• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Totale omzet van grootste webshops in Nederland krimpt voor het eerst in 16 jaar

Totale omzet van grootste webshops in Nederland krimpt voor het eerst in 16 jaar

Door Marthe Stroom

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Credits: Aygin Kolaei voor FashionUnited

De gezamenlijke omzet van de grootste webshops in Nederland daalde in 2022 met twee procent, zo meldt e-commerce vakblad Twinkle in een persbericht. In 2021 steeg de gemiddelde omzet nog met ruim 27 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Twinkle rangschikt samen met Centre for Market Insights (CMI) en de Hogeschool van Amsterdam jaarlijks de grootste e-commerce partijen in Nederland. Dit jaar markeert de eerste keer dat de gezamenlijke omzet daalde sinds Twinkle in 2008, zestien jaar geleden, met het initiatief begon.

In de lijst van grootste e-commerce partijen staan onder andere Bol.com, Albert Heijn, Amazon en Ikea, maar ook mode-spelers Zalando, Amazon en Wehkamp.

Volgens Twinkle-hoofdredacteur Daniël Verheij is aan de cijfers duidelijk terug te zien hoe online retail zich in ons land heeft ontwikkeld. “E-commerce is in de afgelopen jaren gigantisch gegroeid, met name tijdens en vlak na de coronapandemie kon het niet op en ging de online omzet door het dak. Eerder gepubliceerde cijfers van onder andere het CBS leken er al op te wijzen dat er een voorlopig plafond voor de online groei is bereikt, en dat zien we nu ook terug in dit onderzoek.’

Begin dit jaar lanceerde Wehkamp als eerste van de grote webwinkels van ons land retourkosten en naar verwachting zullen meer partijen volgen. Twinkle analyseerde daarom ook de retourkosten van de honderd grootste webshops. Hieruit blijkt dat tot nu toe 29 procent van de online winkels altijd retourkosten rekent. Dertien procent biedt de mogelijkheid om gratis te retourneren in een fysieke winkel en slechts 55 procent van de webwinkels vergoedt standaard de retourkosten.

Bij webshops actief in de mode rekent 81 procent geen verzendkosten (vanaf een bepaald aankoopbedrag) en is het bij 73 procent van de webshops mogelijk om gratis te retourneren.

E-commerce