via shop-in-shops in de Bijenkorf. Die blijven, voor consumenten die rustig willen winkelen en gek worden in de Kalverstraat. En, zo zegt Drummond, het is een goede locatie voor positioning. Vier jaar geleden werd het Britse merk voor het eerst op Nederlandse bodem verkocht. Toen opende Topshop een shop-in-shop bij de Amsterdamse winkel SPRMRKT. De winkel had echter te veel last van concurrentie van de webwinkel van Topshop, en werd weer opgedoekt.

Was het moeilijk om een geschikt pand te vinden in Amsterdam? "Niet echt," zegt Drummond, die aanstaande maandag haar baan bij Topshop verruilt voor een functie bij Abercrombie & Fitch in de Verenigde Staten. "We hebben overal scouts die panden zoeken."

Wat het misschien lastiger maakt, is dat de Britse keten minstens drie verdiepingen wil hebben, zodat alle collecties tot hun recht komen. Verder moet er genoeg ruimte zijn voor 'beleving', want zo wil Topshop zich onderscheiden van andere high street ketens. "Heb je onze winkel in Londen gezien? Daar verkopen we cupcakes en frozen yoghurt, je kunt er je oren laten piercen, een tattoo nemen, je haar laten kleuren en voor Topman hebben we een barbershop," legt de senior international press manager uit. "Ben je al bij onze stylist service geweest beneden? Daar kan iedereen, op afspraak maar het is gratis, advies krijgen."

Topshop: ‘Liever andere Europese steden dan meer Nederlandse winkels’

De winkel in Amsterdam wordt gezien als een opstap naar de rest van Europa, dat zei Philip Green, de man achter Topshops moederbedrijf de Arcadia Group, onlangs. Drummond bevestigt de expansieplannen van de retailer in het continent. "De afgelopen tijd hebben we gefocust op de States. Begin vorig jaar hadden we alleen winkels in New York, Chicago, Las Vegas en Los Angeles. In dat jaar zijn we gegroeid van vijf naar tien winkels. En nu gaan we ons richten op Europa met winkels in België, Frankrijk en Duitsland."

De Kalverstraat gaat waarschijnlijk nog drukker worden met dagjesmensen, want consumenten uit de rest van het land zullen naar Amsterdam moeten komen voor Topshop. Voorlopig zijn er namelijk geen plannen om naar de rest van het land te kijken voor nieuwe winkels. Drummond: "Andere Europese steden hebben prioriteit."

Arcadia Group
Topman
TOPSHOP